دیدنی های ایران / بهبهان ؛ سرزمین گل های نرگس

سایت بدون – شاید هربار که نام خوزستان را می‌شنوید، در ذهن‌تان واژه‌هایی چون گرما، نفت، خرما، کارون، گردوغبار یا حتی جنگ ردیف شود. اما شاید باید ذهن خود را کم‌کم با واژه‌های جدید و شادی‌آوری چون نرگس، نرگس‌زار، جشن و جشنواره و گردشگر و گردشگری هم پیوند دهید؛ نرگس‌هایی که در صدها هکتار از خاک حاصلخیز خوزستان روییده و نرگس‌زارهای زیبا و چشم‌نوازی را آفریده و هرساله خیل زیباپسندان و گردشگران را از سراسر ایران به خوزستان می‌کشاند، مثل همین روزها که دشت‌های بهبهان تا چشم کار می‌کند پوشیده از نرگس‌زارهای زرد و سپید و خوشبوست و بهانه‌ای به دست مسؤولان گردشگری خوزستان داده تا مثل سال‌های گذشته، جشنواره گل نرگس بر پا کنند؛ جشنواره‌ای با طعم موسیقی گوشنواز محلی و سوغات و صنایع دستی خطه جنوب و… خلاصه این‌که پیشنهاد آخر هفته ما به شما این بار سفر به خوزستان و گشت و گذار در نرگس‌زارهای بهبهان است. اصلا قبل از این‌که به سفر فکر کنید، بیایید لحظه‌ای چشمانمان را ببندیم و خود را در جشنواره‌ای باشکوه که در دشتی وسیع در حال برگزاری است، تصور کنیم؛ دشتی که تا چشم کار می‌کند و تا امتداد افق به رنگ‌های سبز و سفید و طلایی درآمده. نسیم خنکی به صورت‌مان می‌رسد و تا عمق جانمان می‌رود که رایحه دل انگیز گل نرگس به همراه دارد. دمی چشم از نرگس‌زارها برگیرید و به اطرافتان نگاهی بیندازید؛ بیقراران نرگس‌زار بی‌شمارند؛ هر کدام شاخه نرگسی در دست؛ کودکان اما تاجی از نرگس بر سر دارند و هیاهوی شادمانه‌شان در نرگس‌زار، زیبایی دو‌چندان به این بهشت طلایی بخشیده. این غریو شادمانه را بگذارید کنار نوای موسیقی محلی که از هر سو به گوش می‌رسد و شرابی از عشق و آرامش در رگ‌هایتان می‌فشاند. فروشنده‌ای به شما نزدیک می‌شود؛ سبدش پر از عطر نرگس. کمی آن‌طرف تر پیرمردی به نخلی بلندبالا تکیه داده و پیاز گل نرگس می‌فروشد. گروهی هم خوش‌خوشان از کنارتان عبور می‌کنند، درحالی که بر لبانشان گل لبخند نشسته و در دستانشان کاسه‌های آش محلی است که بویش با عطر نرگس درآمیخته. تصور این همه زیبایی شیرین است، مگر نه؟… اما اینها همه خیال و تصور است، باید رفت و از نزدیک این بهشت رویایی را به تماشا نشست و لذایذش را با تمام وجود نیوشید. در زیبایی سحرانگیز این فضا همین بس که بدانید با رفتن خورشید و روشنایی روز هم کسی تاب ترک نرگس‌زارهای افسونگر را ندارد و تا دل شب همچنان شور، ولوله، نوا، آوا و خنده‌های از سر شور و شوق در آسمان دشت پراکنده است.

گل سرسبد است این نرگس
شهر بهبهان به‌واسطه داشتن آب و هوا و اقلیم مناسب برای رشد گل نرگس، کهن‌ترین و وسیع‌ترین دشت نرگس ایران را دارد که قدمت آن به قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.
 بهبهان، رویشگاه چهار نوع نرگس است که با همین دلبرهایش، در جشنواره گل هلند در سال ۱۹۹۲ عنوان برترین گل و گل سرسبد را به خود اختصاص داد. سال ۹۲ هم گل نرگس بهبهان ثبت ملی شد و می‌توان گفت که با این همه افتخار عنوان «پایتخت نرگس ایران» برازنده آن است.
سرزمین نرگس خوزستان همه ساله از اواسط دی تا اواسط بهمن که اوج رویش و دلبرانگی نرگس‌زارهاست، با برگزاری جشن‌ها و رویدادهای مختلف، میزبان خیل ایرانگردان و گردشگران طبیعت است. یکی از مهم‌ترین جشنواره‌هایی که در این شهر برگزار می‌شود، جشنواره گل نرگس است که از اواخر دی آغاز می‌شود و تا اواسط بهمن ادامه دارد. 
امسال هم هفتمین جشنواره گل نرگس بهبهان در محل نرگس‌زار اداره منابع طبیعی بهبهان فعالیت خودش را آغاز کرده و با برنامه‌های متنوعی چون برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی، برگزاری برنامه‌های آیینی و موسیقایی توسط گروه‌های بومی خوزستان، برپایی غرفه‌های غذاهای محلی و سوغات خوزستان، برگزاری بازی‌های محلی، برپایی غرفه‌های عکاسی با البسه محلی، تشکل‌های مردم نهاد، معرفی جاذبه‌های گردشگری، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای معرفی گونه‌های گل نرگس، نمایش دست‌ساخته‌های هنری و… میزبان علاقه‌مندان و گردشگران است.
همه تماشایی‌های این سرزمین 
تا به اینجا اگر توانستیم برای سفر به بهبهان ترغیبتان کنیم، پس باید حق مطلب را کامل ادا کنیم و بگوییم اگر پایتان به آن دیار طرب‌انگیز رسید، فقط به تماشای دشت‌های نرگسش اکتفا نکنید و گشت‌و‌گذاری در تمام گستره بهبهان بزنید، چراکه این شهر غیر از نرگس‌زارها که عمر کوتاهی دارند، جاذبه‌ها و دیدنی‌های طبیعی و تاریخی کم ندارد.
 بیش از ۳۰ جاذبه همچون تنگه‌ها و غارها، روستاهایی با معماری خاص و کهن، قلعه‌ها و خانه‌های تاریخی، تپه‌های باستانی، رودخانه‌ها و سدها، آبشارها و آسیاب‌ها و بقعه‌های قدیمی امامزاده‌ها، بهبهان را به یکی از مقاصد خوب گردشگری برای مسافران در جنوب شرقی خوزستان و دامنه جنوبی کهگیلویه و بویراحمد تبدیل 
کرده است. 

هبهان به قدمت ارگان 
در فاصله ۱۲ کیلومتری شمال شرقی بهبهان در اطراف رودخانه مارون، محوطه‌ای تاریخی وجود دارد که گفته می‌شود مربوط به شهر تاریخی ارگان است. این شهر کهن شاید جای مناسبی برای بازدید و تفریح با خانواده نباشد، اما از آن روی معرفی‌اش می‌کنیم تا قدمت و ارزش باستانی و تاریخی سرزمین نرگس‌زارها را یادآور شده باشیم.  مطالعات اولیه، این محوطه تاریخی را به دوره ساسانیان نسبت داده، اما سال ۶۱ کشف آرامگاه کیدین هوتران، شاهزاده ایلامی و گنجینه آن (که شامل جام ارجان و حلقه قدرت ۳۰۰۰ ساله، تابوت بزرگ برنزی، ۹۸ دکمه زرین، یک خنجر، یک میله نقره‌ای، تنگ و ساغر و سینی برنزی و ده ظرف استوانه‌ای شکل) می‌شد، علاوه بر اثبات قدمت تاریخی شهر ارجان، دریچه‌ای جدید از باستان شناسی این محوطه تاریخی باز کرد و تاریخ این شهر را تا هزاره دوم پیش از میلاد به عقب برد.  پس از آن و بر اساس گزارش‌های باستان‌شناسی که به منظور تعیین قدمت بهبهان در عرصه شهر قدیمی ارگان صورت پذیرفت، قدمت این منطقه، بیش از ۷۰۰۰ سال تخمین زده شد.

تنگ تکاب تماشایی 
اگر ۲۰ کیلومتر به سمت شمال بهبهان حرکت کنید، راه باریک و پرپیچ و خم کوهستانی ما را به یک منطقه خوش آب و هوا می‌رساند که به طور کامل بر شهر بهبهان و رودخانه مارون که در پای آن جاری است، تسلط دارد. درواقع در دل رشته کوه خاییز در شمال بهبهان، تنگه‌ای زیبا و بکر با طبیعتی بی‌نظیر مقصدی مناسب برای طبیعت‌گردان است. این تنگه زیبا که طولی هفت کیلومتری دارد علاوه بر دارا بودن طبیعت زیبا، آثاری تاریخی را در خود جای داده. پلکان سنگی که منسوب به دوره هخامنشی است و گذر از آن ساده و تا بلندترین قسمت تنگه می‌رسد هم از چشم‌اندازهای آن است. در بلندترین قله این کوهستان زیبا، آثار قلعه‌ای وجود دارد که بر اساس شواهد به منظور حفاظت از گلوگاه این تنگه احداث شده است. 

ماهیگیری و ورزش‌های آبی در دریاچه سد مارون
  یکی دیگر از دیدنی‌های بهبهان دریاچه سد مارون است. پس از طی مسیری ۱۵ کیلومتری به سمت شمال بهبهان در میان کوه‌های سربه فلک کشیده به گستره نیلگون دریاچه سد مارون خواهیم رسید. در کنار دریاچه مارون، امکانات تفریحی جذاب و فوق‌العاده‌ای برای گردشگران تدارک دیده شده؛ از جمله مجموعه تفریحی ـ ورزشی و ساختمان‌های جنبی سد مارون (پلاژ) که با وسعت حدود ۱۳ هکتار در ۲۴ کیلومتری جنب دریاچه سد مارون قرار گرفته. و این مجموعه دارای فضای سبز و چشم‌اندازهای زیبا با گونه‌های گیاهی متنوع است. از امکانات دیگر این منطقه می‌توان به امکان ماهیگیری و ورزش‌های آبی اشاره کرد. 

سیل‌بند چاه ماری؛ همین‌جاست؛ 
سیل‌بند چاه ماری یکی دیگر از مناطق دیدنی بهبهان و روستایی در بخش مرکزی آن است. این سیل‌بند که با هدف جلوگیری از بروز سیل، فرسایش و رسوب و ذخیره آب جهت مصارف کشاورزی احداث شده، به سبب داشتن محیط پیرامونی زیبا مقصد بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان است.
قدمگاه امام رضا (ع)
بنای قدمگاه امام رضا(ع) هم در کناره رود مارون در حدود ده کیلومتری شمال شرقی بهبهان واقع شده. طبق آنچه در بین مردم سینه به سینه منتقل شده، اینجا محل استراحت امام‌رضا(ع) هنگام عزیمت به خراسان بوده. قدمت بنا به دوره دیالمه می‌رسد که در دوره‌های بعدی تعمیراتی روی آن صورت گرفته است.

قلعه مدرسه خیرآباد
یکی از گنجینه‌های باقیمانده از گذشته تاریخی بهبهان بنایی تاریخی موسوم به قلعه مدرسه خیرآباد (کاروانسرای خیرآباد) است. خیرآباد، منطقه‌ای حاصلخیز در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق بهبهان و در کناره رودخانه‌ای به همین نام است و شامل چند آبادی می‌شود. قلعه مدرسه با چهار قرن قدمت در سال ۱۰۸۹ هـ .ق همزمان با سلطنت شاه سلیمان صفوی به دستور حسین علی‌خان زنگنه (حاکم ایالات بهبهان و کهگیلویه) ساخته شد. این بنای تاریخی باشکوه محل تحصیل علمای بزرگی بوده است.

به گراب بروید و درمان شوید

اگر مسافر بهبهان زیبا بودید حتما سری به روستای گراب بزنید و بعد از بازدید از نخلستان‌های زیبا و پرتعداد و بازدید از آسیاب‌های قدیمی‌اش، از چشمه درمانی گراب هم دیدن کنید. گراب نام چشمه‌ای است که از دو کلمه گر و آب تشکیل شده و معنی آن آبی است که موجب درمان کچلی می‌شود. در قدیم بیمارانی که دارای عارضه‌های پوستی یا به تعریفی دیگر دچار کچلی پوستی می‌شدند به کمک استحمام در این چشمه درمان می‌شدند. این چشمه بنا به آزمایش‌های انجام شده، جزو ممتازترین چشمه‌های درمانی کشور است. 

بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی
و اما برای تماشای بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی خوزستان هم باید به سه کیلومتری شمال غربی بهبهان بروید. آنجا مجموعه‌ای وجود دارد با امکانات قایق‌سواری و ماهیگیری. در این مجموعه و موازی با مارون، رودخانه و پارک یک جاده ساحلی به طول ۱۱۰۰ متر کشیده شده که در کناره آن، تعداد ۱۴۰ سکوی دایره شکل جهت استفاده خانواده‌ها ساخته شده. امتداد این سکوها به بیشه‌ای زیبا و طبیعی ختم می‌شود که همچنان دست‌نخورده باقی مانده است.

ارسال دیدگاه

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *