دیدنی های ایران / سردر باغ ملی ؛ دروازه ای به طهران قدیم

سایت بدون – سردر باغ ملی، از بناهای به جا مانده از دوره قاجار می‌باشد که در سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۴ توسط جعفرخان کاشانی نوسازی شده و اکنون یکی از نمادهای شهر تهران است. این بنا در ضلع شمالی خیابان امام خمینی (سپه پیشین)، در ضلع شرقی وزارت امور خارجه و در ضلع غربی موزه پست و تلگراف قرار دارد.پیش از بنیاد برج آزادی، این دروازه به عنوان نماد شهر تهران شناخته می‌شد.

این دروازه به منظور ورود به میدان مشق که از بزرگ‌ترین میدان‌های نظامی در تهران و در اختیار قشون شاهنشاهی بود، در زمان فتحعلی شاه قاجار احداث شد و بر روی آن نام «دروازه میدان مشق» نهاده شد.زمانی نه چندان دور در سنه ۱۳۰۱ خورشیدی این سردر دروازه ورودی بود به میدان مشق، محوطه ای نظامی که در اختیار قشون شاهنشاهی بود. اما پس از چندی باغ ملی ی در این مکان احداث شد که با احداثش نام دروازه را به سردر ملی تغییر داد.

درست است که باغ ملی بیشتر از چند سال دوام نیاورد، ولی همچنان با احداث ساختمان‌های متعددی نظیر کتابخانه ملی، موزه ایران باستان و ساختمان وزارت امور خارجه این سر در را «سر در باغ ملی» می نامند.
امروزه از این باغ وسیع چیزی جز نام بر سردر میدان مشق باقی نمانده اما معماری بنا که آمیزه ای از تصاویر کوروش کبیر، فروهر ها و مردمان هخامنش است آن را بعنوان نماد تاریخ معاصر تهران نقش زده است.
از جمله دیدنی های این سردر باشکوه اتاقکی به شکل کلاه فرنگی با بام شیروانی در بالای ورودی وسط است که از طریق پنجرهایی با طاق هلالی، به دو سوی باغ ملی باز می شود. این اتاق نقاره خانه ای بود که مردم تهران از طلوع و غروب خورشید با نواختن شیپور مطلع می شدند.

در ساخت این بنا معماران دیگری نیز نقش داشتند؛ از جمله انجام سفت‌کاری‌ها توسط استاد اسماعیلی، ساخت ستون‌ها به وسیله استاد کریم منیژه، ساخت کاشی‌ها به دست استاد خاک‌نگار مقدم و کاشی‌کاری‌ها به هنرمندی استاد حسین کاشی‌پز.

این بنا با آمیزه‌ای از سبک معماری ایرانی- اروپایی به ویژه در کاشی‌کاری‌ها و کلاه فرنگی طراحی شده است. در کاشی‌کاری های این بنا عناصری برای یادبود کودتای سوم اسفند و فتح تهران به دست رضا خان وجود دارد که از آن میان می‌توان تخریب برج و بارو با گلوله‌های توپ، رضا شاه در حال تیراندازی و دو فرشته پیروزی را نام برد. در کاشی‌کاری‌های بخش بالایی از طرح‌ها و تصاویر اسلیمی، مسلسل، میدان جنگ، شصت تیر، رضا شاه با تفنگ شصت تیر، پرچم سه رنگ ایران، گلوله توپ، پلنگ، سروده‌ها و آیه‌های قرآنی و نام‌های امامان به صورت کتیبه زیر کلاه فرنگی نوشته شده است. پس از انقلاب اسلامی اقداماتی جهت زدودن نقش شیر و خورشید از این بنا صورت گرفت.

سردر باغ ملی

سردر باغ ملی

سردر باغ ملی

سردر باغ ملی

سردر باغ ملی

سردر باغ ملی

سردر باغ ملی

سردر باغ ملی

 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *