دیدنی های ایران /چشمه ای زنه ؛ طبیعت بکر در چهار محال و بختیاری

https://seeiran.ir/wp-content/uploads/2014/05/%DA%86%D8%B4%D9%85%D9%87-%D8%B2%D9%86%D9%87-%D8%B3%D8%AF3.jpg

سایت بدون -شهر هفشجان پیشینه‌ای کهن با حداقل ۹۰۰۰ سال می‌باشد، شیر سنگی هفشجان شهرتی جهانی دارد و قرار گیری در ارتفاعات جهان بین هفشجان سبب توسعه گردشگری شده است.

این شهر در دشتی بنام دشت هوشنگی قرار گرفته و با ارتفاع بالغ بر ۲۰۰۰ متر از سطح دریا از نقاط سردسیر جنوب غرب ایران می‌باشد. چشمه‌های فراوان موجود در دامنه کوه جهان بین بر اهمیت گردشگری این شهر می‌افزاید. در برخی منابع از این منطقه با عنوان مَرغ هزار خانی یا منطقه هزار چشمه یاد شده است.

یکی از این جاذبه‌های طبیعی دریاچه زنه واقع در شهر هفشِجان از توابع شهرستان شهرکرد است. طبیعت موجود در اطراف شهرکرد به واسطه‌ای این چشمه زیباتر شده است تا جایی که سالانه بیش از ده‌ها هزار نفر برای گذراندن تعطیلات نوروز خود به این منطقه سفر می‌کنند.

Image result for ‫چشمه زنه هفشجان‬‎

وجود منطقه‌ای وسیع در اطراف این چشمه باعث شده است این منطقه زیبا، بزرگترین منطقه گردشگری شهرکرد به شمار رود. به گونه‌ای که بیشترین حجم گردشگر را در خود جای می‌دهد. چشمه زنه در دامنه کوه جهان‌ بین قرار دارد که بر روی آن چشمه سدی خاکی قرار گرفته و این سد تنها ۳ کیلومتر از شهر هفشجان فاصله دارد. همین موضوع باعث عمق بیشتر آب در منطقه شده است تا جایی که عمیق‌ترین نقطه در آن دارای عمق ۴۲ متری است. این سد که برای آبیاری و به منظور مصارف کشاورزی احداث شده است خود یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می‌رود.

 

دیدن سدی خاکی با طول تاج ۴۱۰ متر و عرض ۸ متر می‌تواند یک تجربه عالی باشد. محققان علت اصلی نام‌گذاری این چشمه به نام چشمه زنه را به معنی زنه که همان زایش است نسبت می‌دهند؛ به همین دلیل معنی آن را زایش چشمه‌های جوشان در کوه جهان‌بین می‌دانند. البته در برخی منابع تاریخی از این چشمه به نام “مرغ هزار خالی” یا منطقه “هزار چشمه” نام برده می‌شود. این منطقه کاملاً کوهستانی و فضای اطراف آن بکر، سرسبز و با درختان تنومند پوشانده شده است.

به دلیل وجود آب و هوای خنک و کوهستانی منطقه پیشنهاد می‌کنیم در ماه‌های اول سال به این منطقه سفر کنید. وجود طبیعت بکر در این منطقه باعث می‌شود به طور کامل از هیاهوی شهر خارج شده و در یک مکان آرام و فرح بخش انرژی خود را دوباره پیدا کنید. همچنین در این منطقه می‌توان لاله‌های واژگون را مشاهده کرد.

 

خوشبختانه با سفر به این منطقه علاوه بر لذت بردن از آب چشمه و محیط زیبای آن می‌توانید از کوه جهان‌بین، تپه‌ای اسکندریه که مربوط به دوره‌ای ایلامیان است و حدود چهار سال قدمت دارد، زیارتگاه شاه منظر خاتون در بالاترین نقطه‌ای کوه بزلر، یا از سد خاکی هفشجان، همچنین از شهر هفشجان در نزدیکی چشمه زنه دیدن کرد.

 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *