رازهای باستانی / درباره شهر پمپئی ،شهری که زمان در آن سوخته است

Image result for Pompeii

سایت بدون – با خشم آتشفشان وزوو همه چیز نابود شد , وزوو زمان رو برای همیشه در این شهر متوقف کرد , انگار ماموریت وزوو تبدیل پمپئی به تلی از خاکستر!

همه چیز آنقدر سریع و ناگهانی اتفاق افتاد که گویا زمان در آن مقطع از تاریخ منجمد شد , مردم شهر در اثنای زندگی رومزره بودند که ناگهان آتشفشان کوه وزوو همه مردم شهر را در زیر خاکستر مدفون کرد.

عده ای در حالت خواب بعضی ها در حین غذا خوردن !! زیر خاکسترهای سوزان مانده و تبدیل به مجسمه شده اند ، گویی همه چیز آنی و در چند ثانیه کوتاه رخ داده و اهالی این شهر غافلگیر شده اند و فرصت فرار برای ساکنین این شهر نبوده .

نمایی از شهر پمپئی و آتشفشان وزوو در پس‌زمینه

پمپئی قبل از وقوع آتشفشان به مدت ۶۰۰ سال بندری با شکوه در امپراتوری روم بود و در دامنه کوه وسوویوس در بخش ناپل قرار داشت. این شهر زیبا، در واقع ییلاق رومیان ثروتمند محسوب می‌شد.

سحرگاه روز ۲۴ ماه اوت سال ۷۹ میلادی حادثه‌ای به وقوع پیوست که موجب شد داستان زندگی روزمره رومی‌ها برای سالیان دراز محفوظ بماند. در این روز آتشفشان کوه وسوویوس ناگهان فوران کرد. به مدت ۳ روز، آسمان تیره و تار شد و خاکستر آتشفشانی و گدازه بر شهر محکوم به نابودی فرو ریخت.

این شهر تاریخی که برخی معتقدند ریشه نام آن از واژه یونانی «پمپو» یا واژه اوسکانی «پمپه» گرفته شده، هنگام وقوع آتشفشان، حدود ۲۰هزار نفر جمعیت داشته و مملو از ویلاهایی بوده که رومی‌ها برای استفاده از اوقات فراغت خود، آنها را بنا کرده بودند.

این شهر کوچک باستانی، دیدنی‌های بسیار تاریخی را در خود جای داده که مطمئنا عظمت و شکوه آنها آدمی را به اعجاب وامی‌دارد.

Image result for Pompeii

طریقه کشف شهر

ل ۱۷۴۸ میلادی کشاورزی که مشغول کندن زمین بود، چند مجسمه در خاک یافت. این کشف منجر به یافتن شهری شد که به کلی در خاکستر مدفون شده بود. به این ترتیب، اطلاعات قابل توجهی راجع به این شهر رومی که در اوج شکوفایی بود، به دست آمد.

تابلوهای نقاشی، مجسمه‌های گوناگون، سکه، آینه، قلم و ظروف مختلف از جمله هزاران شیئی بودند که از زیر خاک بیرون آمدند. این اشیا در حال حاضر در موزه شهر ناپل نگهداری می‌شوند.اطلاعات دقیقی در خصوص شهر تاریخی پمپئی وجود ندارد؛ حتی معنی نام آن نیز مشخص نشده اما آنچه درباره این شهر به اثبات رسیده، قدمت آن است که به قرن هشتم قبل از میلاد می‌رسد.

معمای اجساد کشف شده در شهر پمپئی

قصه های مختلفی برای این شهر سوخته روایت شده

 

۱)در ابتدا تصور میشد مردم این شهر از استنشاق گازهای سمی فوران این آتشفشان جان باختند اما تحقیقات بیشتر نشان داد که آنها به خاطر حرارت بالا کشته شدند.

۲)۲۵ سال بعد از این فاجعه نامه هایی پیدا شد که برخی به استناد همین نامه ها معتقند پمپئی ها به خاطر استشمام خاکسترهای اتشفشان خفه شدند.

۳) روایت سوم رو با یک سوال جالب توضیح میدهیم. چطور ممکن است تعداد زیادی از مردم شهر در همان حالتی که در اون لحظه بوده اند مرده اند؟؟!!

جواب : کارشناسان و محققان بر این باورند که فوران اتشفشان به صورت تدریجی اتفاق نیفتاده بلکه یک ابر انفجار به قدر ت یک بمب اتم اتفاق افتاده که ظرف چند ثانیه تمام شهر با ابری از خاکستر داغ که دمای ان به ۲۵۰ درجه میرسیده پوشیده شده و بعد همه چیز را در نابودی مطلق فرو برده.

 

گردشگری سیاه

این شهر مقصدی ایده‌آل برای عاشقان دنیای گردشگری سیاه است، جایی که هنوز هم ردی از آن هم ترس و مرگ و میر باقی مانده است. به‌خصوص اگر به بازدید اجساد برجای مانده از قربانیان این فاجعه مرگبار برویم که در میان خاکسترهای آتشفشانی برای قرن‌ها از نظر پنهان مانده بودند.

اجساد قربانیان حادثه آتشفشان بعد از کشف در میان قالب‌های گچی آرام گرفتند تا با کمترین آسیب ممکن، گوشه‌ای از حقایق قدیمی این شهر را به نمایش بگذارند. اما امروزه به لطف استفاده از فناوری‌های مدرن، باستان‌شناسان موفق به کشف حقایقی تازه شدند که نگاه ما به این شهر و ساکنانش را تغییر می‌دهند. حقایقی جالب که باورهای غلط ما را اصلاح کرده و پمپئی را آن گونه که بوده است، به بیننده نشان می‌دهند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *