رازهای باستانی / گوهای غول پیکر کاستاریکا؛ یک توپ و هزاران معما

سایت بدون -در سال ۱۹۴۰ کمپانی یونایتد فروت، مشغول آماده کردن زمین‌های کاستاریکا برای کشاورزی بود. یک شی‌ عجیب و غیر عادی کشف می‌شود، سنگی کاملا گرد که در زمین دفن شده بود. و این آغاز یکی از عجیب‌ترین اسرار علم طبیعی بود.

گوی های سنگی اسرار آمیز

سنگ‌های کروی شکلی که در دهه ۴۰ میلادی در دلتا دیکوئیز در جنوب کاستاریکا کشف شدند، به‌عنوان یکی از عجیب‌ترین اسرار باستان شناسی دنیا شناخته می‌شوند. قطر این گوی‌های سنگی عجیب احتمالا به دست انسان‌های دوران باستان ساخته شده‌اند، از چند سانتی‌متر تا بیش از دو‌ متر متغیر است. بعضی از آنها وزنی در حدود ۱۶ تن دارند و به نظر می‌رسد که این اشیا مثل مجسمه‌هایی شبیه‌‌هم ولی در اندازه‌های متفاوت هستند که با دقت و مهارت زیادی ساخته شده‌اند.

تقریبا همه گوی‌ها از جنس گرانودیوریت هستند. سنگ‌هایی بسیار سخت که همگی ساخت بشر هستند. شکل و صاف بودن سراسر گوی‌ها جایی برای نتیجه‌گیری دیگری نگذاشته است. دانشمندان فکر می‌کنند سنگ‌هایی که برای ساخت این گوی‌ها استفاده شده‌اند، اصالتا متعلق به رودخانه‌ای ۸۰.۴۶۷ کیلومتر دورتر هستند

گوی های سنگی اسرار آمیز

درحال حاضر گوی‌ها در کاستاریکا هستند. برخی برای زیباسازی در ساختمان‌های عمومی و برخی دیگر در موزه قرار دارند. حتی گاهی آن‌ها را در چمن‌کاری‌های خانه‌های گران‌قیمت می‌بینید. دو تا از گوی‌ها سر از ایالات متحده درآورده‌اند. یکی در انجمن نشنال جئوگرافی در واشنگتون دی سی، و دیگری بیرون محوطه موزه باستان‌شناسی در هاروارد قرار دارد.

گوی های سنگی اسرار آمیز

گوی‌ها از سال ۲۰۰ پیش از میلاد مسیح تا ۸۰۰ بعد از میلاد ساخته شده‌اند، هرچند ممکن است برخی جوان‌تر باشند. نشانه‌هایی وجود دارد مبنی براینکه این گوی‌ها متعلق به قرن ۱۶ هستند. مشکل می‌توان تاریخ سنگ‌ها را تعیین کرد. تاریخ‌شناسان، خاک و مصنوعاتی که در محل کشف گوی‌ها کشف شده بود بررسی کردند تا تاریخ تقریبی آن‌ها را بدست آورند.

این سنگ‌های عظیم و غول‌پیکر همیشه مورد توجه باستان‌ شناسان و افراد عادی بوده‌اند، اما هنوز معلوم نیست این سنگ‌ها توسط چه کسانی و برای چه منظوری ساخته شده‌اند! این گوی‌های سنگی را عده‌ای از کارگران که در جنگل‌های کاستاریکا مشغول کار بودند، پیدا کردند. قبلا بومیان این منطقه ادعا می‌کردند که داخل این سنگ‌ها جواهر و طلا وجود دارد، ولی بعدا معلوم شد که این ادعا دروغی بیش نبود.

برخی چنین استدلال می‌کنند که این توپ‌ها به عنوان نوعی نقشه استفاده می‌شده که نقاط مختلفی از جمله جزیره ایستر یا استونهنج را نشان می‌دهند. اما امروزه دانستن آن غیرممکن است، زیرا زمانی که این توپ‌ها کشف شدند اندازه‌گیری دقیق فاصله‌های دور امکان‌پذیر نبود.

گوی های سنگی اسرار آمیز

برخی گمان می‌کنند که چون توپ‌ها خیلی با عقل جور در نمی‌آیند، در واقع همان بیگانه‌ها هستند. مطمئنا شکل عجیب سنگ‌ها این فرضیه را توجیه می‌کند. شما چه به بیگانه‌ها اعتقاد داشته باشید و چه نداشته باشید، احتمالا این سنگ‌ها شما را قانع نکرده‌اند.

یکی از دانشمندان پیشنهاد می‌کند که ممکن است گوی‌ها به وسیله‌ی اولمک‌ها (olmecs)، یک تمدن پیشرفته باستانی، در آن جا قرار داده شده‌اند.

توپ‌ها احتمالا به‌وسیله‌ی تکنیک‌های سمباده کشیدن، ضربه زدن و شکستن ساخته شده‌اند. زغال داغ یا آب سرد، یا هر دو ممکن است برای تبدیل سنگ به لایه‌ها استفاده شده باشد . هیچ ابزار فلزی در ساخت ‌آن‌ها بکار نرفته است. هیچ‌کس دلیل ساخته شدن و یا کارایی آن‌ها را نمی‌داند، و بجز جواب‌های بدست آمده، این توپ‌ها یکی از سحرآمیزترین اسرار علوم طبیعی محسوب می‌شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کله اش بوی قرمه سبزی می دهد»

سایت بدون – درباره این ضرب المثل دو ریشه ذکر شده است در ریشه اول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *