رازهای خرید یک اندروید باکس مناسب و خوش‌قیمت/ اندروید در جعبه

سایت بدون – قیمت تلویزیون‌ها و به‌ویژه نمایشگرهای هوشمند مثل تمام سخت‌افزارهای دیگر در طول سال اخیر جهش نجومی داشته‌ است. در نتیجه خیلی‌ از ما مجبوریم مدت طولانی‌تری به استفاده از نمایشگرهای «غیرهوشمند» و قدیمی‌ترمان ادامه دهیم. اما خوشبختانه روش‌های دیگری برای ترکیب قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند و نمایشگرهای بزرگ و باکیفیت خانگی وجود دارد که بهترین آنها استفاده از اندروید باکس‌ است. اندروید باکس‌ها حاوی سخت‌افزار و سیستم‌عاملی مشابه گوشی‌های اندرویدی هستند و می‌توانند نمایشگر خانگی معمولی شما را به یک نمایشگر هوشمند تبدیل کنند. درنتیجه می‌توانید بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف خرید نمایشگرهای هوشمند جدید، از تلویزیون فعلی خود برای کارهایی مثل بازی، تماشای فیلم، وب‌گردی و هر کار دیگری که با رایانه یا گوشی انجام می‌دهید، استفاده کنید. تنوع زیاد مدل‌ها و نوسان قیمت این کالا در بازار کشورمان ارائه فهرست خرید پیشنهادی را تقریبا غیرممکن می‌کند. به‌همین دلیل شما را با اصول انتخاب و خرید اندروید باکس‌ها آشنا می‌کنیم تا خودتان بهتر تصمیم را بگیرید. نویسنده : خشایار مریدپور / روزنامه‌نگار فناوری  

 چرا اندروید باکس؟
اگر اولین بار است که اسم اندروید باکس را می‌شنوید، بد نیست بیشتر با این ابزار کاربردی آشنا شوید. این محصول که به‌طور رسمی به‌نام Android TV Box شناخته می‌شود سخت‌افزاری با قابلیت پردازش هوشمند را در قالب یک جعبه کوچک با امکان اتصال HDMI به تلویزیون در اختیار شما قرار می‌دهد. البته این تمام داستان نیست، چون اندروید باکس‌ها امکان دانلود و نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی، اتصال ماوس و کیبورد بی‌سیم و تماشای آنلاین محتوای چندرسانه‌ای را هم فراهم می‌کنند.  درست مثل دنیای گوشی‌های هوشمند، اپل هم سخت‌افزار مشابهی به‌نام Apple TV که با سیستم‌عامل اپل سازگار است به مشتریان خود عرضه می‌کند. البته نیاز به داشتن دیگر سخت‌افزارهای اپل، قیمت بالاتر و امکانات محدودتر، آن را به گزینه‌ای مخصوص دوستداران جدی اپل تبدیل می‌کند. دلایل انتخاب اندروید باکس همان دلایلی است که کاربران را به استفاده از گوشی‌های اندرویدی ترغیب می‌کند: انعطاف‌پذیری و قابلیت شخصی‌سازی بالا. بسیاری از سازندگان، سخت‌افزارهای خود را به نرم‌افزار اختصاصی خود محدود می‌کنند، درحالی که ساختار متن‌ باز سیستم‌عامل اندروید و اکوسیستم پویای نرم‌افزاری آن انتخاب‌های بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. درنهایت باید به این نکته اشاره کنیم که اندروید باکس‌ها برخلاف تلویزیون‌های هوشمند می‌توانند با نسخه‌های استاندارد و عمومی اپلیکیشن‌ها کار کنند و این دست شما را برای انتخاب و استفاده از اپلیکیشن‌ها بسیار بازتر خواهد کرد. یک مزیت دیگر استفاده از اندروید باکس، پایین آمدن هزینه‌های تولید و درنتیجه قیمت تمام‌شده محصول است. البته سخت‌افزارهای حرفه‌ای، قدرتمند و گران‏قیمتی مثل Shield ، ۳۰۰ دلاری شرکت Nvidia هم از نظر فنی اندروید باکس محسوب می‌شوند، اما منظور ما بیشتر مدل‌های ارزان‌قیمتی است که کمتر از ۷۵ دلار یا دو میلیون تومان قیمت دارند و شامل محصولاتی از برندهای شناخته‌شده‌تری مثل شیائومی و تسکو تا ناشناخته‌های چینی می‌شود.
   واقع‌بین باشید
همان‌طور که گفتیم اندروید باکس‌ها هم مدل‌های گران‌قیمت با سخت‌افزار قدرتمند، اتصال سریع به اینترنت و قابلیت نمایش تصاویر با کیفیت ۴K هم دارند، اما در بسیاری از موارد این هزینه واقعا غیرضروری و اضافه است. اندروید باکس‌های اقتصادی‌تر همگی سخت‌افزاری درحد گوشی‌های میان‌رده یکی دو سال پیش دارند، پس نباید انتظار زیادی از آنها داشته باشید.  نکته بعدی که باید به آن توجه کنید این است که در تبلیغات این دستگاه‌ها همیشه حرف از وضوح تصویر و نسخه اندروید است و کمتر به جزئیاتی مثل نوع سخت‌افزارهای به‌کار رفته در محصول اشاره می‌شود. به‌علاوه اندروید باکس تنها یک سخت‌افزار نیست و کیفیت تجربه کاربری شما به عوامل متعددی وابسته است. معمولا با خرید محصولات ارزان‌قیمت چینی باید قید این ویژگی‌ها را بزنید:
قدرت پردازش: قیمت و امکانات هر محصول با هم رابطه مستقیم دارند، پس انتظار داشتن سخت‌افزار قدرتمند، پردازنده گرافیکی اختصاصی و نمایش تصویر با کیفیت ۴K از یک رایانه ۵۰ دلاری بی‌انصافی است.
به‌روزرسانی و پشتیبانی نرم‌افزاری: بدون به‌روزرسانی نرم‌افزاری و پشتیبانی فنی سازنده از محصول، اندروید باکس شما می‌تواند به‌سرعت قدیمی و ناکارآمد شود. تهیه محصولات برندهای معتبر به‌شما اطمینان می‌دهد می‌توانید تا چند سال از اندروید باکس خود بدون مشکل استفاده کنید. 
به‌روزرسانی خودکار یا OTA: به‌روزرسانی دستی نرم‌افزار اندروید باکس‌ها چندان پیچیده نیست و به شما اجازه می‌دهد حتی نسخه اندروید را هم ارتقا دهید. اما بسیاری از مردم حوصله یا وقت یادگیری و انجام این کار را ندارند. در نتیجه اگر سازنده برای محصول قابلیت به‌روزرسانی خودکار درنظر نگرفته باشد در بیشتر موارد کاربران خود این کار را انجام نمی‌دهند. محصولات بسیار ارزان از این‌گونه پشتیبانی‌ها برخوردار نیستند و این عمر مفید آنها را کاهش می‌دهد. 

روی این موارد حساس باشید
درست است که اندروید باکس‌های ارزان‌قیمت محدودیت‌هایی دارند، اما در مواردی نباید به هیچ‌قیمت کوتاه بیایید. سخت‌افزاری که به‌درد شما نخورد، هرچقدر ارزان باشد باز هم گران تمام شده است. هنگام خرید یک اندروید باکس، روی این موارد حساس باشید و پیش از خرید درباره مشخصات محصول مورد نظر خود به‌خوبی تحقیق کنید:
 سیستم‌عامل اندروید نسخه ۷ و بالاتر
محصولی که می‌خرید باید بتواند تا چند سال کارآیی خود را حفظ کند، پس خرید اندروید باکسی که در سال ۲۰۲۰ از نسخه اندروید ۵ استفاده می‌کند، اصلا معقول نیست. سیستم‌عامل‌های قدیمی قابلیت استفاده از آخرین نسخه‌های اپلیکیشن‌ها و بسیاری از قابلیت‌های آنها را ندارند و از نظر امنیتی نیز آسیب‌پذیر هستند، چون به‌روزرسانی‌های امنیتی دیگر برای آنها تهیه نمی‌شود. 
  برند مشخص و حک شده روی جعبه محصول
از خرید محصولات بی‌نام و نشان، هرچقدر ارزان خودداری کنید. سازنده‌ای که جرات حک نام خود روی محصولش را نداشته باشد، به‌احتمال زیاد پشتیبانی مطلوبی هم از آن نخواهد کرد.
  دست‌دوم نخرید
خرید کالای دست دوم دیجیتال به‌طور کلی توصیه نمی‌شود، هرچند شرایط فعلی اقتصادی، بازار بزرگی از محصولات دست‌دوم به‌وجود آورده است، اما در این مورد به‌خصوص، خرید کالای دست‌دوم اصلا عقلانی نیست. چون هم اطلاعی از وضعیت سلامتی آن ندارید، هم خرید محصولی قدیمی با سیستم‌عاملی منسوخ فرقی با دور ریختن پول ندارد.
 رابط کاربری مهم است
محصولات شرکت‌های معتبر علاوه بر سخت‌افزار بهتر، رابط کاربری مطلوب‌تری دارند که کار کردن با دستگاه را ساده می‌کند و نقش مهمی در رضایت بلندمدت شما خواهد داشت. 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *