راهکارهایی برای حفظ شادابی و سلامت در روزهای سرد زمستانی

سایت بدون – این روزها با گذشت نزدیک به یک‌سوم از فصل زمستان، هوا بیشتر رنگ زمستانی به خود گرفته و بسیاری از شهرهای کشور در روزهای اخیر سفیدپوش شده‌اند. زمستان همان‌قدر که می‌تواند با دورهمی‌های خانوادگی و خوردن خوراکی‌های داغ و خوشمزه دلچسب باشد، می‌تواند باعث رخوت و خمودی نیز بشود. سردی هوا معمولا با کاهش میزان فعالیت‌های روزانه اجتماعی و افزایش تمایل به پرخوری همراه است. از طرفی به‌دلیل بسته بودن فضاهای عمومی، میزان شیوع بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی نیز در این فصل بیشتر خواهد بود. با این حساب حفظ سلامت جسم و روح در این روزهای زیبا و سرد خیلی هم آسان نیست. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که فصل زمستان را به خاطر بیماری‌های پی‌درپی و احساس بی‌حوصلگی دوست ندارید، از خواندن نکات ساده و کاربردی این مقاله غافل نشوید. مطمئن باشید از این پس زمستان رنگ‌وبوی دلپذیرتری به خود خواهد گرفت. انتقال ویروس و ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی در زمستان به دلیل تبادل هوایی کمتر در مکان‌های عمومی و پایین آمدن سطح ایمنی بدن، بیشتر از سایر فصول رخ می‌دهد. به همین دلیل پیش از هرچیزی می‌توانیم با ابتدایی‌ترین اقدامات، راه را بر این ویروس‌ها ببندیم. اولین گام برای کاهش احتمال ابتلا به آنفلوآنزا، تزریق واکسن در آغاز فصل شیوع این بیماری است. ویروس آنفلوآنزا از تنوع زیادی برخوردار است و واکسن آن نمی‌تواند مانند بسیاری دیگر از واکسن‌ها مصونیت کامل و همیشگی ایجاد کند. با این حال با تزریق این واکسن در ابتدای پاییز هر سال، می‌توانید احتمال ابتلا را تا ۶۰درصد کاهش دهید.  شاید بپرسید اکنون که در اواسط زمستان قرار داریم و زمان تزریق واکسن گذشته، چگونه می‌توانیم برای ادامه زمستان خود را از ابتلا به آنفلوآنزا محافظت کنیم ؟ جای نگرانی نیست، با انجام برخی راهکارهای ساده مانند شستن کامل دست‌ها با آب و صابون به دفعات در طول روز، استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه، دور انداختن دستمال کاغذی بلافاصله پس از استفاده در سطل زباله دردار تا حد زیادی می‌توان از انتقال ویروس آنفلوآنزا و سرماخوردگی جلوگیری کرد.

با تغذیه سالم خود را مسلح کنید!
تا به حال به این موضوع توجه کرده‌اید که
 سرد شدن هوا باعث افزایش تمایل به پرخوری، به‌خصوص خوردن خوراکی‌های شیرین می‌شود؟ به همین ‌دلیل بیشتر ما در فصل زمستان دچار اضافه وزن می‌شویم. از طرف دیگر، نداشتن برنامه غذایی سالم باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌های بیماری‌زا نیز خواهد شد. 
نخست سعی کنید وعده صبحانه غنی و دارای پروتئین مصرف کنید. استفاده از تخم‌مرغ
 جوی دوسر، نان غلات کامل و لبنیات در شروع روز، انرژی مورد نیاز را برای فعالیت روزانه به شما خواهد داد و از ریزه‌خواری‌های طول روز پیشگیری خواهد کرد.
علاوه‌براین، بکوشید در وعده‌های غذایی از تمام گروه‌های غذایی استفاده کنید. همچنین از میوه‌ها و سبزیجات فصل مانند مرکبات، اسفناج، هویج، شلغم و چغندر که حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها هستند، به هیچ‌وجه غافل نشوید. خوردن قارچ نیز می‌تواند به افزایش ایمنی بدن کمک کند. 
بنابراین سوپ سبزیجات می‌تواند وعده غذایی مفید، داغ و لذیذی برای شب‌های سرد زمستانی باشد.
 مصرف مواد غذایی حاوی اُمگا۳ مانند ماهی و گردو و دانه سویا نیز در کاهش حس رخوت و افسردگی که معمولا به‌دلیل افزایش ساعات تاریکی در زمستان ایجاد می‌شود، موثر است.
ادویه‌دارتر از همیشه
پیاز، سیر، زنجبیل و گشنیز طعم‌دهنده‌های طبیعی بسیار خوبی برای غذای شما هستند که علاوه بر خوش طعم کردن غذا می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. زردچوبه که از ادویه‌های رایج و قدیمی در غذاهای ایرانی است، آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است و می‌تواند در بهبود بسیاری از ناخوشی‌های بدن مانند التهاب بیماری‌های قلبی نیز موثر باشد.
در مجموع استفاده از ادویه‌هایی با طبع گرم مانند فلفل، دارچین، کاری، زعفران و… در ایام سرد، علاوه بر خواص درمانی که دارد، با افزایش سرعت سوخت‌وساز بدن تحمل سرما را آسان‌تر می‌کند.

نوشیدن فراموش نشود!

در زمستان به‌دلیل سردی هوا، کمتر به نوشیدن آب و مایعات تمایل داریم. اما باید بدانید 
عرق نکردن به معنی این نیست که بدن نیاز به آب ندارد. در فصول سرد معمولا به خاطر تفاوت دمایی بیرون و داخل خانه و وزش بادهای سرد مشکلات پوستی مانند خشکی پوست و اگزما بیشتر بروز پیدا می‌کند. 
مصرف آب به اندازه کافی علاوه بر حفظ طراوت و سلامت پوست، به دفع سموم و حتی برخی ویروس‌هایی که وارد بدنمان شده و سیستم ایمنی آنها را مغلوب کرده، کمک می‌کند. 
اگر نوشیدن آب خنک در هوای سرد خیلی دلچسب نیست، از دمنوش‌های گیاهی مفید استفاده کنید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر تامین نیاز بدن به مایعات، خواص بسیار زیادی برای تقویت سیستم ایمنی و دفع سموم از بدن دارد.
علاوه بر این، نوشیدن شیر که منبع خوبی از کلسیم، ویتامین A و B12 است می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

خمودگی ممنوع!
بسیاری از افراد با کوتاه شدن طول روز، دچار احساس خستگی، بی‌حوصلگی یا نوعی افسردگی می‌شوند. برای مقابله با این حالت سعی کنید در طول روز بیشتر در فضای باز و معرض نور خورشید قرار بگیرید. داشتن خواب کافی و از آن مهم‌تر برنامه منظم برای خواب نیز می‌تواند حس خستگی را کاهش دهد.
اگر سردی هوا مانع داشتن برنامه ورزشی منظمتان شده، باید به آن غلبه کنید. حتی اگر شرایط بد جوی عبور و مرور را برایتان دشوار می‌کند، سعی کنید روزی یک ساعت در خانه به انجام تمرینات ورزشی بپردازید. به جای آسانسور از پله استفاده کنید و هیچ فرصتی را برای 
زنده نگه داشتن حس فعال بودن و شادابی از
 دست ندهید. 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *