راهکارهای کاهش استرس در روزها و ساعت‌های قبل از امتحان را چقدر می‌شناسید‌؟

سه ضلع مثلث روزهای قبل از امتحان 
سایت بدون-چارچوب زمان‌بندی: زمان مطالعه خود را تنظیم کنید، در سنین دانش‌آموزی بیش از ۴۵ دقیقه پای درس ننشینید و بعد از هر ۴۵ دقیقه، ده تا ۱۵ دقیقه استراحت کنید. ممکن است در زمان اول درس خواندن با این استدلال که «سر حال هستم»، یک ساعت و نیم یا دو ساعت پشت‌سر هم مطالعه کنید اما با این کار انرژی خود را برای زمان‌های دیگر از دست می‌دهید و نمی‌توانید تا شب به‌خوبی مطالعه کنید.
خوب بخوابید: خواب تاثیر زیادی در میزان استرس دارد، با توجه به این‌که در ماه مبارک رمضان هستیم، ممکن است برنامه خواب شما تغییر کند، اما باید توجه داشته باشید که نظم بسیار  مهم است. دانش‌آموزان زیادی هستند که ابراز می‌کنند «با این‌که شب هشت، ۹ساعت خوابیده‌ام، اما همچنان حس مطالعه نداشته و احساس خستگی دارم»، این اتفاق نشانه‌ای از تنظیم نبودن سیستم فیزیولوژیک است؛ خوابیدن در زمان‌های متفاوت سیستم فیزیولوژیک را برهم می‌زند.
به سلول‌ها غذا دهید: در ایام امتحانات پرخوری یا کم خوری نکرده و سعی کنید غذاهای مناسب با کالری مورد نیاز بدن خود دریافت کنید. اگر روزه هستید، خودتان را به هر دری بزنید تا اشتهای کافی برای خوردن سحری به میزان کافی داشته باشید، حتی اگر نیاز شد زودتر بیدار شوید تا اشتهای‌تان باز شود. اگر هم به هر دلیلی روزه نیستید، حتما صبحانه میل کنید. به‌خصوص بدون تغذیه مناسب سر جلسه امتحان حاضر نشوید که به طور حتم کارایی شما را پایین خواهد آورد.

تسلط ندارید، هل می‌شوید !

هر چقدر بیشتر مرور کنید، تسلط شما به درس بیشتر و در نتیجه استرس شما کاهش پیدا می‌کند. به عنوان مثال اهمیت مرور را می‌توان با مکعب روبیک که این روزها برای دانش‌آموزان جذاب است و بسیاری استفاده از آن را تمرین می‌کنند، روشن کرد. دانش‌آموزی، مکعب روبیک را در عرض یک یا دو ساعت انجام می‌دهد، اما دانش‌آموزی دیگر در ۳۰ ثانیه آن را کامل می‌کند. مشخص است که هر دو بازی را آموخته‌اند و کار را به سرانجام رسانده‌اند، اما به طور حتم مسیر آنان و میزان انرژی که صرف کرده‌اند، متفاوت بوده است. این‌که مطلبی را یاد گرفته‌اید کافی نیست و باید با مرور بیشتر، دروس را به ذهن بسپارید تا سر امتحان نیاز به کلنجار رفتن با سؤالات نداشته باشید و با آرامش بیشتری به سؤالات پاسخ دهید. مرور کردن، زمان کمتری از مطالعه می‌گیرد به همین دلیل بعد از این‌که درس مورد نظر را مطالعه کردید، حتما زمان کافی برای مرور در نظر بگیرید.

اجتنابی‌ها را هم دریابید
برخی دانش‌آموزان در زمان استرس، دوری‌گزینی را انتخاب می‌کنند، به عنوان مثال به دلیل تحمل استرس زیاد به جای خواندن دروس می‌خوابند. 
بسیاری ممکن است تصور کنند این دانش‌آموزان استرس ندارند و بی خیال هستند، در حالی‌که آنان متحمل نگرانی زیادی هستند. 
بیشتر این دانش‌آموزان درونگرا هستند و از موقعیت فرار می‌کنند. باید تاکید کنم که آنها نیاز زیادی به همراهی دارند. این همراهی می‌تواند از جانب والدین یا نزدیکان باشد تا به آنان انگیزه کافی بدهد. 
به طور حتم نقش مشاور مدرسه هم در شناسایی این افراد بسیار مهم است تا بتواند با برقراری ارتباط مناسب، ایجاد انگیزه، اطمینان و به‌خصوص تعیین برنامه مناسبی برای آنان به بهبود شرایط کمک کند. 
برنامه این دانش‌آموزان معمولا متفاوت است، آنان قادر نیستند، ۴۵دقیقه را نیز با تمرکز مطالعه کنند و بهتر است زمان مطالعه آنان از ۲۰دقیقه شروع شود. 
تقویت  این موارد بسیار مهم است و کوچک‌ترین پیشرفت باید دیده و بازخورد داده شود. 
به عنوان مثال دانش‌آموز که ۲۰ دقیقه مطالعه کرده و موفق به افزایش حتی یک نمره می‌شود، باید تشویق شود. رساندن این‌گونه دانش‌آموزان به این باور که قادر هستند تا پیشرفت کنند، بسیار اهمیت دارد. البته مراحل تغییر رفتار این دانش‌آموزان به زمان احتیاج دارد و بهتر است در طی سال تحصیلی انجام شود. 

۳ ضلع  مثلث ساعات قبل از امتحان
مقدار کم  ‌استرس، طبیعی و حتی برای بالا بردن بازدهی ضروری است، اما میزانی که باعث کاهش کارایی شود، مضر است و باید بررسی 
شود.
کوک ساعت فراموش نشود: یک ساعت قبل از امتحان از خواب بیدار شوید.
توشه خود را آماده کنید: وسایل مورد نیاز خود را امتحان کنید و به‌هیچ‌وجه زیر بار استرس چند ساعت قبل از امتحان ناشی از پیدا کردن لباس، خودکار و مداد مناسب نروید. حاضر شدن به موقع سر جلسه امتحان در کاهش استرس مهم است.
نکته‌ها را بخوانید: برخی دانش‌آموزان به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کنند که خواندن چند درس از امتحان را به صبح موکول می‌کنند. 
صبح امتحان درس یا مطلب جدید نخوانید. اما قبل از امتحان می‌توانید دروس قبلی را مرور کنید. حتی مرور در زمان قبل از امتحان، مفید است و به کاهش استرس کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *