راهنمای خرید/ چگونه گلدان مناسب برای آپارتمان خود بخریم؟

Û· نکته مهم برای زنده ماندن گل های آپارتمانی در فصل سرماü—ôí?۴ÒÙ$Ù¤LSC:½P­OlP™Olp­OlÀœOl

سایت بدون – «بهار باش، نه بهار تقویم که بهار تصمیم.» شاید این جمله را با تبریکات سال نو زیاد شنیده باشید و بعد از شنیدنش تصمیمات جدیدتان را در تقویم به ردیف فهرست کرده باشید؛ سحر‌خیزی، کتابخوانی، یادگرفتن زبان جدید، خریدن چند گلدان گل و خیلی ایده‌های نوی دیگر. حالا که دید و بازدیدهای سال نو تمام شده، این هوای خوب بهاری زمان مناسبی برای عملی کردن تصمیم چهارم است. خرید گل هم مثل هر کار دیگری، با برنامه‌اش خوب است وگرنه ممکن است خیلی زود شاهد خشک شدن گلدان‌تان باشید و از پرورش گل دل‌زده شوید. قبل از خرید گل لیستی تهیه کنید که این نکات را در آن رعایت کرده باشید:
     چقدر در پرورش گل مهارت دارید. اگر تازه کارید از گل‌های آسان و مقاومی مثل پوتوس، سانسوریا و گندمی شروع کنید. گلفروش‌ها به این گیاهان فولادی هم می‌گویند. چون کم توقع به شرایط محیطی مثل نور، دما، آب و رطوبت هستند، ارزانند، رشدشان سریع است و به راحتی تکثیر می‌شوند. انگلیسی‌ها به این گل‌ها می‌گویند
Tough and Rough سخت و مقاوم. علاوه براین، خوب است به این نکته هم دقت کنید به طور کلی کار با برگ زینتی‌ها راحت‌تر از گل‌دار‌هاست.
     چقدر می‌خواهید برای آن وقت بگذارید. مراقبت انواع گیاهان با هم متفاوت است و انتخاب آنها بستگی به وقت شما دارد. مثلا بین دو نفر علاقه‌مند به گل و گیاه کسی که کارمند است ممکن است فرصت کمتری برای رسیدگی به گل و گیاه داشته باشد.
     چقدر جا برای نگهداری آن دارید. متناسب با جا، نوع گلدان و شکل‌ آن را انتخاب کنید. قطعا کاکتوس و بنجامین به یک اندازه جا نمی‌خواهند.
     چقدر می‌خواهید برای آن هزینه کنید. تلفیق دو فاکتور میزان جا و مقدار پول می‌تواند انتخاب معقول‌تری را برایتان رقم بزند. گاهی با مقدار پولی که دارید می‌توانید تعداد گلدان‌های کوچک‌تر، اما بیشتری بخرید. حتی خودتان هم می‌توانید دست به کار شوید از آنها بذر بگیرید یا قلمه بزنید و گلدان‌هایتان را زیاد کنید.
 اطلاعات بنیادی
گلفروشی پر است از انواع گل و گیاه برای همه سلیقه‌ها و محیط‌های مختلف رشدی. موقع دیدن ویترین گلفروشی‌ها برای خرید جوگیر نشوید. در هر فصلی می‌توانید گل متناسب با آن را بخرید. قبل از هر چیز اول شرایط خانه و بعد اوضاع جیب‌تان را در نظر بگیرید. کاری نداشته باشید به این که کدام گل تازه آمده در بازار یا در صفحات مجازی زیاد از آن تعریف شده و مدام عکسش را پست می‌کنند. ریز به ریز شرایط محیطی خانه‌تان را برای فروشنده توضیح دهید.
مثلا این که پنجره‌های خانه‌تان شمالی‌اند یا جنوبی، شرقی‌اند یا غربی، دمای خانه چطور است و رطوبتش چقدر است یا گل را برای نگهداری در همسایگی کدام پنجره می‌خواهید تا گلدان مناسب را به شما پیشنهاد کند. خانه شما گلخانه نیست که بتوانید هر نوع گلی را در آن نگه دارید. بخش مهمی از موفقیت در پرورش و نگهداری از گل و گیاه به همین انتخاب مناسب
 بر می‌گردد.
 از گلفروشی چه بپرسیم؟
از فروشنده نام گلی را که می‌خرید، بپرسید. هر گل علاوه بر نام رایج، یک اسم علمی هم دارد که در تمامی زبان‌های دنیا این نام مشترک است. با دانستن نام علمی گل و گیاهان بهتر می‌توانید به اطلاعات لازم درباره آنها دسترسی پیدا کنید.  از فروشنده بخواهید روش نگهداری گیاه را کامل برایتان شرح دهد. همه ما به طور معمول فقط از گلفروشی‌ها می‌پرسیم چند روز یک بار به گل آب بدهیم؟ در صورتی که علاوه بر تنظیم آبیاری، نور، دما، رطوبت، تغذیه و حتی غبار‌پاشی روی برگ‌ها از فاکتورهای مهم رشد گیاهان هستند.
 چند کار ضروری دیگر در گلفروشی
     گل، برگ، ساقه و خاک گل را قبل از خرید خوب وارسی کنید، به‌خصوص پشت برگ‌ها و محل اتصال برگ به ساقه را. این دو قسمت مکان‌های مناسبی برای زندگی آفات هستند. اگر برگ‌ها چسبناک، لبه‌های برگ سوخته یا رنگ ‌آنها زرد بود از خرید چنین گلدانی صرف‌نظر کنید. تجربه نشان داده یکی از عوامل مهم خراب شدن گل‌ها بعد از خرید، ابتلایشان به آفت است. مسأله‌ای که موقع خرید کمتر به آن دقت می‌کنیم.
     چون موقع خرید امکان دیدن ریشه‌های گل وجود ندارد از فروشنده بخواهید، گیاه ریشه پُر برایتان بیاورد. پر بودن ریشه نشانه این است که گیاه مدت زیادی است به این گلدان منتقل شده و ریشه به انداز کافی رشد کرده است پس اگر گلدانش را هم عوض کنید مشکلی برایش پیش نمی‌آید.
     اگر دیدید ریشه‌های گیاه از سوراخ زیر گلدان بیرون زده شده یا برگ‌ها و شاخه‌های گل آپارتمانی زیاد است از فروشنده بخواهید گلدانش را برایتان عوض کند. این‌طوری روش تعویض گلدان را هم یاد می‌گیرید.
     گل‌ها هم مثل همه موجودات زنده به غذا نیاز دارند. هر گلدانی که می‌خریم لازم است به فکر تغذیه‌اش هم باشیم. به‌خصوص در گل‌های خانگی. گل‌های باغچه‌ای نیاز غذایی کمتری دارند چون می‌توانند از طریق نور مستقیم، خاک بیشتر، آب باران و… دسترسی بیشتری به مواد غذایی داشته باشند. پس موقع خرید گل، کود مورد نیاز گل‌های خود را از همان گلفروشی تهیه کنید. کودها معمولا به دو شکل جامد و مایع وجود دارند. هنگام خرید دستورالعمل مصرف‌شان را حتما بپرسید. بعضی کودها فقط مناسب رشد برگ و ساقه هستند. استفاده بی‌موقع از آنها ممکن است باعث تاخیر در گلدهی شود. اتفاقا بهترین زمان کوددهی در دوران رشد گل‌ها یعنی بهار و تابستان است.
     این روزها گلفروشی‌ها کار ما را راحت کرده‌اند و خاک‌های آماده را به صورت بسته‌بندی یا فله‌ای عرضه می‌کنند. پرطرفدارترین آنها پیت ماس است که هم مقوی است، سبک و ظاهر مناسبی دارد. اگر می‌خواهید قلمه تازه‌ای را در خاک بکارید ترکیب پیت ماس، ماسه بادی، پرلیت، کوکوپیت و کود برگ برای ریشه‌دار شدنش معجزه می‌کند.
     بعضی گلفروشی‌ها گل‌های تازه قلمه زده را به مشتری می‌فروشند. مشتری هم فکر می‌کند به خاطر ارزانی این گزینه مناسب‌تر است در صورتی که ریشه دار کردن بعضی از آنها کمی سخت و زمانبر است. اگر در کار گل و گیاه مبتدی هستید چنین پیشنهادی را نپذیرید.
 چند نکته مهم در نگهداری گیاهان
     بلافاصله پس از خرید اقدام به تعویض گلدان نکنید. چند روزی طول می‌کشد تا گل خودش را با شرایط خانه شما تطبیق دهد.
     اگر می‌خواهید یک گیاه آپارتمانی گلدار بخرید بهتر است پر غنچه باشد، غنچه‌های آن هنوز باز نشده یا تعداد کمی از آنها شکفته شده باشند.
     این‌که گیاهان همیشه سبز می‌خواهید یا گل‌های فصلی. برای خیلی‌هایتان مهم است گل در تمام سال سرسبز باشد. مثلا بیشتر برگ زینتی‌ها همیشه سبزند، ولی گل‌دارهای یکساله بعد از اتمام گلدهی عمرشان به پایان می‌رسد. البته نمی‌توان زیبایی گل‌ها را حتی برای زمانی کوتاه نادیده گرفت.
     اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در و پنجره خانه خود را در پاییز و زمستان اصلا باز نمی‌کنید و از هیچ منفذی هوا جریان ندارد، باید از خرید گیاهانی که گل‌دار هستند اجتناب کنید، چون ممکن است پس از مدتی گل‌های آنها بریزد.
     گیاهان آپارتمانی با برگ‌های رنگی (برگ کاملا رنگی یا برگ با لکه‌های رنگی) نسبت به برگ سبزها نیاز به نور بیشتری دارند. در گونه‌های ابلق کمبود نور، حالت ابلقی خود را از دست می‌دهند.
     اصولا در منزل با تغییر فصل و برای تعدیل سرما و گرما از دستگاه گرم یا خنک‌کننده استفاده می‌شود و با وجود آنها رطوبت فضا تغییر می‌کند. پس حواستان به خشکی هوا باشد. این نکته برای مهمانان سبز تازه آمده به خانه قابل اهمیت‌تر است.
     در صورتی که گلدان‌‌تان ترکیبی از چند گل است دقت کنید این گیاهان از نظر قد و رنگ و نیازهای محیط کاملا با هم هماهنگ باشند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *