رتبه های برتر کنکور سراسری ۹۹ دانشگاه‌ها از دلایل موفقیت شان می گویند/ «نه» به کرونا و کلاس کنکور


سایت بدون – پرونده پنجاهمین کنکور سراسری در سال ۹۹ دانشگاه‌ها به نیمه راه رسید و دیروز نتایج اولیه آن اعلام شد. حالا آن دسته از داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده اند از روز چهارشنبه دوم مهرماه تا روز شنبه پنجم مهرماه برای انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی‌شان فرصت دارند. آن‌طور که مسئولان سازمان سنجش اعلام کردند، ۱۷۵ هزار و ۸۴۹ داوطلب در رشته‌های با آزمون کنکور پذیرفته خواهند شد، امسال هم همچون سال‌های گذشته بیشترین رقابت بین داوطلبان آزمون علوم تجربی بوده است. حدود ۳۵۲ هزار و ۹۲۳ داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی مجاز به انتخاب رشته شده‌اند. همچنین در گروه آزمایشی ریاضی و فنی تعداد ۱۲۵ هزار و ۴۲۰ داوطلب، در گروه آزمایشی علوم انسانی ۳۱۴ هزار و ۴۷۱ داوطلب، در گروه آزمایشی هنر ۸۰ هزار و ۸۶ داوطلب و در گروه آزمایشی زبان نیز تعداد ۱۲۹ هزار و ۵۰۶ داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند. در این میان خیال رتبه‌های برتر کنکور هم راحت شد. بر اساس نتایج اعلامی کنکور ۹۹، داوطلبان تهرانی با ۱۱ برگزیده در صدر برترین‌های کنکور قرار گرفتند. بر این اساس داوطلبان پسر موفق به کسب تمامی رتبه‌های یک تا ۱۰ گروه آزمایشی ریاضی و فنی و داوطلبان دختر نیز موفق به کسب تمامی رتبه‌های یک تا ۵ گروه آزمایشی هنر شدند. همچنین از ۱۰ نفر اول گروه آزمایشی علوم تجربی نیز پسران ۹ رتبه را از آن خود کردند و تنها یک دختر موفق به کسب رتبه زیر ۱۰ در این گروه آزمایشی شد. از ۱۰ نفر برتر گروه آزمایشی علوم انسانی نیز ۶ نفر آنها را پسران و ۴ نفر را دختران تشکیل می‌دهند. به طور کلی ۲۸ نفر از ۴۰ نفر برتر ۵ گروه آزمایشی کنکور ۹۹ پسر و مابقی دختر هستند و همچنین داوطلبان تهرانی با ۱۱ برگزیده، در صدر برترین‌های کنکور قرار گرفتند. با تعدادی از برگزیدگان گفت‌و‌گویی کرده‌ایم که می‌خوانید:
فکرش را نمی‌کردم اول ریاضی باشم
ابوالفضل حاجی محمد حسین کاشی، رتبه اول کنکور ریاضی را کسب کرده است. او تصمیم گرفته که در رشته کامپیوتر دانشگاه شریف درس بخواند. حاجی محمد درباره سختی‌های درس خواندش در دوران شیوع کرونا می‌گوید: استرس کنکور از یک طرف و نگرانی درباره ابتلا به بیماری کرونا از طرف دیگر فشار می‌آورد. البته ویروس کرونا فرصتی به ما داد که بیشتر در خانه باشیم و درس بخوانیم اما تعویق‌های کنکور استرس ما را بیشتر می‌کرد. چند باری که کنکور به عقب افتاد حالم واقعاً بد شد و استرسم بالا رفت اما سرجلسه خودم را کنترل کردم.
او درباره برنامه‌ریزی برای درس خواندن هم می‌گوید: همان روزهایی که کلاس‌های ما آنلاین شد مشاوران مدرسه برای ما برنامه‌ریزی کردند تا در خانه درس بخوانیم. اصلاً کلاس حضوری در این چند ماه نرفتم و همه وقتم در خانه برای کنکور گذشت. البته خودم هم برای درس خواندنم برنامه داشتم. من یک سال و نیم برای آزمون سراسری برنامه‌ریزی کردم و روزی ۹ ساعت مفید درس می‌خواندم. حاجی محمد درباره رتبه برتر کنکورش هم می‌گوید: اصلاً فکرش را نمی‌کردم که نفر اول باشم. کنکور ریاضی بسیار سخت بود و به خانواده‌ام گفتم که احتمال می‌دهم جزو ۱۰ نفر اول باشم اما رتبه اول را اصلاً تصور نمی‌کردم. ناگفته نماند که مدرسه بسیار مهم است. مشاوران و معلمانم بسیار کمک کردند. فکر می‌کنم درباره کنکور باید مدرسه برنامه‌ریزی خاصی داشته باشد.
روزی ۶ تا ۷ ساعت در س می‌خواندم
سید امیر شنوا از استان اردبیل رتبه اول رشته علوم تجربی را به‌دست آورده است. او با بیان اینکه می‌خواهد در دانشگاه تهران پزشکی بخواند، می‌گوید: صبح ساعت ۶ بود که پدرم از خواب بیدارم کرد و گفت رتبه اول شدم. اولش غافلگیر شدم و نمی‌دانستم واقعیت است یا نه. بعد کم کم به خودم آمدم از خوشحالی نمی‌دانستم چه کاری انجام دهم.
شنوا درباره شیوه درس خواندنش برای کنکور هم می‌گوید: درس خواندن برای کنکور را از سال دهم شروع کردم و به طور جدی از همان سال مدل‌های مختلف خواندن را امتحان کردم تا اینکه فهمیدم فقط می‌توانم روزی ۶ یا ۷ ساعت درس بخوانم و بیشتر از این کشش ندارم. میزان ساعت کم بود اما کیفیت درس خواندنم بالا بود. البته از کتاب‌های کمک آموزشی کمک گرفتم اما مشاور یا مؤسسه خاصی برای کنکور نرفتم چون در مدرسه تیزهوشان درس می‌خواندم و معلمانم کمکم می‌کردند.از همان روزی که برای کنکور درس می‌خواندم دلم می‌خواست پزشکی یا دندان پزشکی بخوانم.
سال خیلی سختی را پشت سر گذاشتم
روژینا آزادی از تهران رتبه برتر رشته هنر را به خود اختصاص داده است. او می‌خواهد در دانشگاه تهران رشته گرافیک بخواند و در این باره می‌گوند: از بچگی دوست داشتم که گرافیک بخوانم. در هنرستان هم گرافیک خواندم. فکر می‌کنم در این رشته در سال‌های آینده کلی موفق باشم.
آزادی درباره اعلام نتایج کنکور هم می‌گوید: در هشت ماه گذشته استرس زیادی داشتم. راستش بیماری کرونا با کنکور استرس ما را دو برابر کرده بود. از طرفی به خاطر تعویق چند باره برگزاری آزمون سراسری فشار روانی زیادی را تحمل کردم اما خوشحالم که نتیجه خوبی را گرفتم. او می‌افزاید: دقیقاً ساعت سه صبح بود که مشاور درسی‌ام به خانه زنگ زد و گفت عکست روی سایت سازمان سنجش رفته و نفر اول رشته هنر شدی. مادرم را بغل کردم و فقط با هم گریه کردیم. سال خیلی سختی را پشت سرگذاشتم. خیلی سختی کشیدم، دو سال کامل روزی ۱۰ ساعت فقط درس می‌خواندم تا بتوانم در کنکور نتیجه خوبی بگیرم. وقتی شنیدم که نفر اول شدم از خوشحالی نمی‌دانستم چه کنم. او درباره کنکور می‌گوید: کنکور در زندگیم یک استرس بزرگ بود که حالا پشت سرش گذاشته ام.
کرونا فرصت بود
علیرضا چلابیان از شهرستان آمل رتبه دوم رشته علوم انسانی را کسب کرده است. با صدای بلند می‌گوید جواب آن همه زحمتی را که کشیدم گرفتم. چلابیان می‌خواهد حقوق دانشگاه علوم قضایی را بخواند: هنوز برای انتخاب دانشگاه تصمیم قطعی نگرفته ام اما حقوق را دوست دارم. از همان بچگی دوست داشتم که وارد رشته قضایی شوم. وارد دبیرستان که شدم بیشتر از قبل درس خواندم تا اینکه از تابستان سال آخر دبیرستان روزی ۹ ساعت درس خواندم. تمام تفریح و میهمانی‌های خانوادگی‌ام را تعطیل کردم و البته کرونا و خانه‌نشینی هم موجب شد تا کاملاً در خانه باشم و برای درسم برنامه‌ریزی بیشتری کنم. او می‌گوید: صبح زود بود که مدیر مدرسه به پدرم زنگ زد و گفت که رتبه دو کنکور را به‌دست آوردم، پدرم کلی خوشحال شد و من هم از خوشحالی آنها فهمیدم که جزو برترین‌ها هستم. خودم فکر می‌کردم رتبه‌ام دو رقمی است.
رتبه اول زبان: کامپیوتر شریف را می‌خوانم
کیان بهادری رتبه برتر زبان‌های خارجی را به‌دست آورده است. او علاوه بر این، رتبه ۱۵ رشته ریاضی را هم کسب کرده است و حالا تصمیم دارد که کامپیوتر در دانشگاه شریف بخواند: در دو رشته شرکت کردم و اصلاً فکر نمی‌کردم در ریاضی رتبه ۱۵ را به‌دست بیاورم، خب علاقه‌ام ریاضی است و عاشق دانشگاه شریف هستم رتبه خوبی هم گرفتم، برای همین می‌خواهم برای رشته ریاضیم برنامه‌ریزی کنم. البته رشته ریاضی هم درس خواندم و از سال آخر روزی ۱۱ ساعت درس خواندم. البته کرونا خیلی خوب بود اینکه خانه‌نشین شدیم و هیچ‌کس هیچ کجا نمی‌رفت. البته کنکور چند باری عقب افتاد و خسته کننده شده بود، با این همه من نتیجه تلاشم را گرفتم.
بهادری می‌گوید: سرجلسه امتحان روحیه خوبی داشتم، وقتی از امتحان بیرون آمدم احتمال نمی‌دادم که رتبه خوبی در رشته ریاضی بگیرم. صبح که پدرم خبر داد رتبه ۱۵ شده ام خیلی خوشحال شدم.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *