رضا اسدی اسیر هاله ای که نمی شکند/سیبل ناسزای پرسپولیس

سایت بدون – آیا رضا اسدی در مقابل گل گهر خوب بازی کرد؟ قطعا جواب این سئوال این است که نحوه عملکرد او خیلی درخشان نبود. اما این سئوال را می توان جور دیگری هم جواب داد. یک بازیکن بود مثل سایر بازیکنان پرسپولیس، نه خیلی بهتر از بقیه و نه خیلی بدتر از بقیه . نقاط قوت و ضعف خودش را داشت. خوب جنگید، خوب درگیر شد، خطا کرد، خطا گرفت. در بازیسازی چندان موفق نبود. یعنی پاس کلیدی نداد که هیچ ، چندین پاس اشتباه هم داد. اما از زمانی که به میدان آمد به عنوان یک هافبک دفاعی نمایشی معمولی داشت. تیم مقابل فرصت بازیسازی از عمق ، شوت زنی و در اختیار داشتن زمین را نداشت. این عملکرد شایسته تحسین و ستایش نیست اما خب شایسته توهین و ناسزا هم نیست.
چرا هر بازی پرسپولیس که تمام می شود، رضا اسدی فحش می خورد؟ چرا او سیبل ناسزا است؟ متخصصان امور شناختی و خطایای استدلالی دلیل آن را خوب می دانند. هافبک شماره ۸ پرسپولیس اسیر چیزی است که به آن «اسیر هاله ای » می گویند. اثر هاله‌ای به حوزه نوعی خطا در شناخت و تصمیم‌گیری گفته می‌شود که تحت تأثیر ذهنیت قبلی قضاوت‌کننده شکل می‌گیرد و می‌تواند از حقیقت و انصاف به دور باشد. مثال ملموس اثر هاله ای را می توان در کلاس های درس مدارس دید، معلمان دانش آموزان خود را به چند دسته تقسیم می کنند؛ از شاگرد زرنگ ها تا شاگرد تنبل ها. این معلمان وقت تصحیح برگه شاگرد زرنگ ها با لطف و ملایمت بیشتری نمره می دهند و از اشتباهات می گذرند اما امان از وقتی که برگه یک شاگردی که در ذهن معلم شاگرد تنبل است به او برسد. معلم بی رحمانه برای تایید دیدگاه خودش، مو را از ماست بیرون می کشد.
ما وقتی تحت تاثیر «اثر هاله ای » باشیم . دیگر رفتار یک فرد را تنها بر اساس تایید ذهنیت خودمان ارزیابی می کنیم و فقط آن چیزی که می بینیم که نظرما را تایید می کند. این روزها رضا اسدی اسیر هاله ای است که نمی گذارد ارزش گذاری درباره این بازیکن منصفانه باشند. او اکنون سیبلی است برای آن که نارضایتی ها تخلیه شود و خیلی هم فرقی نمی کند، گل بزند یا پاس گل بدهد یا درگیر شود، او یک فاجعه است چون تصمیم گرفته شده است که او را فاجعه بدانیم.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *