روغن‌های گیاهی هیدروژنه؛ خوب است یا بد؟

 سایت بدون -روغن‌های گیاهی هیدروژنه به روغن‌های خوراکی مایعی گفته می‌شود که طی فرآیندی موسوم به هیدروژنه‌‌کردن جامد می‌شوند. از جمله روغن‌های مورد استفاده برای هیدروژنه‌ کردن می‌توان به روغن زیتون، آفتابگردان و سویا اشاره کرد. روغن‌های هیدروژنه از پخش‌پذیری بالایی برخوردارند و به خصوص در کیک‌ها و شیرینی‌ها برای خوش‌طعم‌ترشدن و افزایش مدت ماندگاری استفاده می‌شوند.
اما متأسفانه فرآیند هیدروژنه‌‌کردن موجب ایجاد تغییراتی ناخواسته می‌شود که برای سلامت مضرند. طی این فرآیند چربی‌های ترانس مصنوعی شکل می‌گیرد که نوعی چربی غیراشباع و پرضرر است. چربی‌های ترانس LDL  یا به‌عبارتی کلسترول بد خون را افزایش و درعوض HDL یا همان کلسترول خوب خون را کاهش می‌دهند. چربی‌های ترانس موجود در روغن‌های هیدروژنه همچنین با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در ارتباطند. چراکه روغن‌های گیاهی هیدروژنه می‌توانند در کنترل قندخون اختلال ایجاد کنند. از دیگر مضرات چربی‌های ترانس می‌توان به تحریک ایجاد التهاب اشاره کرد. التهابات مزمن در بدن هم که می‌دانید با بیماری‌هایی نظیر مشکلات قلبی، دیابت و سرطان مرتبط دانسته شده‌اند.
از این‌رو در برخی کشورها استفاده از چربی‌های ترانس در محصولات تجاری ممنوع یا محدود شده است. به عنوان مثال، سازمان غذا و داروی آمریکا قصد دارد وجود چربی‌های ترانس مصنوعی در مواد غذایی فرآوری‌شده را در سال ۲۰۲۰ ممنوع کند. خلاصه که اگر در ترکیبات مواد غذایی کارخانه‌ای به «روغن‌های‌هیدروژنه» یا «روغن‌های نسبتا هیدروژنه» برخوردید، باید حواستان جمع باشد. همان طور که گفتیم بهتر است مصرف این قبیل چربی‌ها را در رژیم غذایی روزانه به حداقل ممکن برسانید.
منبع: .

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *