رونالدو، ۲۳ گل در ۲۴ بازی/کریس تمـــام نشدنـــی!


سایت بدون – کمتر کسی در فوتبال به اندازه جیووانی مائوری از اوضاع جسمانی کریستیانو رونالدو خبر دارد. این مربی بدنساز سابق رئال مادرید تأکید دارد که این بازیکن پرتغالی می‌تواند تا ۴۰سالگی بازی کند.
چه کسی جرأت مخالفت با این حرف را دارد؟
رونالدو تنها یک روز پس از ۳۶ ساله شدن، گل اول یوونتوس در برد دو بر صفر مقابل رم را زد، و به این ترتیب در این فصل در تمامی رقابت‌ها، در ۲۴ مسابقه ۲۳ گل زده است.
کسی از این موضوع غافلگیر نشد. کریستین ویری، مهاجم سابق یووه و ایتالیا چند روز پیش گفته بود: «وقتی که کریستیانو رونالدو را دارید، بازی را با نتیجه یک بر صفر شروع می‌کنید.»
این حرف او که درست نیست اما رونالدو در تورین تنها ۱۳ دقیقه فرصت نیاز داشت تا قفل دروازه‌ها را بشکند. این برنده پنج توپ طلا، توپ را در گوشه محوطه جریمه با پای راستش کنترل کرد و سپس با پای چپ، دروازه پائو لوپس را گشود.
این گلی ساده بود اما اینکه رونالدو به این آسانی گل می‌زند نباید پیچیدگی کار او را زیر سؤال ببرد. آمار او را اگر یک مهاجم در اوج دوران بازی داشت، ذوق‌زده می‌شد، و با این حال او در ۳۶ سالگی، مدعی جدی کسب کفش طلای اروپا برای بار پنجم است؛ شش سال پس از آخرین باری که آن را فتح کرد.
این طبیعی نیست. این فوق‌العاده است. او فوق‌العاده است. یووه بدون شماره ۷ خود به رقابت بر سر اسکودتو برنمی‌گشت؛ شانزدهمین گل او در ۱۷ بازی در سری آ کمک کرد که یووه بالاتر از رم قرار گیرد و به رده سوم جدول برسد.
دلیل اینکه یک پای یووه در فینال جام حذفی است هم رونالدو است. او در جریان برد دو بر یک مقابل اینتر در سن‌سیرو، هر دو گل را زد.
البته یووه برای اینکه لیگ قهرمانان را سرانجام برای نخستین بار پس از سال ۱۹۹۶ فتح کند نیاز به چیزی فراتر از این فوق ستاره دارد.
اسم رونالدو را «آقای چمپیونز لیگ» گذاشته‌اند اما او از وقتی به تورین رفته، هنوز نتوانسته تیمش را از مرحله یک‌چهارم نهایی عبور دهد اما فراموش نکنیم که در دو فصل اخیر، هیچ بازیکن دیگری برای یووه در مرحله حذفی گل نزده است.
اگر یووه می‌خواهد مدعی فتح لیگ قهرمانان امسال باشد، این رویه باید تغییر کند. وابستگی یووه به رونالدو آشکار است اما برخی نشانه‌ها حاکی از آن هستند که او شاید حالا بازیکنانی در کنارش داشته باشد که استعداد قابل توجهی دارند.
رابطه او با آلوارو موراتا باعث خوش‌بینی است. این بازیکن اسپانیایی در بازی اخیر یووه گل اول رونالدو را ساخت. موراتا هفت پاس گل در این فصل داده که چهار پاس به رونالدو بوده است.
بازگشت جورجیو کیه‌لینی هم خط دفاعی یوونتوس را بسیار تقویت کرده است. تعجبی ندارد که در شش باری که یووه در این فصل سری آ دروازه‌اش را بسته نگه داشته، در چهار بازی کیه‌لینی داخل میدان بوده است.
وستون مک‌کنی استعدادی بسیار خام است اما پویایی را به خط میانی یووه برگردانده، چیزی که آنها بسیار به آن احتیاج داشتند. فدریکو کیه‌زا و دژان کولوسفسکی هم از کناره‌ها با سرعت و قدرت نفوذ خود می‌تازند.
تردیدها بر سر کیفیت خط میانی یووه ادامه دارد اما آدرین رابیو بی‌تردید دارد بهتر می‌شود و تردیدی نیست که در معاوضه میرالم پیانیچ و آرتور، یووه برد، چرا که آرتور دارد در هر بازی بهتر ظاهر می‌شود.
رونالدو بازیکن کلیدی یووه در نخستین فصل حضور آندره‌آ پیرلو به شمار می‌رود و مربی هم از این موضوع باخبر است. او مربی تازه‌کاری است اما ابله نیست. با وجود عطش سیری‌ناپذیر رونالدو برای گل‌زنی، پیرلو نهایت تلاش خود را انجام می‌دهد تا زمان حضور رونالدو در زمین را مدیریت کند. این بازیکن شماره ۷ پس از تعویض دقیقه ۷۷ مقابل اینتر راضی نبود اما تصمیم پیرلو صحیح بود. مربی یووه پس از آن بازی گفت: «در قرارداد او هیچ ‌بندی وجود ندارد که در آن نوشته شده باشد او تعویض‌ناپذیر است. او می‌داند که بازیکنی حیاتی برای ما است اما او باید همیشه در اوج باشد. به او گفتم که نیاز به استراحت دارد و ما بازی مهمی در روز شنبه داریم. او بازی‌های پیاپی زیادی را در میدان بوده است و گاه و بیگاه، کمی استراحت برایش خوب است.»
گل او مقابل رم این را نشان داد. روشن است که اگر یووه از رونالدو مراقبت کند، او مراقب بقیه مسائل خواهد بود.
رونالدو در جشن تولدش در اینستاگرام نوشت: «ببخشید که نمی‌توانم به شما قول بدهم ۲۰ سال دیگر هم بازی می‌کنم.» اما چهار سال دیگر هدف کاملاً معقولی است.
منبع: سایت گل

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *