ریشه و داستان ضرب المثل« ادب از که آموختی؟»

سایت بدون – لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟

گفت: از بی ادبان! هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهیز کردم.

این جملات از گلستان سعدی علیه الرحمه یک توصیه اخلاقی بزرگ است که در فرهنگ ایرانی تبدیل به ضرب المثل شده است.

ابتدا بدانیم که لقمان حکیم چه کسی بوده ؟لقمان حکیم، از حکیمایی است که اصلش حبشی بوده و قرن‌ها پیش از اسلام در روزگار داود پیغمبر (علیه‌السّلام)، می‌زیسته است. وی از شخصیت‌های بزرگ قرآنی است که خداوند در قرآن کریم، به نیکی از وی یاد نموده و پند و اندرزهای ارزشمند او به فرزندش در قرآن کریم و روایات متعددی نقل شده است، سوره‌ای نیز در قرآن، به نام وی است.

لقمان چهره ای نا زیبا و سیاه داشته اما از نظر علم، دانش و حکمت از تمام مردم زمان خود بالاتر بوده است، او در جوانی اسیر شد و به غلامی یکی از افراد بنی اسرائیل در آمد. مالک او فردی بسیار بد اخلاق بوده اما لقمان همیشه در برابر او از خود صبر و بردباری نشان می داده است.

بسیاری از جملات عبرت آمیزی که از لقمان نقل می شود خطاب به فرزندش بوده اما این ضرب المثل یعنی ادب از که آموختی ؟یک شیوه است که خود لقمان در پیش گرفته بود، دستور العمل و نسخه لقمان حکیم بسیار ساده است ، می گوید به کارهای دیگران نگاه کن، اگر دیدی که این کارها بر خلاف ادب است ، آن ها را خودت انجام نده ، در واقع در اینجا بی ادبان معلمانی هستند که به شکلی معکوس به انسان یاد می دهند که با میزانی به فراست عقل خود ، راه درست را از نادرست تشخیص بدهند و خود را انسانی بهتر کنند.

ضرب المثل های بیشتر را می توانید در لینک زیر پیدا کنید

مجموعه ای بی نظیر از ضرب المثل‌های فارسی همراه با داستان و کاربرد

 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *