ریشه و داستان ضرب المثل «برای لای جرز خوب است»

سایت بدون – جرز در لغتنامه فارسی معنی دیوار اتاق یا ایوان می دهد، دیواری که معمولا روی آن در است را جرز می گویند. در مورد لای جرز دو معنای متفاوت وجود دارد ، یکی این که معمولا فاصله میان در با آجرکشی دیوار را با مصالح اضافی و به دردنخور ساختمانی پر می کردند دوم این که حاکمان مستبد گذشته مجرمان و محکومان را لای جرز دیوار می گذاشتند.

این ضرب المثل در مورد آدمی به کار می رود که به هیچ دردی نخورد.

ضرب المثل های بیشتر را می توانید در لینک زیر پیدا کنید

مجموعه ای بی نظیر از ضرب المثل‌های فارسی همراه با داستان و کاربرد

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

یک دیدگاه

  1. از شما می پرسم “جرز” چیه که لای اون چیزی بذراند که اون چیزهم بسیار بی ارزشه که این مثل رو آوردند؟ متاسفانه بیسوادی اونقدر زیاد شده که به مهندس عمران میگم این “خط مفروض” که نوشتی اشتباهه درستش “مفروز” هس بعد بهم میخنده میگه خط مفروض درسته چون اینجا چیز عینی نداریم و خط ما فرضی است بنده خدا هنوز نمیدونه “افراز کردن” یعنی چی؟ نمونه دیگر “گزارش تفریغ بودجه” اغلب به اشتباه میگن “تفریق بودجه” یعنی جمع و تفریق بودجه پس از پایان سال مالی!!!!!!!!!
    “برای لای جرز خوب است” از این دست اشتباهات رایجه چون مانند نمونه‌های بالا شباهت به “برای لای درز (دیوار)” داره و ما با این تشابه‌سازی به بیراهه میریم. ضرب المثل صحیح: ” به درد جرز لای دیوار هم نمی خوره ” و صد البته درستتر : ” به درد جرز لای در هم نمی خوره ” . معانی کلمات در طی زمان تغییر میکنه و معنای جرز قبلا این بوده و در سده قبل چیز دیگر ، مثل پیکان که هزار سال پیش یک مفهمومی داشت ولی الان از یک جوان بپرسی چیز دیگری می‌گوید. خلاصه؛ جرز ماده بسیار بی‌ارزشی بوده که لای شکافهای دیوار و بخصوص در را با آن پر می کردند تا سرمای زمستان به داخل وارد نشود. لازمه صحت این مطلب اینست که دانشجویان ادبیات بجای کپی‌برداری از دهخدا که اونم از برهان قاطع (با واسطه یا بی واسطه) کپی کرده از محیط کتاب بیرون آمده و در محیطهای روستایی فلات مرکزی ایران از متولدین قبل از ۱۳۳۰ درباره “جرز” و طرز تهیه آن پژوهشهایی داشته باشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *