ریفلاکس؛ بیماری شایع و قابل درمان را بشناسیم

  منظور از ریفلاکس چیست؟
گوارش انسان از دهان شروع می‌شود. بعد به حلق و مری می‌رسد. محل اتصال مری به معده اسفنکتر مری است، یعنی در انتهای تحتانی مری عضله کاردیا قرار دارد. این عضله نقش مهمی هنگام بلع غذا دارد. وقتی لقمه غذا به مری می‌رسد، اسفنکتر یک لحظه شل می‌شود و غذا ازمری به معده می‌رسد. زمانی که این اسفناک تر خوب کار نکند، محتویات معده که خاصیت اسیدی دارد، وارد قسمت تحتانی مری می‌شود.
در چنین شرایطی بیمار اظهار می‌کند که بعد از صرف غذای سنگین و چرب، احساس ترش کردن در ناحیه پشت جناغ سینه دارد. به بیان دیگر، معمولا با سوزش پشت و قسمت پایین جناغ سینه، تشخیص ریفلاکس داده می‌شود.
 درمان موثر رفلاکس چیست؟
وقتی تشخیص ریفلاکس می‌دهیم بقیه بیماری‌ها را هم باید در نظر بگیریم. به‌خصوص درآقایان مسائل قلبی را در نظر داشته باشیم. باید به کبد و کیسه صفرا نیز توجه کنیم. به‌ویژه در کسی که بعد از غذا احساس سنگینی می‌کند، باید سنگ کیسه صفرا را هم مد نظر داشته باشیم. اگر ریفلاکس بیماری با مصرف «امپرازول»  یا «پنتوپرازول» بهبود می‌یابد که جای خوشحالی دارد.
 مصرف طولانی مدت این داروها بی‌خطر است؟
مصرف طولانی این داروها بی خطراست. این داروها چون اسید معده را کاهش می‌دهند، جذب آهن، کلسیم و منیزیم را ممکن است مختل کنند. کلسیم وآهن برای جذب به اسید معده نیاز دارند. ممکن است به این افراد مکمل آهن وکلسیم بدهیم.
 آیا شیوه پخت غذا باعث رفلاکس می‌شود؟
بله. ممکن است شیوه طبخ موثر باشد. مخصوصا غذاهای خیلی چرب .
مثلا مصرف هرمیوه‌ای که احساس می‌کنید علائم تان را تشدید می‌کند باید محدود کنید. چای را کم رنگ و کم‌تر میل کنید. مصرف کاکائو وقهوه را هم محدود کنید.
 آیا استرس واضطراب ریفلاکس را تشدید می‌کند؟
استرس و اضطراب می‌تواند روی ریفلاکس موثر باشد و به محض یک استرس خانوادگی و شغلی تشدید شود. با داروی ضداسید، اسید را کنترل می‌کنیم.
 آیا غذا خوردن با استرس به سیستم گوارش آسیب می‌زند؟
بله . شما کافی ست با استرس غذا بخورید، تمام سیستم حرکتی ازجمله حرکات انقباضی مری و معده به هم می‌خورد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *