زردچوبه خوب است اما نه خیلی زیاد…

سایت بدون- زعفران هندی یا همان زردچوبه گیاه بلندقامتی است که در آسیا و آمریکای مرکزی می‌روید. زردچوبه‌ای که برای پخت‌وپز استفاده می‌کنیم درواقع از پودر کردن ریشه این گیاه به دست می‌آید. دانشمندان خاصیت اصلی زردچوبه را ناشی از وجود ماده‌ای به نام کورکومین می‌دانند. کورکومین ترکیب فعالی است که خواص زیستی فراوانی دارد و گفته می‌شود که در رفع دردهای مزمن و التهاب تأثیر دارد. از جمله سایر خواص احتمالی زردچوبه می‌توان به بهبود عملکرد کبد، تقویت گوارش و کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان اشاره کرد. اما این ادویه ارزشمند سرتاسر فایده نیست. بلکه در مواردی هم می‌تواند با مضراتی همراه باشد.
بگذارید این بار به‌جای بررسی فواید این ادویه ارزشمند از مضرات احتمالی آن برایتان بگوییم. همان ترکیباتی که در زردچوبه به تقویت گوارش کمک می‌کنند، می‌توانند درصورت مصرف مقادیر زیاد به تحریک معده منجر شوند. برای مثال در تحقیقاتی که درزمینه مصرف زردچوبه برای درمان سرطان در حال انجام بودند، برخی شرکت‌کنندگان به‌دلیل اثرات سوء زردچوبه ناگزیر به ترک آزمایشات شدند. زیرا زردچوبه معده را به تولید اسید بیشتر تحریک می‌کند و این مساله ممکن است برای برخی افراد قابل‌تحمل نباشد.
از طرفی خواص تصفیه‌کنندگی زردچوبه در برخی افراد ممکن است سبب افزایش احتمال خون‌ریزی شود. هنوز علت دقیق این قضیه معلوم نیست. اما کسانی که از داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین استفاده می‌کنند باید از مصرف زردچوبه در دوز بالا برحذر باشند.
با این تفاسیر اگرچه زردچوبه ادویه پرخاصیتی است و در درمان‌های سنتی هم کاربرد دارد، اما می‌تواند برای برخی افراد چندان مفید واقع نشود. بنابراین زردچوبه‌درمانی یا مصرف مکمل‌های زردچوبه بدون دریافت مشورت پزشکی توصیه نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *