زنان ایرانی در کاراته وان مسکو خوش درخشیدند

سایت بدون -مسابقات لیگ جهانی کاراته وان با درخشش زنان رزمی‌کار کشورمان به پایان رسید. در روز نهایی ششمین مرحله از مسابقات که با حضور ۶۴۲ ورزشکار از ۸۵ کشور دنیا در مسکو برگزار شد، سارا بهمنیار و رزیتا علیپور نمایندگان وزن ۵۰- و ۶۱- کیلوگرم تیم کاراته زنان ایران در فینال بخش کومیته انفرادی حریفان‌شان از کشورهای آلمان و کانادا را از پیش رو برداشتند و به دو مدال طلای با ارزش رقابت‌ها دست پیدا کردند. این بهترین نتیجه کاراته زنان ایران در تاریخ مسابقات بین‌المللی کاراته محسوب می‌شود.

در سرمای پاییزی شهر مسکو و در سالن جورجیفسکی این شهر، سارا بهمنیار در وزن ۵۰- به عنوان قهرمان مرحله پنجم مسابقات که در کشور ژاپن برگزار شده بود، مبارزاتش را با رویارویی با حریفی از کشور مجارستان آغاز کرد. سارا در این مبارزه موفق شد حریف مجاری را با نتیجه قاطع ۶ بر صفر شکست دهد و به جدول اصلی راه پیدا کند. ایمانه طالب از الجزایر دومین حریف مبارز کشورمان بود که با حساب ۲ بر صفر مغلوب شد. بهمنیار در دور سوم موفق شد با نتیجه ۳ بر صفر مبارزی از کشور هنگ‌کنگ با نام تینگ یی تسانگ را شکست دهد تا بدون از دست دادن حتی یک امتیاز به دور چهارم برسد. در این مرحله نادیا گومز اسپانیایی مقابل نماینده ایران قرار گرفت و تنها کاری که از دستش برآمد گرفتن یک امتیاز مقابل بهمنیار بود در حالی که ۳ امتیاز را واگذار کرده بود. در نیمه نهایی سخت‌ترین مبارزه سارا مقابل ران‌ران لی از چین رقم خورد. مبارزه این دو کاراته‌کا با نتیجه مساوی ۳ – ۳ به پایان رسید و سارا با امتیاز ویژه موفق شد جواز حضور در فینال را به دست آورد. حریف سارا در فینال هم‌نام خودش از کشور آلمان بود. سارا هوبریش که در نیمه‌نهایی میهو میاهارای ژاپنی و دارنده برنز بازی‌های آسیایی جاکارتا را از پیش رو برداشته بود، در فینال نیز حسابی مبارز کشورمان را اذیت کرد اما در نهایت این سارا بهمنیار بود که موفق شد در یک رقابت سخت با نتیجه ۱ بر صفر به پیروزی برسد و اولین طلای ایران را صید کند. این دومین طلای پیاپی سارا در رقابت‌های لیگ جهانی کاراته وان محسوب می‌شود. اما بعد از درخشش قابل انتظار سارا بهمنیار، آنچه شب ایرانی‌ها را در سرمای مسکو گرم کرد، درخشش رزیتا علیپور در وزن ۶۱- بود. علیپور که در مرحله قبل مسابقات در ژاپن با شکست در دور سوم مقابل حریف چینی از دور مسابقات کنار رفته بود، در رقابت‌های مسکو کارش را با پیروزی مقابل حریفی از صربستان با امتیاز ویژه آغاز کرد. رقابت دو کاراته‌کا در پایان وقت معمول مبارزه با نتیجه صفر- صفر مساوی تمام شده بود. علیپور که یکی از قدیمی‌های تیم ایران محسوب می‌شود و مدال طلای قهرمانی آسیا و نقره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی را در کارنامه دارد در دور دوم لائورا سیورت از فرانسه را با حساب ۵ بر صفر از پیش رو برداشت. در مرحله سوم رزیتا موفق شد حریف مراکشی‌اش با نام بتیسام سادینی را ۳ بر صفر شکست دهد تا او نیز همانند بهمنیار بدون از دست دادن امتیاز به مرحله چهارم برسد. اما علیپور بر خلاف دیگر طلایی کشورمان در ادامه مسابقات نیز امتیازی از دست نداد. رزیتا در نیمه‌نهایی با امتیاز ویژه در حالی که بازی مبارزه صفر- صفر تمام شده بود جیانا لطفی از کشور مصر را حذف کرد. در فینال این هایا جوما مبارز عنوان‌دار کانادایی بود که انتظار نماینده ایران را می‌کشید. هایا جوما در کارته وان ژاپن نیز مقابل نماینده ایران در مرحله دوم قرار گرفته بود که در آن مبارزه با امتیاز ویژه مغلوب علیپور شده بود؛ به همین دلیل فینال مسکو جنبه‌ای انتقامی نیز برای مبارز کانادایی داشت. با این وجود علیپور در مبارزه فینال موفق شد باز هم رقیب کانادایی‌اش را این‌بار با نتیجه یک بر صفر شکست دهد تا بدون اینکه حتی یک امتیاز به حریفانش بدهد مدال طلا را تصاحب کند.

برای تیم کومیته زنان ایران علاوه بر بهمنیار و علیپور طراوت خاکسار و حمیده عباسعلی نیز به روی تاتامی رفتند. طراوت خاکسار در نیمه‌نهایی مغلوب حریفی از اوکراین شد و در شانس مجدد به نماینده ژاپن باخت و از کسب مدال باز ماند. حمیده عباسعلی نیز به سرنوشت خاکسار دچار شد. این مبارز کشورمان در نیمه‌نهایی مغلوب حریفی از ژاپن شد و در شانس مجدد با باخت برابر حریف اسپانیایی دستش از مدال کوتاه ماند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل « پرسان پرسان برو هندوستان»

سایت بدون – هندوستان یکی از دورترین مقاصد تجاری ایرانی ها در دوران قدیم بود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *