زنان خانه‌دار چه دغدغه‌هایی دارند و باید چه کار کنند تا از خستگی‌های کار هرروزه فرار کنند

سایت بدون –  کار خانه، خانه‌داری و… واژه‌هایی‌اند که با جنسیت زنانه گره خورده؛ الفتی که از بُعد تاریخی شاید نتوان مبدأ درستی برای آن یافت اما تغییری در این واقعیت به ‌وجود نمی‌آورد که کار خانه، آشپزی، جاروکردن، رخت‌شستن، نگهداری از کودکان، ظرف‌شستن، گلدوزی و بسیاری از کارهای دیگر به‌عنوان وظایف زنان شناخته می‌شوند؛ کارها و وظایف گسترده‌ای که هیچ‌گونه قرارداد کاری ندارند و ارزش‌افزوده‌ای برای آنها محسوب نمی‌شود و با ازدواج زنان، شکل رسمی‌تری به خود می‌گیرد. در این کار سخت از مزد خبری نیست، ساعت کاری مشخصی ندارد، کسی به فکرش نرسیده یک روز تعطیل برای آن درنظر بگیرد و بیمه و سنوات و بازنشستگی هم در آن خبری نیست.

چطور مشکلات روانشناختی خانه‌داری را
از خودمان دور کنیم
از آنجایی که زنان خانه‌دار بیشتر وقت‌شان را در خانه می‌گذرانند، در نتیجه با انجام کارهای روزمره دچار نوعی خستگی روحی می‌شوند. بیشتر این زنان همواره از دردهای جسمانی می‌نالند؛ درحالی‌ که غالب خستگی‌های روزمره آنها ناشی از حالات فکری نظیر عصبانیت- ملالت- قدرناشناسی افراد و بیهودگی نسبت به زندگی است  و درحقیقت خستگی که صرفا جنبه جسمانی داشته باشد، وجود ندارد. اینها توصیه‌هایی است به زنان خانه‌دار تا کمک کند که سالم‌تر باشند و احساس بهتری را تجربه کنند.
رئیس خودتان هستید
*ارزشمندترین قسمت نقش زن خانه‌دار، رئیس خودبودن است. این شما هستید که مشخص می‌کنید چه کاری را چه زمانی و چطور انجام دهید، حتی تصمیم‌گیری در مورد این‌که چه‌ کاری  اولویت دارد، هم با شماست.
* به این نکته توجه کنید که خانه‌داری کاری است که می‌شود با استفاده از سرعت انتقال و درایت هرچه سریع‌تر انجام شود به‌طوری که بتوانید به کارهای مثل موسیقی و کارهای هنری بپردازید.
*کارتان را بی‌ارزش محسوب نکنید. شما می‌توانید با هم‌ترازکردن خانه‌داری با سایر فعالیت‌های اجتماعی احساس رضایت و خودباروی‌تان را افزایش دهید.

مدیریت جواب می‌دهد
*شاید باورتان این است که خانه‌داری کاری کسل‌کننده و یکنواخت است اما با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توان از این یکنواختی نجات یافت.
*هرشب کارهای فردا را لیست کنید و کارهای خسته‌کننده را برای ساعات اولیه صبح درنظر بگیرید، چون انرژی بیشتری دارید.
*برای غذای فردا از شب قبل فکر کنید.
*اگر به همه کارهای لیست نرسیدید، اشکالی ندارد مهم این است که یکسری از کارهایی که اولویت داشته‌اند را انجام داده‌اید.
*تغییرات و اتفاقات ناگهانی روزانه هم بخشی از زندگی است، برای همین نیاز به اضطراب و نگرانی نیست.

خودتان جزو اولویت‌ها هستید
نکته مهم این است که زنان خانه‌دار هر روز یک زمانی را برای خودشان درنظر بگیرند. زمانی برای استراحت، ورزش، درست‌کردن ناخن‌ها، کتاب‌خواندن و غیره. این کارها را حتما در لیست وارد کنید، وگرنه هیچ‌وقت به آن نمی‌رسید. وقتی نسبت به خودتان حس خوبی داشته باشید، می‌توانید با خوشرویی به استقبال همسرتان رفته و از ساعاتی که در کنار هم هستید، لذت ببرید و روابط عاشقانه‌تان را همیشه تازه و رضایت‌بخش نگهدارید.

گلایه‌های زنان خانه‌دار

«هر روز کلی کار تکراری انجام می‌دهی بدون این‌که کسی قدرشناس تو باشد.» بیشتر زنان خانه‌دار امور خانه را یکنواخت می‌دانند که هر روز باید آنها را تکرار کنند؛ وظایف همیشگی که کسی متوجه آنها نیست و اعضای خانواده هم قدرشناس آن نیستند. در واقع زنان خانه‌دار بر این باورند که خانه‌داری کاری نامریی است و کسی به آن توجه نمی‌کند. یکنواختی هم یکی از ویژگی‌های کارهای خانه است که زنان خانه‌دار در میان صحبت‌هایشان روی آن تأکید دارند. بیشتر زنان خانه‌دار همه کارهای خانه را تکراری و یکنواخت می‌دانند، البته بعضی‌ها بر این باورند که این یکنواختی شامل حال آشپزی نمی‌شود، درحالی ‌که گروهی دیگر آشپزی را هم جزو امور تکراری خانه‌داری می‌دانند؛ کاری که به مرور زمان تکراری و یکنواخت می‌شود. از خودبیگانگی یکی دیگر از گلایه‌های زنان خانه‌دار است، باور بیشتر این زنان این است که کار خانه در طول سال‌ها منجر به افسردگی‌ و منزوی‌شدن‌شان می‌شود! اگرچه زنان خانه‌دار برای امور خانه نکات مثبتی را هم درنظر می‌گیرند؛ تقریبا بیشتر زنان معتقدند آرامش و اعصاب راحت، خودمختاری و مختاربودن در وقت و زمان، در کنار فرزندان‌بودن و رسیدگی به امور خانه و همسر، از نکات خوب و مثبت خانه‌داری است. اگرچه زنان خانه‌دار بر این باورند که خلاف زنان شاغل که در محیط‌های کاری موظف به انجام دستورات مافوق خود هستند، زنان، خانه‌داری را به ‌مثابه وظایفی می‌دانند که خود در خلق و تعریف آن نقش دارند و در انجام آن محدودیت‌های سازمانی وجود ندارد.

افسردگی زنان خانه‌دار را تهدید می‌کند

خانه‌داری ازجمله کارهای سختی است که انگار با زیبایی انسان، سر ستیز دارد؛ ظرف‌شستن با ناخن‌های بلند و مانیکورکرده در تعارض است، بوی غذا یا عرق ناشی از جارو و تی‌زدن، لباس‌های تمیز را آلوده و نامرتب می‌کند و شاید نظافت روزانه منزل با سروصورت درست‌کرده، مطابق نشود، اما همه اینها دلیل خوبی برای این‌که یک خانم خانه‌دار به خود نرسد، نیست!
ورزش کنید
ورزش‌کردن و باشگاه‌رفتن را فراموش نکنید. شاید فرزند کوچک دارید و نمی‌توانید تنهایش بگذارید، پس هر زمان که همسرتان منزل است، ورزش کنید. اگر همه اینها میسر نیست، با برنامه‌های ورزشی نرمش کنید. فراموش نکنید که ورزش‌کردن نه‌تنها روحیه‌تان را شاداب می‌کند، بلکه پوست‌تان را شفاف کرده و زیبایی‌تان را دوچندان می‌کند.
لباس‌های کهنه را دور بریزید
لباس‌های کهنه، پاره و آنهایی که بر اثر شست‌وشو رنگ و رویشان رفته‌ است را دور بریزید؛ هیچ چیز مثل لباس کهنه‌ای که به تن شما زار می‌زند، چهره‌تان را پیر و روحیه‌تان را افسرده نمی‌کند؛ پس می‌توانید از آنها به‌ عنوان دستمال پاک‌کننده زمین و شیشه استفاده کنید.
زیورآلات قدیمی را استفاده کنید
شانه‌زدن هر روز مو وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. یک روز موهایتان را ببافید و روز دیگر از یک گل سر ساده استفاده کنید. گوشواره‌ها و گردنبندهای اعماق کمدتان را استفاده کنید و از آنها لذت ببرید.
طی روز چند ساعت را
به خودتان اختصاص دهید
با برنامه‌ریزی می‌شود چند ساعتی را به خود اختصاص داد؛ در این مدت می‌توانید موسیقی دلخواهتان را گوش بدهید یا یک فیلم که خیلی ‌وقت است، ندیده‌اید را ببینید. حتی می‌توانید در کلاس مورد علاقه‌تان ثبت‌نام کنید یا با دوستان‌تان وقت بگذرانید.

 

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *