زنبورها را جدی بگیرید؛ آنها باهوش‌تر از آنی هستند که فکر می‌کنید

سایت بدون -دیدترین تحقیق انجام شده در دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که زنبورها، این مخلوقات راه‌ راه صرفا همان مزاحم‌هایی نیستند که ما را در یک عصر دلچسب تابستانی از فضای آزاد فراری بدهند بلکه اتفاقا حسابی باهوش هستند!

به گزارش سی‌ان‌ان؛ تابستان در نیمکره شمالی نزدیک می‌شود؛ ظهور تابستان اما با وقایع مختلفی همراه می‌شود که به نوعی اقتضای فصل گرما هستند. یکی از این این همراهی‌ها که شاید برای خیلی‌ها خوشایند نباشد “زنبورها” هستند! بله؛ تابستان می‌آید و به تبع آن سر و کله زنبورها همه جا پیدا می‌شود!

حالا اما جدیدترین تحقیق انجام شده در دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که این مخلوقات راه‌ راه صرفا همان مزاحم‌هایی نیستند که ما را در یک عصر دلچسب تابستانی از فضای آزاد فراری بدهند بلکه اتفاقا حسابی باهوش هستند!

این تحقیق دریافته زنبورها می‌توانند با استفاده از یک روش استدلال منطقی، روابط ناشناخته‌ای را از روابط شناخته شده استخراج و استنباط کنند! اساسا چنین چیزی بدین معناست که زنبورها می‌توانند این مسئله را حل کنند که به عنوان مثال X بزرگتر از Y است و Y هم بزرگتر از Z است و همچنین X از Z هم بزرگتر است! این دقیقا همان توانایی است که برای هزاران سال تصور می‌شد صرفا از جمله صفات انسانی بوده است.

در دهه‌های اخیر همچنین دانشمندان نشان دادند که حیوانات مهره‌دار مانند پرندگان، میمون‌ها و ماهی از چنین توانایی بهره می‌برند که به TI یا همان استنتاج انتقالی معروف هستند.

الیزابت تیبتز، زیست شناس تکاملی از دانشگاه میشیگان شواهدی از وجود TI در حیوانات بی‌مهره پیدا کرده که به عنوان زنبورهای کاغذی شناخته می‌شوند.

این گونه از حشرات که می‌توان آنها را در سراسر دنیا پیدا کرد بابت ساخت لانه‌های خود نیز مشهور هستند؛ این زنبورها لانه‌هایشان را از چوب‌های جویده شده با ترکیبی از بزاق می‌سازند که شبیه کاغذ به نظر می‌رسد.

در حالیکه نیش زنبورهای کاغذی برای انسان سمی است اما درد کمتری نسبت به نیش انواع دیگر زنبورها دارد. در تحقیقات قبلی که درباره TI در زنبورهای عسل انجام شد؛ که البته در این آزمایش مردود شدند، به نظر می‌رسید زنبورهای عسل با سیستم اعصاب کوچک خود بتوانند احتمال وجود TI را توضیح بدهند. حالا زنبورهای کاغذی سیستم اعصابی مشابه به لحاظ اندازه با زنبورهای عسل دارند ضمن اینکه هر دو این گونه‌های زنبور مغزی به اندازه هم که در ابعاد یک دانه برنج است دارا هستند. با این حال زنبورها کاغذی رفتارهای اجتماعی به مراتب پیچیده‌تری از خود نشان می‌دهند. 

در همین زمینه تیبتز تلاش کرد دریابد آیا چنین رفتار‌هایی مرتبط با TI زنبورهای کاغذیست و این تحقیق را با آموزش زنبورهای کاغذی جهت تشخیص دو جفت رنگ متفاوت ادامه داد.

او متوجه شد این زنبورها خیلی سریع و البته دقیق رنگ‌ها را یاد می‌گیرند و کمی بعدتر موفق شدند از آنچه آموخته‌اند در مواجهه با جفت رنگ‌های جدید و البته طبقه‌بندی رنگ‌هایی که پیشتر آموخته‌اند در برابر سلسله مراتب رنگ‌های جدیدتر استفاده کنند. 

این زیست شناس تکاملی در توضیح رفتار زنبورهای کاغذی می‌گوید: “زنبورهای کاغذی در مقایسه با دیگر زنبورها (از جمله زنبورهای عسل) خیلی بیشتر  در توانایی انتقال از زنبور کارگر به زنبور ملکه انعطاف‌پذیر بودند.” 

نکته جالب توجه اما اینجاست؛ در حالیکه در جرگه زنبورهای عسل یک ملکه و چندین زنبور کارگر ماده با رتبه برابر وجود دارند، در جمع زنبورهای کاغذی تعداد زیادی زنبور ماده با قابلیت باروری وجود دارد که برای تبدیل شدن به ملکه با هم رقابت می‌کنند!

در چنین موقعیتی TI به زنبورها کمک می‌کند تا استنباط سریعی از تعاملات اجتماعی داشته باشند. این بدان معناست که زنبورها می‌توانند با ایجاد سلسله مراتب ضمنی و البته اعمال تغییر در آن در جرگه مخصوص به خودشان زندگی کنند

منبع:CNN

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «سوراخ سنبه»

سایت بدون – سنبه ابزاری بود شبیه میله که برای پرکردن تفنگ های قدیمی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *