زندگی بدون طحال چگونه است؟

 اسپلنکتومی در اصطلاح یک عمل جراحی است که برای برداشتن طحال استفاده می‌شود. امروزه دو روش مختلف برای این جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد:
۱٫ جراحی باز سنتی: این عمل با ایجاد یک شکاف کامل روی شکم به طول ۱۵ سانتی‌متر انجام می‌شود. این روش به‌ طور خاص زمانی به کار گرفته می‌شود که طحال فرد بسیار بزرگ شده باشد یا فرد دچار پارگی طحال و خونریزی باشد. به این ترتیب جراح می‌تواند با دیدی بهتر و سریع‌تر از روش لاپاراسکوپی، طحال را خارج کند.
۲٫جراحی لاپاراسکوپی: در این شیوه برای برداشتن طحال چند شکاف کوچک دو تا یک سانتی‌متری در ناحیه سمت چپ زیر دنده‌ها ایجاد می‌شود. جراح در ادامه می‌تواند از طریق این شکاف‌ها یک لاپاراسکوپ را به بدن بیمار وارد کند. از سایر شکاف‌های ایجاد شده به این منظور برای وارد کردن ابزارهای جراحی و خارج کردن طحال استفاده می‌شود. در طول عمل جراحی، جراح فضای داخل بدن بیمار را با دوربین مشاهده می‌کند. پس از بستن عروق طحال و جدا کردن آن، طحال از طریق کیسه استریل مخصوص و خرد کردن آن خارج می‌شود.
 مراقبت‌های بعد از عمل جراحی طحال
بیماری‌های مختلفی وجود دارد که در آن مجبور می‌شویم طحال بیمار را برداریم؛ برای مثال در برخی بیماری‌های خونی مادرزادی مانند اسفروسیتوز. همچنین به دنبال تصادفات و خونریزی طحال مجبور به برداشتن آن می‌شویم. بدن بیمار در مقابل برخی باکتری‌ها مقاومت کامل خود را از دست می‌دهد و در تمام طول عمر فرد مستعد ابتلا به عفونت‌های خطرناک است.
 به این صورت که یک عفونت معمولی می‌تواند به سرعت به عفونت خون و مرگ منتهی شود؛ بنابراین آموزش صحیح و دقیق بیمار و خانواده بیمار راجع به مساله عفونت و رسیدگی به آن بسیار مهم بوده و باید پس از جراحی به آن توجه کرد.
تمام بیماران باید در روزهای پس از عمل واکسن پنوموکوک و واکسن هموفیلوس آنفلوآنزا را دریافت کنند سپس هرسال واکسن هموفیلوس آنفلوآنزا و هر پنج سال واکسن پنوموکوک را تمدید کنند. توصیه می‌شود بیمارانی که طحال آنها برداشته‌ شده است تا پنج سالگی یا حداقل تا پنج سال پس از برداشت طحال روزانه آنتی‌بیوتیک خوراکی مصرف کرده یا ماهانه آنتی‌بیوتیک تزریقی مصرف کنند.
عده‌ای دیگر معتقدند تا سن بلوغ بیمار باید روزانه آنتی‌بیوتیک مصرف کند. در بزرگسالان برخی پزشکان نظر به مصرف روزانه آنتی‌بیوتیک دارند اما برخی دیگر معتقدند فقط بیمارانی که در بررسی‌های پس از تزریق واکسن‌ها، سطح خونی مناسبی از آنتی‌بادی‌ها ندارند، باید آنتی‌بیوتیک روزانه استفاده کنند. بیماران هنگام مسافرت رفتن حتما آنتی‌بیوتیک خوراکی (پنی‌سیلین وی خوراکی) برای پنج روز همراه داشته باشند و به محض مشاهده علائم عفونت شروع به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها کنند. در نهایت با تمام این راهکارها احتمال عفونت‌های خطرناک همچنان وجود دارد که آگاهی و دقت بیماران و خانواده آنها در مراجعه زودهنگام بسیار مهم است. بهتر است برای بیمارانی که طحالشان برداشته شده است در دفترچه بیمه یا در کیف پول بیمار ذکر شود که بیمار طحال ندارد تا در صورتی که بیمار بیهوش بود یا قادر به حرف زدن به هر علتی نبود، کادر درمانی از شرایط مطلع شوند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

یک دیدگاه

  1. سلام پسر من نه ماهش بود که طحالش برداشتند الان نه سالش خدارا شکر مشکلی به وجود نیومده فقط خیلی میترسم آیا از برداشتن طحال مربوط میشه یانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *