زهرا خواجوی دروازه بانی که ۹۰۰ دقیقه گل نخورده است را بشناسیم/ می خواهم رکورد بشکنم

سایت بدون -جنگ بین دروازه‌بان‌های ایرانی برای اینکه رکورد بیشترین کلین‌شیت متوالی را در اختیار داشته باشند، از دیرباز وجود داشته است. روزگاری بهرام مودت و احمدرضا عابدزاده و بعد نوبت به سیدحسین حسینی رسید و همین چند هفته قبل هم پیام نیازمند با بسته نگه داشتن دروازه‌اش در ۹۳۵ دقیقه متوالی، این رکورد را در اختیار خود گرفت. در چنین شرایطی شاید تصور اینکه یک دختر فوتبالیست بتواند رکورد نیازمند را هم بزند، به ذهن کمتر فوتبالدوستی خطور می‌کرد اما زهرا خواجوی، دروازه‌بان شماره یک تیم ملی فوتبال زنان، در یک قدمی شکستن این رکورد قرار گرفته است. این دروازه‌بان ۲۰ ساله نهاوندی که فصل قبل در شهرداری بم بازی می‌کرد و در این فصل به عضویت باشگاه «وچان کردستان» درآمده، از شروع رقابت‌های لیگ برتر هیچ گلی از حریفان دریافت نکرده است. او در مسابقه جمعه تیمش مقابل آذرخش زاگرس شیراز هم گل نخورد و در جریان پیروزی ۷-۰ تیمش اجازه نداد توپی از خط دروازه‌اش بگذرد تا به رکورد ۱۰ بازی کلین شیت، دست پیدا کند. به عبارت بهتر خواجوی حالا ۹۰۰ دقیقه متوالی دروازه‌اش را بسته نگه داشته و این یعنی فقط ۳۵ دقیقه تا شکسته شدن رکورد گل نخوردن متوالی توسط یک دروازه‌بان در فوتبال ایران فاصله دارد.
خواجوی درباره اینکه ۹۰۰  دقیقه توانسته دروازه تیمش را بسته نگه دارد، به خبرنگار «ایران» گفت: «خدا را شکر توانسته‌ام دروازه تیمم را بسته نگه دارم و در ۱۰ بازی گل نخورم و به افتخار انفرادی خوبی در ورزش تیمی دست پیدا کنم. قبل از اینکه بازی‌های لیگ شروع شود، روی اینکه گل نخورم، خیلی تمرکز کرده بودم و وقتی هم که دیدم آقای پیام نیازمند کلین شیت کرده، خیلی دوست داشتم که بتوانم این راه را ادامه دهم و خوشبختانه در آن موفق بودم.» نکته جالب اینکه پیام نیازمند، دروازه‌بان ملی‌پوش سپاهان هم در پیامی توئیتری، این موفقیت را به خواجوی تبریک گفت. نیازمند تأکید کرده فوتبال بانوان ایران در هر سطحی که باشد، زهرا خواجوی کار بزرگی انجام داده است.
خواجوی ضمن تشکر از پیام نیازمند، به سؤالی مبنی بر اینکه عملکرد خط دفاعی تیمش را تا چه حد در گل نخوردن خود مؤثر می‌داند، چنین پاسخ داد: «طبیعتاً در ورزش‌های تیمی این طور نیست که بازیکنی به تنهایی موفق به انجام کار بزرگی شود. بچه‌های تیم و کادر فنی همه پا به پای من برای به دست آوردن این رکورد جنگیده‌اند و خیلی به من دلگرمی داده‌اند و از آنها تشکر می‌کنم.» این دروازه‌بان فصل گذشته با تیم شهرداری بم، قهرمان لیگ برتر شد و امسال در ترکیب تیم جدیدش هم می‌درخشد. او درباره علت انتخاب وچان و شانس قهرمانی این تیم گفت: «امسال شرایط خانوادگی و تحصیلم طوری بود که وچان را انتخاب کردم. تلاش می‌کنیم که در این فصل به قهرمانی برسیم و مطمئناً برای قهرمانی می‌جنگیم.»
او سال گذشته هم کمترین گل خورده را در طول فصل داشت ولی جایزه بهترین دروازه‌بان سال فوتبال ایران به علیرضا بیرانوند رسید؛ موضوعی که باعث شد خواجوی گلایه‌هایی در آن مقطع مطرح کند. خواجوی در این باره گفت: «من سال گذشته هم تعداد زیادی کلین شیت داشتم ولی کلین شیت‌هایم پی در پی نبود و در ۱۴ بازی از ۲۲ بازی کلین شیت داشتم. با این حال در مراسم بهترین‌های ایران به عنوان بهترین دروازه‌بان انتخاب نشدم. البته از اینکه آقای بیرانوند انتخاب شده، ناراحت نشدم. من از اینکه برای بانوان احترام و ارزشی قائل نشده بودند، ناراحت شدم. اگر من کاندیدا نمی‌شدم هم برایم مهم نبود، فقط می‌خواستم اسم یک خانم در جمع برترین‌ها باشد.» بیرانوند در مراسم برترین‌های سال ۲۰۱۹ آسیا کاندیدا شد و قطعاً خواجوی رقیب بسیار سرسختی برای کسب عنوان بهترین دروازه‌بان ایران دارد. او این موضوع را تأیید می‌کند: «همین طور است. البته در حال حاضر آقای نیازمند رقیب اصلی‌ام است چرا که می‌خواهم رکورد او را بشکنم. البته اگر بخواهیم وقت‌های اضافه را هم لحاظ کنیم، رکورد من بیشتر می‌شود. چون به طور مثال بازی قبل ۶ دقیقه وقت اضافه داشت. در هر حال فعلاً رکورد دست پیام نیازمند است و من باید ۳۵ دقیقه دیگر دوام بیاورم.» بازی بعد وچان با شهرداری بم است و خواجوی باید مقابل هم‌تیمی‌های سابق خود از جمله کوهستان خسروی کاپیتان تیم ملی و زهرا قنبری خانم گل فصل گذشته مسابقات قرار بگیرد. او در این باره گفت: «شهرداری بم هر سال جزو مدعیان قهرمانی است و امسال هم تیم خوبی است. با اینکه رقیب هستیم اما من ارتباط صمیمی با بچه‌های تیم‌شان دارم. ما برای کسب ۳ امتیاز تلاش می‌کنیم و امیدوارم گل نخورم و رکورد کلین شیت‌هایم را ادامه دهم.»
زهرا قنبری پس از کسب عنوان «خانم گل» لیگ فصل گذشته در مصاحبه‌ای با «ایران» اعلام کرد که قراردادش ۶۰ میلیون تومان است. خواجوی در این باره گفت: «قرارداد من هم همین حدود است. متأسفانه از لحاظ قراردادی هیچ تناسبی بین فوتبال بانوان و آقایان وجود ندارد و اصلاً قابل قیاس نیست. با این حال فوتبال زنان رشد بسیار خوبی داشته و مطمئناً در آینده‌ای نزدیک اتفاق‌های بسیار خوبی برای فوتبال زنان ایران می‌افتد. من ۵ سال است که عضو تیم ملی هستم. یک ماه پیش در مسابقات زیر ۲۳ سال کافا در تاجیکستان دوم شدیم. در تیم ملی بزرگسالان هم سال آینده مسابقات قهرمانی غرب آسیا را درپیش داریم و امیدوارم به قهرمانی برسیم.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *