سؤال مهم دربی ۹۲ از فرهاد مجیدی/چرا قائدی تعویض شد؟

مهدی قائدی مگر چند بار از ابتدای بازی تا لحظه تعویض با آرش رضاوند، استارت زده بود که به قول فرهاد مجیدی خسته بود؟ سرمربی استقلال بعد از بازی در شرایطی مدعی شد قائدی را به دلیل خستگی از میدان بیرون آورده که هیچ نشانی از خستگی در ساق‌های این بازیکن دیده نمی‌شد و به گواه آمار این مهدی قائدی بود که بیشترین خطر را روی دروازه پرسپولیس ایجاد می‌کرد. تردیدی نیست اگر قائدی تا پایان بازی در ترکیب استقلال حفظ می‌شد مدافعان پرسپولیس هرگز آنقدر آزاد نمی‌شدند که از نیمه‌های زمین هم جلو‌تر بروند. حضور قائدی- ولو به قول مجیدی خسته- نیز می‌توانست کفه ترازو را به سمت استقلال سنگین نگه دارد و چه بسا پیروزی بزرگی برای استقلال و فرهاد مجیدی به همراه داشته باشد. غالب پیشکسوتان استقلال نیز بر این باورند که تعویض قائدی تعویض درستی نبود.
 
 مرفاوی:‌ ای کاش تعویض بهتری می‌‌شد
حرف‌های صمد مرفاوی از پیشکسوتان استقلال در همین راستا است. او تعویض قائدی را تصمیم مناسبی نمی‌داند: «استقلال از طریق قائدی که پرسپولیس نتوانست او را از کار بیندازد، از سمت چپ استفاده کرد و به گل رسید. تیم سپس می‌خواست نتیجه را حفظ کند و فضاها را بست اما مشکل این بود که استقلال خیلی عقب‌نشینی کرد، در حالی که می‌توانست تعویض‌های دیگری داشته باشد. نمی‌دانم مجیدی می‌توانست تعویض کند و مهره‌های خوبی روی نیمکت داشت یا خیر اما کاش تعویض‌های بهتری می‌کرد.»
 
پاشازاده: کاش قائدی تعویض نمی‌شد
 حرف‌های مهدی پاشازاده نیز در راستای تأیید همین اشتباه بزرگ و تأثیرگذار است. پاشازاده می‌گوید: «در شرایط عادی دربی باید به سود استقلال تمام می‌شد اما افسوس که نیمکت این تیم کاملاً خالی بود و گزینه‌های تعیین‌کننده‌ای روی نیمکت به چشم نمی‌خورد. تعویض‌ها در این بازی سرنوشت بازی را تغییر داد. کاش قائدی تعویض نمی‌شد. یحیی گل‌محمدی (سرمربی پرسپولیس) بازیکنانی را به میدان فرستاد که هم نقاط ضعف تیمش را پوشش دادند و هم خون تازه‌ای بر پیکره پرسپولیس تزریق کرد تا این تیم از دقیقه ۶۰ به بعد، تازه نفس شود. از آنجا که استقلال گزینه‌ای برای تعویض نداشت از دقیقه ۶۰ به بعد، بازیکنان خسته شدند و برای همین فشار تیم پرسپولیس بیشتر شد.»
 
فریبا: بازیکنان بی‌تجربگی کردند
بهتاش فریبا اما نظر دیگری دارد. او بر این باور است که چون بازیکنان با تجربه در ترکیب استقلال حضور نداشتند پیروزی با تساوی عوض شده است. بهتاش فریبا معتقد است که اگر بازیکن با تجربه‌ای در ترکیب بود، استقلال می‌توانست در آن دقایق به راحتی بازی را مدیریت کند. فریبا می‌گوید: وقتی تیمی در بازی‌های بزرگ جلو می‌افتد ۲ راه حل برای حفظ آن وجود دارد. یکی همین کاری است که مجیدی کرد و بازیکن تخریبی به جای یکی از مهاجمان آورد و دومین راه استفاده مجدد از یک بازیکن سرعتی دیگر است که مجیدی راه اول را انتخاب کرد. به نظر من در آن دقایق لازم بود که بازیکنان داخل زمین از تجربه خود استفاده می‌کردند  و توپ را به کناره‌ها می‌بردند و نتیجه را حفظ می‌کردند.»
نتیجه‌ای که رقم خورد بیشتر به سود پرسپولیس بود تا استقلال. استقلال برای قهرمانی در لیگ نوزدهم عمیقاً به این پیروزی نیاز داشت اما در نهایت تساوی در شهرآورد ۹۲ این تیم را از رسیدن به آمال و آرزوهایش محروم کرد. تعویض قائدی گرچه نقشی مهم در از دست رفتن پیروزی استقلال داشت اما به واقع نمی‌شود فرهاد مجیدی را مقصر این تساوی شبه باخت دانست. به قول بهتاش فریبا بازیکنان نیز بخصوص باتجربه‌ها باید در راستای حفظ نتیجه عملکرد بهتری از خود به خرج می‌دادند، ضمن اینکه نباید فراموش کنیم سیدحسین حسینی یکی از ضعیف‌ترین روزهای خود با استقلال را رقم زد تا در نهایت همه چیز دست به دست هم دهد و استقلال از رسیدن به یک پیروزی مهم و استراتژیک محروم شود. به هرحال فرصت همچنان باقی است با این تفاوت که حالا آبی‌ها برای رسیدن به جام قهرمانی باید منتظر از دست رفتن امتیاز‌های پرسپولیس مقابل رقبای آتی باشند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *