سادیو مانه بالاتر از صلاح و محرز مرد سال آفریقا شد/الماسی از روستاهای سنگال

سادیو مانه -سادیو مانه، ستاره سنگالی لیورپول برای نخستین بار عنوان مرد سال فوتبال آفریقا را تصاحب کرد و در رقابت ستاره‌های لیگ برتر توانست این عنوان را کسب کند. مانه در راه رسیدن به این افتخار هم‌تیمی‌اش محمد صلاح و همچنین ریاض محرز، وینگر الجزایری منچسترسیتی را پشت سر گذاشت. در بخش زنان نیز این جایزه به اسیسات اوشوالا، بازیکن نیجریه‌ای بارسلونا رسید. مانه سه‌شنبه شب این جایزه را از دستان ساموئل اتوئو، فاتح چهار دوره این عنوان و در قاهره، پایتخت مصر دریافت کرد تا به دومین بازیکن سنگالی تبدیل شود که به این افتخار می‌رسد. پیش از او الحاجی دیوف، هموطنش که او هم در لیورپول حضور داشت در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ مرد سال فوتبال آفریقا شد.

در غیاب محرز و صلاح

مانه پس از کسب این جایزه گفت: «راستش به جای اینکه مقابل این همه آدم سخنرانی کنم ترجیح می‌دهم فوتبال بازی کنم. هم خوشحالم و هم افتخار می‌کنم که موفق به کسب این عنوان شدم. باید از خانواده‌ام تشکر کنم. روز بزرگی برای من است و دوست دارم از تمام مردم سنگال که به من رای دادند تشکر کنم. من در روستای کوچکی به نام بامبالی بزرگ شدم و مطمئنم تمام اهالی آنجا در حال تماشای این مراسم هستند.» ستاره لیورپول در سه سال گذشته نیز جزء نفرات نهایی بود اما در دو سال گذشته رقابت را به محمد صلاح باخته بود و در سال ۲۰۱۶ نیز در رده سوم قرار گرفته بود. جالب اینکه در مراسم امسال به جز مانه دیگر کاندیداها حضور نداشتند. صلاح که فاتح این جایزه در دو سال گذشته بود، در حالی که این مراسم در کشورش برگزار می‌شد ترجیح داد در انگلیس بماند و در تمرینات لیورپول حاضر شود. گفته می‌شود یکی از دلایلی که صلاح ترجیح داده در این مراسم شرکت نکند، اختلافاتش با فدراسیون فوتبال مصر بوده که در سال‌های اخیر چالش برانگیز شده است.   البته دلیل غیبت محرز قانع‌‌کننده بود

او که به همراه تیم ملی کشورش در جام ملت‌های آفریقا توانسته بود سنگال را مغلوب کرده و جام قهرمانی را کسب کند سه‌شنبه شب در دیدار رفت نیمه‌نهایی جام اتحادیه انگلیس در ترکیب منچسترسیتی مقابل منچستریونایتد به میدان رفت و یک گل نیز زد.مانه فصل گذشته به همراه صلاح و اوبامیانگ با ۲۲ گل زده عنوان آقای‌گلی مشترک لیگ جزیره را کسب کرد و به همراه لیورپول نیز فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد. این دو ستاره آفریقایی نقش مهمی در موفقیت‌های شاگردان کلوپ در دو فصل اخیر داشته‌اند. مهاجم سنگالی در دیدار سوپرجام اروپا هر دو گل تیمش برابر چلسی را به ثمر رساند تا دومین جام آنها در سال ۲۰۱۹ را نیز بالای سر ببرند. قرمزها در این فصل غیرقابل مهار بوده‌اند و در همین میانه فصل فاصله‌ای با رقبا ایجاد کرده‌اند که به عقیده کارشناسان بعید است تیمی بتواند قهرمانی آنها را در لیگ برتر و پس از ۳۰ سال تهدید کند. مانه در اواخر سال ۲۰۱۹ نیز به همراه لیورپول فاتح جام‌جهانی باشگاه‌ها شد تا سالی رویایی را پشت سر بگذارد.

۲ حسرت بزرگ

البته او در این سال دو حسرت بزرگ را تجربه کرد. ناکامی در فصل گذشته لیگ برتر به همراه لیورپول که با اختلافی کم رقابت را به سیتی باختند و همچنین شکست در دیدار نهایی جام ملت‌های آفریقا به همراه سنگال. با این حال عملکردش در این سال به حدی خوب بود که در رای‌گیری نشریه فرانس فوتبال برای توپ طلا در رتبه چهارم و بالاتر از محمد صلاح قرار گرفت که پنجم شده بود.در این مراسم همچنین جوایز دیگری داده شد. عنوان بهترین بازیکن جوان سال به اشرف حکیمی، ستاره مراکشی این روزهای دورتموند رسید که به نظر می‌رسد در پایان فصل و با اتمام مدت قرارداد قرضی‌اش به رئال مادرید بر می‌گردد. همچنین جایزه بهترین مربی سال را جمال بلماضی برد. انتخاب او پس از اینکه الجزایر را به‌عنوان قهرمانی آفریقا رساند چندان دور از ذهن نبود.در بخش بهترین گل هم جایزه به ضربه کاشته زیبای ریاض محرز در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آفریقا رسید. همچنین در این مراسم آندره اونانا(آژاکس / کامرون)، اشرف حکیمی(دورتموند/ مراکش)، کالیدو کولیبالی(ناپولی/ سنگال)، جوئل ماتیپ(لیورپول/ کامرون)، سرژ آئوریه(تاتنهام/ ساحل عاج)، ریاض محرز(سیتی/ الجزایر)، ادریسا گاناگویه(پاری‌سن‌ژرمن/ سنگال)، حکیم زیاش(آژاکس/ مراکش)، محمد صلاح(لیورپول/ مصر)، سادیو مانه(لیورپول/ سنگال) و پیرامریک اوبامیانگ(آرسنال/ گابن) به‌عنوان تیم منتخب سال ۲۰۱۹ انتخاب شدند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *