سالگرد تولد استاد بی بدیل سینما/آلفرد هیچکاک ۱۲۰ ساله شد

سایت بدون – آلفرد هیچکاک سلطان دلهره در سینما امروز اگر همچنان زنده بود، ۱۲۰ ساله میشد. فیلمسازی که با تکیه بر احاطه اش بر عناصر سینمایی، فیلم هایی با امضای مشخص خود می ساخت که در آنها بیش از آنکه جزییات جنایت و خونریزی به نمایش درآید، تعلیق ایجاد میشد تا دلهره ایجاد کند.

از او نقل قول شده که: «من به مانند یک فیلسوف به مردم همان چیزی را می‌دهم که می‌خواهند. آنان دوست دارند که ترس و وحشت را تجربه کنند خوب، من هم همان را به آنان می‌دهم!»

هیچکاک هر چند در دوران فیلمسازی خود چندان که باید شناخته نشد و دنیای سینمایی او و ریزه کاریها و تکنیک هایی که در فیلمهایش از آنها بهره جسته بود، پس از انتشار کتاب گفت وگوی فرانسوا تروفو سینماگر سرشناس فرانسوی با او معرفی و تشریح شد. هیچکاک در این کتاب با اشاره تفکیکی به هر یک از فیلم هایش از جریان ساخت آنها و حاشیه های جذابی سخن گفته است. از جمله دلخوری اش از منتقدان درباره بخشی از فیلم «خبرنگار خارجی» و صحنه سقوط هواپیما که او ابراز گلایه کرده چرا این سکانس که با طراحی خاصی در استودیو گرفته شده، کنجکاوی و توجه کسی را جلب نکرده است.

مهمترین فیلمساز تمام دوران ها، استاد وحشت و القابی مشابه اینها سالهاست که در تمجید از هیچکاک و سینمایش تقدیم او می شود. با این حال طی سالهای اخیر انتشار برخی اخبار از جمله ادعای تیپی هدرن بازیگر زن فیلم هایش درباره او مبنی بر آزار جنسی توسط این کارگردان حاشیه هایی برای این سینماگر فقید ایجاد کرد که البته ربطی به جهان سینمایی او نداشت.

همچنین فیلمی که درباره زندگی او با عنوان «هیچکاک» در سال ۲۰۱۲ درباره رابطه او و همسرش آلما ریویل در طول ساخت «روانی» ساخته شد، تصویر متفاوتی از این فیلمساز ارائه داد که شاید چندان خوشایند طرفدارانش نبود. فیلمی که آنتونی هاپکینز در آن نقش هیچکاک را ایفا می کرد.

دیروز سالروز تولد هیچکاک بود. کارگردانی که هرگز جانشینی برایش در سینما نمی توان متصور بود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *