سبایوس، فرمانده جدیدآرسنال شد

تویسنده:چارلز واتس


هنگامی که تماشاگران نام دنی سبایوس را در ورزشگاه امارات صدا می‌زدند، آن را با آوازی می‌خواندند که پیش‌تر متعلق به سانتی کاسورلا بود.
بیش از یک سال است که کاسورلا از آرسنال رفته و آخرین بازی او برای این باشگاه هم تقریباً سه سال پیش انجام شد. او پس از آن بازی دچار مصدومیتی هولناک شد و به این دلیل مدت زیادی دور از میادین بود. با این حال خاطرات خوش دوران حضور او همچنان در ذهن هواداران آرسنال پررنگ است.
آرسنال از آن هنگام تا کنون هافبک‌های زیادی داشته و همه آنها ویژگی‌های مثبتی داشته‌اند اما اغراق نیست اگر بگوییم هرگز برای کاسورلا که حالا به میادین برگشته و برای ویارئال بازی می‌کند، جانشینی پیدا نشده بود.
اما در بعدازظهر گرم شمال لندن، بازیکنی خود را به رخ کشید که به‌نظر می‌رسد می‌تواند جای خالی هموطن اسپانیایی‌اش را پر کند.
دنی سبایوس در اولین بازی‌اش در ورزشگاه خانگی آرسنال فوق‌العاده کار کرد و باعث شد آرسنال ۲ بر یک برنلی را ببرد. نمایش او یکی از بهترین بازی‌هایی بود که می‌شد در پیراهن آرسنال دید.
گرانیت ژاکا به‌دلیل مصدومیت دور از میادین بود و اونای امری، مربی تیم تصمیم گرفت سبایوس را در ترکیب ثابت قرار دهد. او به این بازیکن ۲۳ساله اجازه داد در خط میانی آزادانه حرکت کند. متئو گندوزی و جو ویلاک هم پشت سر او بازی می‌کردند.
سبایوس جلوتر از سایر هافبک‌ها بود و پشت سر الکساندر لاکازت بازی می‌کرد. پیر امریک اوبامیانگ و ریس نلسون هم در دو سمت حضور داشتند.
تنها پنج دقیقه زمان نیاز بود تا این ملی‌پوش اسپانیایی طرفداران آرسنال را نیم‌خیز کند. ضربه او از بیرون محوطه جریمه کات‌دار بود و از کنار دروازه رد شد اما او با حرکت پای سریعش موقعیت شوت‌زنی را برای خود مهیا کرد و همین باعث شد هواداران مجذوب بازی او شوند.
از آن لحظه به بعد، سبایوس ستاره بازی شد. آرسنال به‌دنبال آن بود که پس از پیروزی هفته اول در خانه نیوکاسل، برد دیگری به‌دست بیاورد و آنها توانستند بار دیگر با فاصله‌ای نزدیک، تیم حریف را زیر آفتاب تابستان شکست دهند.
کرنر سبایوس بود که منجر به گل اول لاکازت شد. البته این مهاجم فرانسوی زمانی که توپ را در داخل محوطه جریمه دریافت کرد، اوضاع برایش کاملاً مهیا نبود و او باید تلاش بسیاری می‌کرد تا بتواند در شلوغی مدافعان حریف، توپ را وارد دروازه کند.
در هر حال، در ادامه نیمه اول، جادوی سبایوس بارها خود را نشان داد. این بازیکن بی‌تردید خاطرات کاسورلا را برای تماشاگران بازی زنده کرد.
او بارها پیش آمد که در محاصره بازیکنان حریف گرفتار شود اما می‌توانست با حرکات عالی‌اش از بین آنها عبور کند. انگار که توپ به پای او چسبیده بود.
تماشاگران در نیمه اول او را سه‌بار ایستاده تشویق کردند. او نزدیک بود گل دوم را هم در نیمه اول بسازد و با فراری عالی، توپ را به گندوزی سپرد اما ضربه این بازیکن فرانسوی را نیک پوپ مهار کرد. این مهار مهمی بود چون لحظاتی بعد، برنلی دست به حمله زد و توانست با ضربه اشلی برنز، لحظاتی پیش از پایان نیمه اول، گل مساوی را به ثمر برساند.
حاضران در ورزشگاه جو بسیار سرزنده‌ای ایجاد کرده بودند اما این گل این آتش را خاموش کرد. با این حال آرسنال در نیمه دوم هم به عملکرد عالی‌اش ادامه داد.
نیکولاس پپه جای نلسون را گرفت و به این ترتیب سه بازیکن برای اولین‌بار حضور در ورزشگاه خانگی آرسنال را تجربه کردند. دو نفر دیگر سبایوس و داوید لوییز بودند. پپه که گران‌ترین خرید تاریخ آرسنال است بی‌تردید در این بازی اثرگذار بود. تیم امری به‌دنبال زدن گل پیروزی بود و پپه هم عملکرد خوبی داشت. سبایوس در دقیقه ۶۲ نزدیک بود برتری را به اردوی آرسنال برگرداند اما ضربه کات‌دار او را پوپ دفع کرد. با این حال، گلی که آرسنال به‌دنبالش بود دو دقیقه بعد به ثمر رسید و تعجبی نداشت که در این گل هم بازیکن قرضی رئال‌مادرید اثرگذار بود.
او توپ را در نیمه زمین برنلی از حریف پس گرفت و آن را به اوبامیانگ سپرد که او هم به پیش تاخت، از بازیکن مستقیمش عبور کرد و با ضربه‌ای زمینی توپ را به گوشه دروازه حریف رساند.
سبایوس چنان با خوشحالی به جشن پس از گل پرداخت که انگار خودش گل زده است. او مستقیماً به سمت طرفداران در گوشه زمین رفت. سبایوس به این ترتیب سومین بازیکن تاریخ آرسنال شده بود که در اولین حضورش در ترکیب ثابت تیم، بیشتر از یک گل می‌سازد. دو بازیکن دیگری که موفق به انجام این کار شده بودند ری پارلور و هنریخ مخیتاریان بودند.
آرسنال در آن لحظات شایستگی زدن گل دوم و پیروز شدن در این مسابقه را داشت. البته آنها در آخر مسابقه نزدیک بود گل مساوی را دریافت کنند. برنلی در دقایق پایانی فشار بسیاری روی دروازه آرسنال آورد ولی موفق به باز کردن دروازه این تیم نشد. به این ترتیب آرسنال برای اولین‌بار پس از فصل ۱۰-۲۰۰۹، موفق می‌شود دو برد پشت سر هم در ابتدای لیگ به‌دست بیاورد.
سبایوس در اواخر بازی تعویض شد و تماشاگران دوباره او را ایستاده تشویق کردند. او ۹۷بار لمس توپ داشت، یعنی بیش از تمامی بازیکنان آرسنال در میدان. او همچنین با ۷۰ پاس، در این زمینه هم فعال‌ترین بازیکن آرسنال بود. او همچنین سه ضربه به سمت دروازه حریف زد و بیشترین پاس کلیدی را هم با چهار پاس داشت.
اما او تنها در حملات مؤثر نبود، به همین دلیل است که او بسیاری را به یاد کاسورلا انداخت. او بیش از هر بازیکن دیگری توپ را از حریف پس گرفت (هفت‌بار)، همچنین بیش از همه در نبردها شرکت کرد (۱۹بار) و ۴۷درصد نبردهایش را هم با موفقیت پشت سر گذاشت.
آرسنال هفته بعد با لیورپول بازی دارد و انتظار می‌رود ژاکا به میدان برگردد. به این ترتیب باید دید امری در خانه لیورپول چه ترکیبی را به میدان خواهد فرستاد، چراکه سبایوس در این بازی درخشیده و ژاکا هم بازیکن کلیدی آرسنال است. نکته مهم اینکه آرسنال در فصل‌های اخیر نتوانسته عملکرد درخشانی در زمین لیورپول داشته باشد و حالا فرصت آن رسیده که این تیم بتواند در آنفیلد نتیجه خوبی بگیرد.
امری تصمیمات دشواری باید بگیرد اما در هر صورت اینکه آیا به سبایوس بازی بدهد یا نه، جزو این تصمیمات نیست.
منبع: سایت گل

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «سوراخ سنبه»

سایت بدون – سنبه ابزاری بود شبیه میله که برای پرکردن تفنگ های قدیمی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *