سبزی خام بخوریم یا پخته ؟

 سایت بدون -یکی از سؤالاتی که اغلب خانواده‌ها درباره انواعی از سبزی‌ها می‌پرسند این که سبزی‌های برگی، کلمی یا برخی صیفی‌جات بهتر است به صورت خام مصرف شود یا پخته؟
در اغلب هرم‌های غذایی میوه و سبزی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌ و باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود. البته با توجه به میزان بالای فروکتوز (قند میوه) در میوه‌های رسیده و شیرین که میزان قابل توجه آن به صورت چربی در بدن ذخیره شده و می‌تواند خطراتی به‌دنبال داشته باشد و همچنین به دلیل میزان کمتر فیبر میوه‌ها در مقایسه با سبزی‌ها، توصیه بر این است که سبزیجات بسیار بیشتر از میوه‌ها استفاده شود.
مهم‌ترین مزیت سبزیجات، فیبر بالای آنها و کمک به رفع یبوست و از همه مهم‌تر کاهش ریسک ابتلا به سرطان روده است. سبزی‌های با رنگ‌های تیره حاوی ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی‌تری هستند. سبزیجات خشک شده یا پخته و سرخ شده در مقایسه با سبزی‌های تازه حاوی ویتامین‌های کمتری است اما این به معنای بی‌خاصیت بودن آنها نیست. به یاد داشته باشید با وجوداین که در حین فرآیندهای حرارتی ویتامین‌های حساس به حرارت همچون ویتامینC سبزی‌ها دستخوش تغییرات قرار گرفته و تخریب می‌شود، اما برخی آنتی‌اکسیدان‌های مفید موجود در سبزی‌هایی همچون گوجه‌فرنگی، فلفل، هویج، کدو‌حلوایی و… در مجاورت با حرارت آزاد شده و جذب بهتری خواهند داشت. همچنین در اثر پخت کلم‌ها به خصوص کلم بروکلی، اثرات سمی ترکیبات گوگرد که در آن وجود دارد از بین خواهد رفت.
در صورتی که سبزی‌های آب‌پز یا بخار‌پز همراه با آب به صورت ‌پخته مصرف شود و همچنین سبزی‌های خشک شده غنی از مواد معدنی، ویتامین‌های پایدار در برابر حرارت و ترکیبات ضدسرطانی هستند. در مورد آهن سبزیجات لازم است بدانید سبزی‌ها در مقادیر بالا حاوی آهن «غیرهم» هستند. این نوع آهن بر‌خلاف آهن «هم‌دار» که در فرآورده‌های گوشتی موجود است، قدرت جذب پایینی دارد که با مصرف سبزی‌ها همراه با آبلیمو، آبغوره یا لیموعمانی می‌توان جذب آهن آن را بالا برد.
معمولا مصرف بیش از حد سبزیجات مشکلی برای افراد سالم ایجاد نخواهد کرد، اما در مبتلایان به انسداد روده یا افرادی که یبوست ناشی از انسداد روده دارند، مصرف سبزیجات پرفیبر که حجم زیادی آب به خود جذب می‌کنند و موسیلاژی هستند، می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن انسداد روده شود و شکم‌دردهای رنج‌آوری ایجاد کند.
یادآوری می‌کنیم با توجه به فرا رسیدن فصل بهار و رویش سبزی‌های کوهی و فراهم شدن شرایط برای پرورش سبزی‌ها به روش غیرگلخانه‌ای، از این موقعیت استفاده کرده و به میزان بیشتری از سبزیجات متنوع استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *