سرعت اینترنت در ایران؛ تا سرعت جهانی چقدر فاصله‌ دارد؟/دغدغه شتاب

سایت بدون – از دوران دایال‌آپ و صداهای قچ‌و‌قیژ مودم‌ها تا امروز که شبکه‌های اینترنتی ‌همراه در کشور فعال شده‌اند، سرعت اینترنت افزایش زیادی داشته‌است. اما وضعیت اینترنت ایران نسبت به دیگر کشورهای جهان چگونه است؟ روند رو‌به‌رشد سرعت اینترنت با چه شتابی در حال حرکت است؟ آیا از سال گذشته تا امروز افزایش سرعت اینترنت داشته‌ایم؟ با همه پیشرفت‌های انجام شده در کشور، ما کجای رتبه‌بندی جهانی سرعت اینترنت هستیم؟ هفته گذشته ویدئویی از وزیر اطلاعات منتشر شد که در پاسخ به اعتراض یکی از افراد حاضر در جلسه تاکید داشت سرعت اینترنت در ایران قابل قبول است. این اتفاق انگیزه‌ای شد تا دوباره سراغ این موضوع جنجالی برویم.  برترین‌های جهان
قبل از بررسی اینترنت ایران، بد نیست نگاهی به آمار سرعت اینترنت در جهان داشته باشیم. طبق آخرین آمار منتشر‌شده در سایت معتبر اسپیدتست، کشور امارات متحده‌عربی با میانگین سرعت دانلود ۸۷/۲۳۷ مگابیت‌بر‌ثانیه سریع‌ترین اینترنت ‌همراه جهان را داراست. همچنین کشور موناکو (شبه‌جزیره موناکو) با میانگین سرعت دانلود ۲۵/۲۷۰مگابیت‌بر‌ثانیه سریع‌ترین اینترنت ثابت جهان را دارد. بنا بر آخرین آمارهای اعلام شده، کشورهای امارات متحده عربی (۸۷/۲۳۷مگابیت‌بر‌ثانیه)، کره‌جنوبی (۴۷/۲۱۴مگابیت‌بر‌ثانیه)، قطر (۸۳/۱۷۸مگابیت‌بر‌ثانیه)، نروژ (۷۰/۱۷۸مگابیت‌بر‌ثانیه)، و کویت (۶۷/۱۷۰مگابیت‌بر‌ثانیه) به ترتیب رتبه اول تا پنجم سریع‌ترین اینترنت ‌همراه جهان را در اختیار دارند. همچنین کشورهای موناکو (۲۵/۲۷۰مگابیت‌بر‌ثانیه)، هنگ‌کنگ (۳۵/۲۶۰مگابیت‌بر‌ثانیه)، سنگاپور (۱۵/۲۵۷مگابیت‌بر‌ثانیه)، رومانی (۳۵/۲۴۱مگابیت‌بر‌ثانیه) و سوئیس (۹۶/۲۳۱مگابیت‌بر‌ثانیه) به ترتیب رتبه اول تا پنجم سریع‌ترین اینترنت ثابت جهان را در اختیار دارند. آمارها نشان می‌دهد که از پنج کشور برتر در حوزه اینترنت ‌همراه، چهار کشور در قاره آسیا و یک کشور در قاره اروپا قرار دارد. همچنین از پنج کشور برتر در حوزه اینترنت ثابت، نام دو کشور آسیایی و سه کشور اروپایی به چشم می‌خورد. به این ترتیب شش کشور آسیایی و چهار کشور اروپایی در صدر پرسرعت‌ترین اینترنت‌های جهان قرار دارند. گرچه نمی‌توان انتظار داشت که در زمان محدود و با توجه به هزینه بالای زیرساخت اینترنت، تبدیل به برترین کشورهای جهان در حوزه سرعت اینترنت شد اما باید نگاهی ویژه به افزایش سرعت اینترنت در کشور داشت تا بتوان فاصله ایران را با دیگر کشورهای جهان کم کرد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر سرعت اینترنت در ایران می‌پردازیم. بررسی سرعت اینترنت در یک‌سال اخیر نشان می‌دهد که روند سرعت دانلود اینترنت ‌همراه با شتاب بیشتری نسبت به اینترنت ثابت رو‌به‌‌روست. این درحالی‌ است که سرعت آپلود رشد چندانی نداشته است. به نظر می‌رسد که نیاز به دانلود با سرعت بالا، در کاربران گوشی ‌همراه، بیشتر از اینترنت ثابت بوده‌است که تامین‌کنندگان اینترنت همراه بیشتر به آن توجه کرده‌اند. شتاب رشد سرعت در اینترنت ثابت، ریتمی کم‌‌نوسان و کم‌شتاب‌ را نشان می‌دهد. تفاوت دیگر این‌که، سرعت آپلود و دانلود در اینترنت ثابت متناسب با هم در حال رشد است.
 تغییر با سرعت بالا
از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ اینترنت در جهان با سرعت شگفت‌آوری رشد کرده‌است. نمودارها نشان می‌دهد اینترنت ثابت و همراه با شیب بسیار زیاد به سمت پرسرعت‌تر شدن در حال حرکت هستند و همچنان در جهان، میانگین سرعت اینترنت ثابت، بالاتر از میانگین سرعت اینترنت همراه است.  در چهار سال اخیر، میزان افزایش سرعت اینترنت همراه ۵/۵۹ درصد و اینترنت ثابت ۹/۳۱درصد بوده‌است. یعنی اینترنت همراه با سرعت بیشتری در حال پیشرفت است. به‌نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک شاهد بیشتر‌شدن سرعت اینترنت همراه نسبت به اینترنت ثابت باشیم. گرچه در سال‌های اخیر در زمینه سرعت اینترنت، شیب افزایشی داشته‌ایم اما با نگاه به نمودارها می‌توان نتیجه گرفت که نسبت افزایش سرعت اینترنت در سال ۲۰۲۱ نسبت به ۲۰۱۹ چیزی حدود ۹/۹۸ درصد بوده در حالی که اگر از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ را بررسی کنیم نسبت آن تنها ۱۹۴ درصد است.  اگرچه هر سال سرعت اینترنت در حال افزایش است اما می‌توان عاملی چون کووید ــ ۱۹ را در افزایش فوق‌العاده سریع سرعت اینترنت تاثیرگذار دانست. این عامل باعث شد که در اواخر سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ سرعت اینترنت با رشد چشمگیری مواجه شود. اکثر کشورها در این دوره به قرنطینه رفتند و نیاز به استفاده از خدمات اینترنتی بسیار بیشتر از قبل احساس شد. بنابراین شرکت‌های توسعه‌دهنده اینترنت در جهان سعی کردند با بهبود تجهیزات خود، سرعت اینترنت را افزایش دهند.

از ایران چه خبر؟
اگرچه سرعت اینترنت در سال‌های اخیر (به‌خصوص در حوزه اینترنت ‌همراه) نسبت به سال‌های قبل در کشور با رشد قابل‌‌توجهی همراه بوده اما همچنان ایران در رده‌های بسیار پایین جدول سرعت اینترنت در جهان قرار دارد. طبق آخرین آمار منتشر شده سایت اسپید‌تست، ایران در حال حاضر در رتبه ۱۷۳ اینترنت ثابت جهان با سرعت (۰۱/۲۲مگابیت‌بر‌ثانیه) قرار دارد. در حالی که تنها ۱۸۱ کشور در این رتبه‌بندی قرار دارند. رتبه اینترنت ‌همراه اوضاع بهتری دارد و ایران با سرعت (۰۹/۳۵) در رتبه ۷۳ جهان قرار دارد. در این رتبه‌بندی ۱۴۰ کشور وجود دارند و ایران در نیمه‌های جدول قرار گرفته‌ است. با این حال با یک نگاه اجمالی می‌توان نتیجه گرفت که ایران نسبت به همسایه‌های خود همچنان حرف چندانی در سرعت اینترنت ندارد. مقایسه آمارهای سال گذشته تا امسال نشان می‌دهد که اینترنت ثابت و همراه در ایران با شتاب کمی در حال رشد بوده‌اند. این شتاب در سرعت دانلود اینترنت همراه (مطابق با افزایش سرعت جهانی) بیشتر و در اینترنت ثابت کمتر است.
سرعت اینترنت همراه از ۲۶/۹۳ مگابیت‌برثانیه در سال گذشته به ۳۵/۰۹مگابیت‌برثانیه رسیده و چیزی حدود ۹ مگابیت‌برثانیه پیشرفت داشته است. در حالی که سرعت اینترنت ثابت از ۱۹/۰۸ مگابیت‌برثانیه به ۲۲/۰۱ مگابیت‌برثانیه رسیده است و چیزی حدود ۳ مگابیت‌بر‌ثانیه رشد داشته است.  در واقع رشد سرعت اینترنت همراه بسیار بیشتر از رشد سرعت اینترنت ثابت در ایران بوده است. بالا بودن سرعت اینترنت همراه باعث‌شده تا بسیاری از افراد حتی در خانه یا محل کار نیز از اینترنت همراه استفاده کنند. همچنین با ظهور فناوری ۵G و افزایش استفاده از آن، احتمال کوچ به سمت اینترنت همراه بیشتر خواهد بود. البته باید به این نکته توجه داشت که در دو سال اخیر سرعت اینترنت جهانی با افزایش چشمگیری همراه بوده و انتظار می‌رفت که با همین شتاب و به همین نسبت، سرعت اینترنت در ایران نیز افزایش پیدا کند. گرچه قیمت اینترنت نسبت به بسیاری از کشورها در ایران پایین‌تر است اما سرعت بسیار پایین (به طور خاص اینترنت ثابت) اینترنت در ایران نسبت به سایر کشورها (به‌خصوص همسایه‌های ایران) دغدغه‌ای است که باید بیشتر به آن دقت کرد. در دنیای امروز که بیشتر کسب‌وکارها به سمت دیجیتالی‌شدن در حرکت هستند، سرعت اینترنت مناسب یکی از پیش‌نیازهای اساسی کشور است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *