سرمربی جدید استقلال چه برنامه‌هایی برای شروع فصل دارد؟/ استارت فکری با سیستم استرا و نفرات فرهاد مجیدی

سایت بدون – خیلی‌ها منتظرند تا از استقلال مدل جدید رونمایی شود و ببینند محمود فکری تیمش را با چه آرایشی روانه مسابقات خواهد کرد. استقلال در حالی در بازی آخر خود با ۳ دفاع بازی کرد که در سال‌های اخیر تحت‌نظر سرمربیان ایرانی با چهار دفاع خطی به مصاف حریفان رفته و فقط در این سال‌ها استراماچونی تیمش را سه پنج دو ارنج می‌کرد. حالا به‌نظر می‌رسد فکری هم می‌خواهد راه استراماچونی را برود. چندی پیش در این خصوص از شاهین بیانی پرسیدیم که در پاسخ گفت: «اگر استقلال نفراتی را دارد که بتواند با آنها در تاکتیک ۳-۵-۲ موفق باشد چراکه نه و فکری می‌تواند راه استراماچونی را برود، اما مهم این است که سرمربی ابزار کدام سیستم را دراختیار دارد. با این‌حال سال گذشته شاهد آن بودیم که ضعف استقلال به خط دفاعی این تیم و قلب دفاع مربوط می‌شد که از شروع فصل تا پایان رقابت‌های آسیایی هیچ‌کدام از مربیان نتوانستند این ضعف را مرتفع کنند و استقلال از همان‌جا لطمه خورد.» از آنجا که فکری در بازی‌های دوستانه تیمش را با سه دفاع ارنج کرد، می‌توان نتیجه گرفت که احتمالا فصل را با همین سیستم آغاز خواهد کرد.

 فکری در مسیر برطرف کردن ضعف اصلی

حال به‌نظر می‌رسد همین دو نکته یعنی ادامه مسیر استراماچونی با چینش ۳ دفاع با محوریت پوشاندن نقطه‌ضعف فصل گذشته استقلال یعنی قلب خط دفاعی این تیم با گماردن محمدحسین مرادمند در این بخش از زمین در دستورکار محمود فکری قرار گرفته تا امیدها برای کسب موفقیت در فصل بیستم نزد هواداران این تیم زنده شود، هرچند در همه تیم‌ها و در تمامی فصول وقتی بازیکنان جدید جابه‌جا می‌شوند، تا چندهفته به‌مثابه هندوانه دربسته عمل کرده و هیچ‌گاه نمی‌توان از همان هفته اول حتی از بهترین خرید یک تیم توقع عملکردی شاهکار و ستاره شدن را داشت.
با این‌حال چند خرید استقلال مثل محمدحسین مرادمند، رشید مظاهری، محمد نادری، مهدی مهدی‌پور و چند جوان جویای نام دیگر و همچنین بازگشت داریوش شجاعیان به میادین به‌همراه سجاد آقایی شرایط را برای کسب یک عنوان درخور نام استقلال بعد از سال‌ها فراهم کرده و احتمالا اگر فکری سکاندار خوبی برای کشتی استقلال باشد، این تیم برای ایستادن روی قله فوتبال ایران چیزی کم و کسر ندارد و این درحالی است که به‌قول کارشناسان، اگر علی کریمی هم در استقلال ماندنی می‌شد، مطمئنا یکی از کامل‌ترین تیم‌های تاریخ این باشگاه حداقل در یک‌دهه اخیر در اختیار محمود فکری و دستیارانش قرار می‌گرفت، اما درنهایت کریمی به قطر رفت تا نخستین ماموریت محمود فکری در فصل جدید پیدا کردن جایگزینی مناسب برای کریمی در میانه میدان باشد تا قلب استقلال در فصل بیستم از حرکت بازنایستاده و مثل دوران اوج در فصل گذشته که کریمی همه‌کاره این تیم بود، به کارش ادامه دهد.

 گزینه‌های جانشینی کریمی

حال اینکه فکری برای جایگزینی کریمی چه اندیشه‌هایی در سر دارد و کدام بازیکن در پازل تاکتیکی او برای فصل جدید می‌تواند جای شماره ۶ استقلال را بگیرد، باید تا هفته اول رقابت‌ها منتظر ماند، اما از آنجایی که کریمی اسما هافبک دفاعی بود و رسما به‌عنوان قلب و مغز استقلال به همه نقاط زمین سرک کشیده و به‌عنوان بازیکن آزاد سعی می‌کرد از خط دفاع تا نوک حمله به تیمش کمک کند، حالا نیز به‌نظر می‌رسد به‌جز بازیکنانی که در پست هافبک دفاعی در خدمت استقلال هستند، فکری می‌تواند از بازیکنی نظیر داریوش شجاعیان که یک هافبک تکنیکی و درعین‌حال جنگنده به‌شمار می‌رود استفاده کرده یا حتی بازیکنانی نظیر مهدی‌پور یا رضاوند را جایگزین کریمی کند. البته نباید فرموش کرد که باقری و ریگی نیز همچنان در استقلال هستند.

 تمام ترکیب‌های استقلال در بازی‌های دوستانه

برابر نفت مسجدسلیمان: سیدحسین حسینی، سیاوش یزدانی، محمدحسین مرادمند، شاهین طاهرخانی، میلاد زکی‌پور، احمد موسوی، فرشید باقری، مسعود ریگی، آرش رضاوند، داریوش شجاعیان و سجاد آقایی.
برابر هوادار: سیدحسین حسینی، وریا غفوری، محمدحسین مرادمند، سیاوش یزدانی، عارف غلامی، میلاد زکی‌پور، داریوش شجاعیان، آرش رضاوند، مسعود ریگی، ارسلان مطهری و مهدی قایدی.
برابر شهرداری آستارا: رشید مظاهری، شاهین طاهرخانی، عارف غلامی، آرش داجلیری، احمد موسوی، فرشید باقری، بابک مرادی، فرشید اسماعیلی، فردین رابط، متین کریم‌زاده و سجاد آقایی.
برابر چوکا: رشید مظاهری، سیاوش یزدانی، محمدحسین مرادمند، عارف غلامی، مسعود ریگی، داریوش شجاعیان، وریا غفوری، آرش رضاوند، فرشید اسماعیلی، مهدی قایدی و ارسلان مطهری.

 ترکیب احتمالی در هفته اول

استقلال قبل از آغاز لیگ در چهار دیدار دوستانه به مصاف حریفانش رفت تا فکری بتواند ترکیب موردنظرش را برای رقابت‌های لیگ هرچه سریع‌تر پیدا کند. نکته قابل‌توجه اینکه آبی‌ها فقط در یک بازی تدارکاتی در مقابل تیمی لیگ برتری قرار گرفته و در سایر مسابقات آنچنان محک جدی مقابل تیم‌های زیر گروه لیگ نخوردند. با این‌حال اگر بخواهیم از بین این چهار ترکیب یکی از آنها را انتخاب کرده و با اندیشه‌های تاکتیکی فکری و سلایق کادر فنی استقلال تقریبا منطبق بدانیم، باید به همان ترکیب بازی با چوکا که آخرین دیدار تدارکاتی استقلال محسوب شده و برتری ۳ بر صفر آبی‌ها را به‌همراه داشت اشاره کرد، هرچند برای این دیدار نیز محمد دانشگر، محمد نادری، مهدی مهدی‌پور و هروویه میلیچ هنوز در اختیار فکری قرار نداشتند و دیاباته نیز که به‌تازگی به ایران بازگشته، فرصت همراهی آبی‌پوشان را پیدا نکرد تا به‌نظر برسد در هفته اول رقابت‌ها استقلال با ترکیب رشید مظاهری، سیاوش یزدانی، محمدحسین مرادمند، عارف غلامی، مسعود ریگی، داریوش شجاعیان، وریا غفوری، آرش رضاوند، فرشید اسماعیلی، مهدی قایدی و ارسلان مطهری مقابل مس رفسنجان به میدان برود، هرچند دور از ذهن نیست اگر فکری بخواهد با سیستم ۳-۵-۲ استقلال را آرایش کرده و راهی میدان کند، از بین نادری یا متین کریم‌زاده جوان یک نفر را در پست هافبک چپ یا همان پیستون چپ سابق راهی میدان کرده و سایر بازیکنان نیز طبق ترکیب دیدار با چوکای تالش در اولین دیدار استقلال این تیم را همراهی کنند که در این صورت باید منتظر بیرون ماندن احتمالی اسماعیلی از ترکیب ماند. با این‌حال همین ترکیب هم نشان می‌دهد فکری تغییر زیادی در ترکیب تیم فصل قبل ایجاد نخواهد کرد و استقلال مدل جدید هم حداقل در شروع لیگ تفاوت زیادی از نظر ارنج با تیم‌های استرا و مجیدی نخواهد داشت.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «سوراخ سنبه»

سایت بدون – سنبه ابزاری بود شبیه میله که برای پرکردن تفنگ های قدیمی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *