سرنوشت سامان قدوس چگونه رقم خواهد خورد؟/منتظر یک فرصت تازه

سایت بدون – در روزهایی که شیوع کرونا اوضاع فوتبال جهان را به هم ریخته، تعداد زیادی از ملی‌پوشان و لژیونرهای فوتبال ایران در بلاتکلیفی به سر می‌برند. از طارمی و آزمون گرفته که بحث انتقال‌شان داغ است تا جهانبخش که در برایتون اوضاع خیلی خوبی ندارد، هیچ‌کدام نمی‌دانند که فصل آینده پیراهن چه تیمی را به تن خواهند کرد.
سامان قدوس هم مثل این همبازیانش در تیم ملی برای فصل آینده اوضاع مبهمی دارد. هنوز سه سال از قرارداد او با امی‌ین باقی مانده، ولی ماندن یا رفتن او به سرنوشت این تیم بستگی دارد که بین لیگ فرانسه و دسته دوم سرگردان است. هرچند دادگاه رأی به ماندن امی‌ین در دسته اول داد، ولی لیگ فرانسه هنوز تصمیم نگرفته مسابقات سال آینده را با ۲۲ تیم برگزار کند. اگر در نهایت امی‌ین مجبور به بازی در دسته دوم شود، باشگاه چاره‌ای جز خانه‌تکانی نخواهد داشت و قدوس هم با توجه به دستمزد بالایش به احتمال زیاد باید به باشگاه دیگری برود.
به بهانه تحولات احتمالی در ترکیب امی‌ین، سایت «اونز امی‌ینوا» که اخبار اختصاصی این تیم را پوشش می‌دهد، به معرفی پنج خرید گران تاریخ باشگاه پرداخته که سامان قدوس در رده دوم قرار دارد. امی‌ین در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار به لیگ فرانسه صعود کرد و گران‌ترین خریدها به سه سال گذشته برمی‌گردد که هدف باشگاه بقا در جمع بزرگان بوده.
سرو گیراسی، مهاجم فرانسوی با ۶ میلیون یورو گران‌ترین خرید باشگاه است، با این حال امی‌ین از انتخاب او پشیمان نیست. گیراسی در فصل گذشته لیگ فرانسه موفق شد ۹ گل بزند و حالا قیمتش به حدود ۲۰ میلیون یورو رسیده. با توجه به پیشنهادات خوبی که رسیده، گیراسی در فهرست فروش قرار دارد و امی‌ین امیدوار است با این پول بتواند تیمش را تقویت کند.
سامان که تابستان ۲۰۱۸ با ۵ میلیون یورو از اوسترسوند به امی‌ین پیوست، دومین خرید گران باشگاه منطقه پیکاردی است. امی‌ین امید زیادی به درخشش او داشت، ولی مجموعه‌ای از اتفاقات غیرمنتظره اجازه نداد که تمام توانایی‌اش را به نمایش بگذارد. «اونز امی‌ینوا» درباره عملکرد قدوس نوشته است: «اگر بخواهیم یک بازیکن را به عنوان نماد سیاست نقل و انتقالات باشگاه نام ببریم، سامان قدوس بهترین نمونه است. مهاجم ایرانی که مورد توجه رن و اوئسکای اسپانیا بود با ۵ میلیون یورو به امی‌ین پیوست. او هر بار که به زمین رفت توانست برای تیم مؤثر باشد، با این حال حضورش در فرانسه پر از اتفاقات بوده است. او در ماه ژانویه برای شرکت در جام ملت‌های آسیا به تیم ملی ایران پیوست و در ماه مارس به دلیل جراحی آپاندیس مدتی از تیم دور بود اما همه اینها در مقایسه با محرومیت ۴ ماهه‌اش از سوی فیفا به دلیل تخلف در عقد قرارداد با اوئسکا کم‌اهمیت به نظر می‌رسد. این سرمایه‌گذاری از سوی امی‌ین هیچ‌وقت به ثمر ننشست.»
موسی کوناته، سومین خرید گران امی‌ین است که به محض صعود این تیم با ۵/۳ میلیون یورو جذب شد. کوناته که جانشین ابوبکر کامارا شده بود با زدن ۱۳ گل در فصل ۱۸-۲۰۱۷ نشان داد که ارزش این انتقال را دارد، ولی مصدومیت‌ها اجازه نداد این مهاجم سنگالی در دو فصل گذشته آمار خوبی ثبت کند. گائل کاکوتا چهارمین خرید گران امی‌ین است که پس از یک دوره حضور قرضی در سال ۲۰۱۷، فصل گذشته با سه میلیون یورو به این تیم برگشت. بازیکن سابق تیم ملی جوانان فرانسه که در سن پایین حضور در چلسی را هم تجربه کرده، دستمزد بالایی در امی‌ین داشت، ولی نتوانست انتظارات را برآورده کند. آمار ۵ پاس گل که اکثراً مقابل تیم‌های خوب لیگ فرانسه بود برای چنین بازیکنی کافی نیست. ادی گنائوره ۵/۲ میلیون یورویی و پنجمین خرید گران باشگاه هم برای امی‌ین یک انتقال شکست‌خورده محسوب می‌شود. این هافبک در شروع به طور قرضی از پالرمو به امی‌ین پیوست، ولی پس از مدتی جایگاهش در ترکیب اصلی را از دست داد. با این حال باشگاه قرارداد او را قطعی کرد و امید داشت که سرمایه‌گذاری مفیدی باشد، ولی گنائوره فصل گذشته هم نمایش خوبی نداشت و ماه فوریه از تیم کنار گذاشته شد.
با وجود غیبت‌های پرشمار سامان در محدود بازی‌هایی که در این دو فصل به زمین رفت توانایی‌هایش را نشان داد و لوکا السنر، سرمربی امی‌ین هم بارها گفته که روی این بازیکن حساب می‌کند. قدوس در ۲۶ سالگی هنوز فرصت زیادی برای بازگشت به بالاترین سطح بازی‌اش دارد. حتی اگر امی‌ین به دسته دوم سقوط کند، انتظار می‌رود مهاجم ایرانی با رزومه قابل توجهش پیشنهادات خوبی برای ادامه فوتبالش داشته باشد. 

آرمن ساروخانیان/ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *