سروش احمدی ، نایب قهرمان تکواندوی جهان که فیلم مسافر کشی وایرال شد: از دیوار مردم که بالا نرفتم

سایت بدون – مسابقات جهانی تکواندو در سال ۲۰۱۹ شاید با کسب مدال نقره جهان به اندازه لازم تیتر یک رسانه‌ها نشد، اما انتشار فیلمی از وی درحال مسافرکشی طی چند روز گذشته بازتاب بسیار زیادی در رسانه‌ها داشت و خیلی‌ها پرسیدند که چرا یک قهرمان ملی باید برای امرار معاش خود مسافرکشی کند! وی روزانه هفت تا هشت ساعت مسافرکشی می‌کند تا چرخ زندگی را بچرخاند و طبعا خستگی کار روی تمریناتش تاثیر منفی می‌گذارد. او برای حل این مشکل با مسئولان استان مازندران دیدار و گفت‌وگو داشته، اما آنها مدعی شده‌اند که جویبار قهرمانان زیادی دارد که آنها قادر به کمک کردن به همه این قهرمانان نیستند. گفت‌وگوبا سروش احمدی را در ادامه می‌خوانید.

انتشار آن کلیپ باعث شد خبرساز شوی. واکنش‌ها چه بود؟

 من کار اشتباهی نکردم؛ یعنی خطایی انجام ندادم، فقط از شرایط زندگی و شغلم صحبت کردم که گویا خیلی سروصدا به پا شد. به‌هرحال شرایط زندگی به‌گونه‌ای است که من ناچارم برای گذران زندگی مسافرکشی کنم تا چرخ زندگی لنگ نماند. دلم نمی‌خواهد برای امرار معاش دستم جلوی کسی دراز باشد، می‌خواهم روی پای خودم باشم.

خرج و مخارج زندگی و خانواده برعهده شماست؟

بله، متاسفانه پدرم درحال انجام کار، یک دست خود را از دست داد و حالا کار کردن برای او واقعا دشوار است؛ دوست ندارم که خانواده‌ام تحت‌فشار باشد و به همین خاطر در کنار ورزش حرفه‌ای هر روز مسافرکشی هم می‌کنم. به‌هرحال پدرم به‌خاطر خانواده‌اش یک دست خود را از دست داده و حالا وظیفه من است که در شرایط بحرانی خانواده‌ام را حمایت کنم. نمی‌دانم چرا این موضوع برای همه عجیب است؛ من دزدی نکرده‌ام، از دیوار خانه کسی بالا نرفته‌ام و فقط تلاش می‌کنم تا روزی حلال به دست بیاورم. ضمن اینکه مسافرکشی هم شغل شریفی است و اصلا کار کردن برای مرد عار نیست.

فشار هفت تا هشت ساعت رانندگی در طول روز روی تمرینات نایب‌قهرمان جهان تاثیر منفی نمی‌گذارد؟

من ۱۴ مدال‌ جهانی، آسیایی، یونیورسیاد و… را در کارنامه ورزشی‌ام دارم، ناچارم کار کنم تا بتوانم هم ورزش کنم هم چرخ زندگی را بچرخانم. واقعا شرایط برای یک ورزشکار با این همه فشار کاری خیلی سخت است، اما چاره‌ای ندارم. کسی که ورزش حرفه‌ای انجام می‌دهد باید برنامه دقیق برای استراحت و تمرین داشته باشد اما فعلا شرایط برای من به‌گونه‌ای است که باید کار کنم.

  مسئولان استان مازندران و شهر جویبار برای کمک به شما آستین بالا زده‌اند یا خیر؟

چندین بار برای پیدا کردن شغل با مسئولان شهر و استان صحبت کرده‌ام اما هیچ‎تاثیری نداشته است. آنها بارها به من گفته‌اند که این شهر مثل من قهرمانان زیادی دارد و آنها نمی‌توانند کاری برای من انجام دهند.  من در طول روز ۲ تا ۳ ساعت تمرین فشرده دارم که باید بعد از آن استراحت کنم اما مشکلات مالی اجازه استراحت نمی‌دهد و متاسفانه در این شهر هم کسی نیست دستم را بگیرد، فعلا فقط قول داده‌اند اما خبری نشده است. امیدوارم برای من که افتخارات زیادی برای شهر، استان و کشورم کسب کرده‌ام، کاری انجام دهند.

مدت زیادی را در اردو حضور داشتی و برای رسیدن به سهمیه المپیک در رویدادهای زیادی شرکت کردی، آیا درحال‌حاضر که عضو تیم ملی هستی، برایت حقوقی درنظر گرفته نشده است؟

فعلا که اردوهای تیم ملی به‌خاطر شیوع ویروس کرونا چندماهی تعطیل است. البته تعطیلی برای همه رشته‌هاست. قبل از تعطیلی اردوها حقوق دریافت می‌کردیم اما فعلا که اردوها تعطیل شده، کسی حقوقی دریافت نمی‌کند.
ضمن اینکه از شرایط ملی‌پوشان المپیکی خبر ندارم.

قبل از این برای پیدا کردن شغل اقدام کرده بودی؟

واقعیت این است که ما در مسیر مسابقات کسب سهمیه المپیک بودیم و تمام تمرکز من روی کسب سهمیه المپیک بود و اصلا دنبال کار نبودم، درحال‌حاضر مسابقات تعطیل شده و فرصت خوبی بود تا برای پیدا کردن شغل از طریق مسئولان مربوطه اقدام کنم که فعلا نتوانستم شغلی برای خود پیدا کنم. انتظار دارم مسئولان شهرم حمایتم کنند، به‌هرحال من قرار است در آینده ازدواج کنم و زندگی تشکیل بدهم، پس باید برای دوران پساقهرمانی فکری کنم تا بتوانم چرخ زندگی را بچرخانم.

مسئولان فدراسیون برای حل این مشکل اقدام کرده‌اند؟

رئیس فدراسیون تکواندو با من تماس داشتند و قول حمایت داده‌اند، البته پولادگر همیشه در تمام اردوها همه ما را حمایت کرده و هیچ‌وقت در طول اردوها کم و کاست نداشتیم، به‌هرحال ما هم شرایط اقتصادی کشور را درک می‌کنیم اما انتظار داریم مسئولان ورزش به فکر آینده قهرمانان باشند، این روزهای سخت هم می‌‎گذرد اما امیدوارم شرایط ما هم بهبود پیدا کند.

صحبت پایانی؟

قهرمانانی که در سطح حرفه‌ای فعالیت می‌کنند، اگر حمایت مالی و شغلی شوند، دیگر هیچ دغدغه‌ای نخواهند داشت. کسی که ورزش را به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌دهد نباید دغدغه‌ای داشته باشد، باید تمام تمرکز خود را روی تمرینات بگذارد، اما متاسفانه با شرایط حاکم امثال من باید دغدغه حل مشکلات مالی را نیز داشته باشند و این موضوع روی موفقیت آنها تاثیر منفی می‌گذارد، وقتی من روزانه هشت ساعت رانندگی می‌کنم دیگر انرژی برای تمرین کردن ندارم. این مشکل خیلی از قهرمانان کشورمان است که امیدوارم این موضوع حل‌وفصل شود تا ما با آرامش برای افتخارآفرینی تلاش کنیم.

پولادگر: احمدی درخواستی از ما نداشته!

سیدمحمد پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندو درباره ماجرای سروش احمدی به تسنیم گفت: «نایب‌قهرمان تکواندوی جهان درخواستی از ما نداشته است. احمدی نیز همچون سایر قهرمانان ورزشی سختی‌هایی داشته و دارد، متاسفانه ورزش حرفه‌ای با مشکلاتی روبه‌رو بوده و جایگاه‌ ویژه خود را در ایران پیدا نکرده است. پاداش‌های قهرمانان تکواندو پرداخت می‌شود و ما تمام تلاش‌مان براین است که به قهرمان این رشته ورزشی کمک کنیم، علی‌رغم اینکه منابع در دسترس فدراسیون نیز محدود است. در زمینه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای تمام حمایت‌های لازم از قهرمانان ورزشی صورت می‌گیرد و خبری که در فضای مجازی از سروش احمدی درج شد، مربوط به زندگی عادی است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *