سرچشمه شادی در مغز انسان کجاست؟


سایت بدون -«جست‌وجوی سرچشمه‌های شادی» شاید پرطرفدارترین گزاره در ذهن ما باشد! وقتی که بارها و بارها به آن فکر کرده‌ایم، گاهی به سرچشمه‌های بیرونی سفر کرده‌ایم، برای به دست آوردن ثروت تلاش کرده‌ایم و گاهی اوقات هم هنگام مراقبه، به سرچشمه‌ای درونی رسیده‌ایم و شادی را همچون رودی خنک و گوارا در سراسر روانمان حس کرده‌ایم. بشر همواره به دنبال این سرچشمه‌ها بوده است. از افلاطون و ارسطو گرفته تا روان‌شناسان مثبت‌گرا و اقتصاددانان.
بعد از سال‌ها تحقیق و گمانه‌زنی، اکنون خبر جذاب این است: «سرچشمه شادی کشف شد!» این کشف، را محققان دانشگاه زوریخ سوئیس با همکاری مراکز تحقیقاتی دیگر، انجام داده‌اند. آنها به ما می‌گویند برای برداشتن جرعه‌ای شادی از این چشمه، لازم است ظرفی به همراه داشته باشید! ظرفی درون مغز خودتان، ظرفی که با آن سخاوتمندانه به دیگران می‌بخشید! آن وقت است که این سرچشمه فعالانه می‌جوشد و جریان شادی، در تمام روان شما به‌راه می‌افتد.
اما این کشف، چگونه صورت گرفت؟ آنها ۵۰نفر شرکت‌کننده را به دو گروه تقسیم کردند. به شرکت‌کنندگان گفته شد که در طی چند هفته آینده مبلغی پول در اختیارشان قرار می‌گیرد و آنها باید تصمیم بگیرند آن را برای خود یا دیگران هزینه کنند. نیمی از آنها متعهد شدند پول را برای کسی که می‌شناسند صرف کنند (گروه آزمایش، وعده سخاوت) و نیم دیگر متعهد بودند پول را صرف خود کنند (گروه کنترل). در حالی که شرکت‌کنندگان تصمیم خود را برای انجام دادن یا ندادن رفتار سخاوتمندانه می‌گرفتند، محققان فعالیت را در سه بخش از مغز شرکت‌کنندگان بررسی کردند. این سه ناحیه مناطق زیر بودند:
۱٫ در محل اتصال تمپوپریتال جایی که رفتارهای خیرخواهانه و سخاوتمندانه پردازش می‌شود.
۲٫ جسم مخطط شکمی، جایی که با احساس شادی ارتباط دارد.
۳٫ قشر اوربیتوفرونتال، جایی که هنگام تصمیم‌گیری، جوانب مثبت و منفی تصمیم را درنظر می‌گیریم.
این سه ناحیه مغز، با توجه به این‌که شرکت‌کنندگان رفتار سخاوتمندانه را انتخاب کرده بودند یا جزو گروه کنترل بودند، تعامل متفاوتی را نشان دادند. همچنین گروه اول بعد از انجام یا تصمیم به کار خیرخواهانه، احساس شادمانی بیشتری نسبت به گروه کنترل داشتند.
محققان، میزان شادی شرکت‌کنندگان هردو گروه کنترل و آزمایش را قبل و بعد از تصمیم‌گیری اندازه‌گیری کردند. نتایج این مطالعه نشان داد شادی و سخاوتمندی روی یکدیگر تاثیر می‌گذارند.
نکته قابل توجه این است که حتی وعده سخاوتمندی، مناطق شادی را در مغز فعال می‌کند. ارتباط این ناحیه با ناحیه شادی می‌تواند احساس خوشبختی را تشدید کند. این کشف بزرگ راه بشر را برای رسیدن به سرچشمه‌های دیگر شادی هموارتر می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد ادامه این راه به مغز خود ما بستگی دارد! این‌که ظرف‌های بزرگ‌تری برای برداشتن شادی از سرچشمه‌های سخاوت برداریم و شادی را فعالانه تولید کنیم یا ظرف‌هایمان را بشکنیم و چشمه شادی خشک شود!
مبنع:

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *