سن و جنسیت در ابتلا به کرونا چه نقشی دارند؟

وزارت بهداشت نخستین آمار تحلیلی درباره بیماری های زمینه ای و علایم بالینی مبتلایان و جان باختگان را منتشر کرد

سایت بدون -همه ما این روزها فکر و ذهنمان درگیر اطلاعات و حواشی ماجرای کروناست. به طور قطع آمار و اطلاعات درست به ما کمک می کند که بتوانیم موقعیت خود و اطرافیانمان را برای مقابله با این ویروس بهتر بشناسیم و برایش برنامه ریزی کنیم. در این راستا اولین گزارش روزانه اپیدمیولوژی بیماری کرونا مربوط به ۲۳ اسفند، روز گذشته از سوی کمیته اپیدمیولوژی به مدیریت دکتر «حق دوست» معاون آموزشی وزارت بهداشت منتشر شده است که اطلاعات جامعی از وضعیت مبتلایان به ما ارائه می دهد.بنابراین گزارش که از سوی وزارت بهداشت منتشر شد، بیشترین آمار مبتلایان به کرونا ویروس از ۳۰ بهمن تا ۲۳ اسفند ماه جاری به ترتیب مربوط به روزهای ۲۳ و ۱۶ اسفند و بیشترین موارد فوتی نیز مربوط به روزهای ۲۲ و ۲۳ اسفند بوده است. از میان ۵۱۴ بیمار کرونایی که تا ۲۳ اسفندماه فوت کرده اند، ۴۳٫۷ درصد حداقل یک بیماری زمینه ای داشته اند. جزئیات آن در جدول مقابل آمده است.

http://khorasannews.com/content/newspaper/Version20341/0/Page5/Block692199/PhotoAlbumExtract/jpgfile_20341_692199_637198361069824187.jpg


بیشترین موارد ابتلا به کرونا از نظر جنسیت و سن
بر اساس نموداری که مربوط به «توزیع سنی و جنسی موارد قطعی ابتلا به کرونا»ست، نسبت مرد به زن در موارد قطعی ۴/۱ است. میانگین سنی مبتلایان ۵۴ سال و میانه سنی آنان ۵۵ سال است. کمترین سن مبتلایان زیر یک سال و بیشترین سن ۹۸ سال بوده است.بیشترین موارد ابتلا در مردان به ترتیب مربوط به بازه های سنی ۵۰ تا ۵۹، ۴۰ تا ۴۹ و ۶۰ تا ۶۹ ساله و کمترین موارد ابتلا مربوط به کودکان زیر ۹ سال و افراد ۱۰ تا ۱۹ ساله است.بیشترین موارد ابتلا در زنان نیز به ترتیب مربوط به بازه های سنی ۵۰ تا ۵۹، ۶۰ تا ۶۹ و ۴۰ تا ۴۹ ساله و کمترین موارد ابتلا مربوط به کودکان زیر ۹ سال و افراد ۱۰ تا ۱۹ ساله است.

http://khorasannews.com/content/newspaper/Version20341/0/Page5/Block692199/PhotoAlbumExtract/jpgfile_20341_692199_637198361068664579.jpg


بیشترین موارد فوتی های کرونا از نظر جنسیت و سن
همچنین بر اساس نموداری که مربوط به «توزیع سنی و جنسی موارد فوتی کرونا»ست، نسبت مرد به زن در افراد فوت شده ۴/۱ است. میانگین سنی فوتی ها ۶۷ سال و میانه سنی آنان ۶۴ سال است. کمترین سن فوتی ها مربوط به یک کودک سه ساله که البته مبتلا به سرطان خون بوده و بیشترین سن ۹۱ سال بوده است.بیشترین موارد فوتی های کرونا در مردان به ترتیب مربوط به بازه های سنی ۶۰ تا ۶۹، ۷۰ تا ۷۹ و بیش از ۸۰ ساله و کمترین موارد فوتی مربوط به کودکان زیر ۹ سال و افراد ۱۰ تا ۱۹ ساله است.بیشترین موارد فوتی های کرونا در زنان هم به ترتیب مربوط به بازه های سنی ۶۰ تا ۶۹، ۷۰ تا ۷۹ و بیش از ۸۰ ساله و کمترین موارد فوتی مربوط به کودکان زیر ۹ سال و افراد ۱۰ تا ۱۹ ساله است.
آمارهای جهانی
متوسط میزان رشد روزانه مبتلایان در کشورهای مختلف ۳۳ درصد بوده است و بر اساس مدل استخراج شده ایران شبیه کره جنوبی است.در این بررسی نمودار چند کشور غیرعادی به نظر می رسد که یکی از آن ها آمریکاست که احتمالا به دلیل پنهان کردن کرونا تا روز ششم بوده است. ژاپن یا به دلیل اقدامات سخت و سریع یا نگرفتن تست از مبتلایان گزارش کمتر بوده است.به نظر می رسد شهر-کشورهای کوچکی همچون هنگ کنگ و سنگاپور هم که در کنترل بیماری موفق بوده اند بیشتر به دلیل اقدامات سختگیرانه است که در کشورهای بزرگ قابل اجرا نیست. مانند مجازات زندان یا پرداخت ۱۰ هزار دلار برای عدم قرنطینه خانگی و …. البته تعطیلی سریع مدارس هم موثر بوده است.تا لحظه تنظیم این گزارش اپیدمیولوژیک، تعداد کشورهای گزارش کننده بیماری ۱۲۳ کشور بوده اند.بیشترین موارد ابتلا در خارج از چین به ترتیب ایتالیا با ۱۵ هزار و ۱۱۳ مبتلا، ایران با ۱۱ هزار و ۳۶۴ مبتلا، کره جنوبی با هفت هزار و ۹۷۷، اسپانیا با دو هزار و ۹۶۵، فرانسه با دو هزار و ۸۶۰، آلمان با دو هزار و ۳۶۹، آمریکا با هزارو ۲۶۴، سوئیس با ۸۵۸، ژاپن با ۶۷۵، دانمارک با ۶۷۴، سوئد با ۶۲۰، هلند با ۶۱۴ و انگلستان با ۵۹۴ مبتلا بوده است.
 
توضیح: از آن جا که در جامعه، افراد مبتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی بیشتر از دیگر بیماری های زمینه ای است، فراوانی افراد فوتی در این گروه ها نشان خطر بیشتر در ایشان نیست.

http://khorasannews.com/content/newspaper/Version20341/0/Page5/Block692199/PhotoAlbumExtract/jpgfile_20341_692199_637198361069283998.jpg

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *