سه شرط مهمی که کریم انصاری فر را پرسپولیسی می کند

سایت بدون – پرسپولیس به‌دنبال کریم انصاری‌فرد است و حتی ظاهراً تماسی هم با باشگاه السیلیه قطر هم داشته است. این خبر در رسانه‌های معتبر قطری تبدیل به مهم‌ترین خبر نقل‌و‌انتقالاتی پرسپولیس در تابستان ۹۹ شده؛ آن هم در شرایطی که قرار است این تیم دوباره به گردونه مسابقات برگردد و از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند.
خبر علاقه پرسپولیس به جذب انصاری‌فرد در حالی مطرح می‌شود که باشگاه پرسپولیس هیچ واکنشی به این قضیه نشان نداده –چراکه کسی هم در باشگاه نیست تا واکنشی نشان دهد- و البته هرگونه تماسی از سوی یحیی گل‌محمدی به‌عنوان مسئول فنی تیم تکذیب شده است.

جوی مشابه مهرماه ۹۸
شاید جالب باشد اما خبر علاقه‌مندی پرسپولیس به کریم انصاری‌فرد اواخر مهرماه سال گذشته و زمانی که بحث جدایی جونیور براندائو از پرسپولیس مطرح شده نیز به گوش رسید. آن زمان البته رسانه‌های قطری تنها به مسأله جدایی انصاری‌فرد از السیلیه اشاره کردند اما بحثی از علاقه‌مندی پرسپولیس به این بازیکن از سوی آنها مطرح نشد، ولی در فضای مجازی و رسانه‌های داخلی خیلی زود شایعه حضور کریم در جمع سرخ‌ها داغ شد.
همان زمان البته مسأله رقم قرارداد انصاری‌فرد مطرح شد و با توجه به اینکه باشگاه پرسپولیس مشکلات مالی عدیده‌ای داشت این شایعه اصلاً قوت نگرفت و در نطفه خفه شد.

کریم کوتاه می‌آید؟
کریم انصاری‌فرد حالا ۳۰ سال و سه ماه سن دارد و به‌نوعی در سراشیبی دوران فوتبالش قرار گرفته اما همچنان می‌تواند در لیگ برتر ایران به‌عنوان یک مهره ارزشمند و مهاجم تاپ به حساب بیاید و قراردادی کلان ببندد. با این حال موضوع اینجاست که هرچقدر باشگاه پرسپولیس برای او در نظر بگیرد شاید برای انصاری‌فرد رقم کوچکی باشد مگر اینکه این بازیکن قید پول را زده و با تخفیفی استثنایی با رقمی بسیار کوچکتر از آخرین قراردادش به پرسپولیس برگردد.
انصاری‌فرد فصل ۹۲-۹۱ یعنی لیگ یازدهم حرفه‌ای برای پرسپولیس بازی کرد. آن زمان به‌خاطر قانون سقف قراردادها که سازمان لیگ گذاشته بود قرارداد رسمی او ۴۰۰میلیون تومان ثبت شد اما سند پرداختی ۸۴۰میلیون تومانی به این بازیکن وجود دارد ضمن اینکه همان فصل شرکت SIS (صدرا سیستم پاسارگاد) که اسپانسر باشگاه بود اما ۷۰درصد سهامش به خود باشگاه تعلق داشت ۱۴۰میلیون تومان دیگر به انصاری‌فرد داد. در واقع باشگاه پرسپولیس ۹۸۰میلیون به او پرداختی داشت هرچند نقل قولی از رویانیان وجود دارد که به این بازیکن ۱/۱میلیارد تومان پول داده‌اند.
آقای میلیون یورویی
اما داستان حضور کریم در پرسپولیس طولانی‌تر از یک فصل نشد و او برای لیگ دوازدهم به تراکتورسازی رفت. تراکتور برای رضایتنامه کریم ۲۰۰میلیون تومان به پرسپولیس داد و قرارداد این بازیکن هم ۳/۱میلیارد تومان بسته شد. انصاری‌فرد بعد از آقای گلی لیگ برتر در تراکتور به اروپا رفت و از آن سال تا الان لژیونر به حساب می آید. او ابتدا قراردادی دوساله با اوساسونا بست و گفته شد سالی ۲۰۰هزار یورو درآمد خواهد داشت. در یونان و تیم کوچک پانیونیوس هم قرارداد یک‌ساله او تقریباً همین‌قدر بود، اما به یکباره جهشی قابل توجه داشت و با قراردادی سه و نیم ساله به المپیاکوس پیوست و گفته شد برای هر فصل ۵۰۰هزار یورو خواهد گرفت. درخشش کریم در یونان و پیش رفتنش تا یک‌قدمی کسب عنوان آقای گلی سوپرلیگ این کشور باعث شد المپیاکوس برای او رقم بالای ۷میلیون یورو را در نظر بگیرد، اما در حالی که مشتریانی مثل بشیکتاش پا پس کشیده بودند ناتینگهام فارست در نقل‌و‌انتقالات زمستانی کریم را صید کرد؛ قراردادی که گفته شد سالی ۴میلیون یورو خواهد بود!
کریم انصاری‌فرد در جام‌جهانی ۲۰۱۸ گل زد اما به نظر می‌رسید در اروپا دیگر نمی‌توانست تیمی پیدا کند به همین خاطر به تیم ضعیف السیلیه قطر پیوست. گفته شد قرارداد فصل اول او حدود ۸۰۰هزار دلار است و برای سال دوم هم این رقم چیزی حدود یک‌میلیون دلار شده است.
حالا تصور کنید بازیکنی که نزدیک به ۱۸میلیارد تومان می‌گیرد با چه قیمتی حاضر خواهد شد به پرسپولیس بپیوندد، آن هم در حالی که گران‌ترین بازیکن پرسپولیس چیزی بیش از نیمی از این رقم را به‌عنوان قرارداد در فصل جاری دریافت خواهد کرد.

اختلاف با یحیی؟
گفته می‌شود در فصلی که یحیی ابتدا به‌عنوان مربی و سپس سرمربی در پرسپولیس حضور داشت بین او و کریم انصاری‌فرد اختلافاتی ایجاد شد اما بررسی آمار دقایق حضور انصاری‌فرد در میدان چنین نکته‌ای را نشان نمی‌دهد. یکی از افراد حاضر در تیم لیگ یازدهم پرسپولیس درباره این ماجرا می‌گوید: «یحیی با کریم مشکلی نداشت اما گل‌محمدی اخلاق‌های خاصی دارد که بعضاً با بازیکنان بزرگ و ستاره‌ها نمی‌سازد و همین مسأله موجب جدایی آن بازیکنان می‌شود.»
یکی از چالش‌های آن فصل کریم انصاری‌فرد در پرسپولیس مشکلاتش با محمد قاضی دیگر مهاجم گرانقیمت آن فصل بود. فرد مورد اشاره درباره این ماجرا هم می‌گوید: «کریم با قاضی مشکلی نداشت بلکه این قاضی بود که با انصاری‌فرد مشکل داشت. قاضی دوست داشت مهاجم اول تیم باشد و می‌گفت من باید نفر اول خط حمله باشم.» مانوئل ژوزه پرتغالی در نیم‌فصل اول لیگ یازدهم ۵ بازی ۹۰ دقیقه به کریم میدان داد اما یحیی چهاربار او را از ابتدا تا انتها در میدان نگه داشت. با این حال یحیی در لیگ ۱۰۰۵ دقیقه به کریم میدان داد و ژوزه ۹۱۳ دقیقه، پس بعید است آن زمان اختلافی بین طرفین باشد هرچند در مقطعی بین هفته‌های بیست‌و‌چهارم تا بیست‌و‌هشتم کریم دقایقی کوتاه بازی می‌کرد و شاید در آن مقطع مشکلی با سرمربی تیمش داشته.

همسر یونایی – آمریکایی
کریم در یک فصل حضور در پرسپولیس ۳۶ بازی انجام داد که ۱۲تا گل زد؛ یعنی هر سه بازی یک گل، اما قطعاً انتظار بیشتری از او می‌رفت. از این ۱۲ گل فقط ۸تا در لیگ بود و ۴تا در جام حذفی، اما حتی آن آمار باعث نخواهد شد تصور کنیم الان فردی از بین هواداران پرسپولیس باشد که نخواهد دوباره انصاری‌فرد را با پیراهن تیم محبوبش ببیند. با این حال گفته می‌شود انصاری‌فرد جدا از داستان مالی و اختلاف قدیمی با یحیی( که اولی را می تواند کوتاه بیاید و دومی هم قطعاً تأیید نشده است) باید مشکل حضور همسر یونانی–آمریکایی‌اش در تهران را حل کند. در واقع اینکه همسر او بتواند یا بخواهد در ایران زندگی کند مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکل اصلی انصاری‌فرد برای بازگشت به فوتبال ایران و پرسپولیس خواهد بود؛ مسأله‌ای که باعث شد رضا قوچان‌نژاد از فوتبال ایران و پرسپولیس دور شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *