سولشر تنها گزینه برای مربیگری دایم منچستریونایتد است/ تاجگذاری وایکینگ

مارک آگدن

سایت بدون – اوله گونار سولشر اخیرا گفته بود می‌خواهد بهترین عملکرد را در دوران شاید موقت مربیگری‌اش در منچستریونایتد ارائه کند. این نروژی حتی قبل از پیروزی فوق‌العاده برابر پاری‌سن‌ژرمن و صعود به یک‌چهارم‌نهایی لیگ قهرمانان به اندازه کافی خوب بود اما این برد تاریخی باید موید جایگاه او به‌عنوان تنها مربی شایسته برای نشستن دایم روی نیمکت شیاطین سرخ باشد.
سولشر که جای ژوزه مورینیو را به صورت موقت گرفت نمی‌توانست بهتر از این عمل کند اما پیروزی ۳ بر یک در پاریس آن هم برابر دیدگان آورام گلیزر مالک باشگاه، سر الکس فرگوسن و اریک کانتونا دو اسطوره باشگاه حس یک تاجگذاری را داشت.
باید در کنفرانس خبری بعدی باشگاه منچستریونایتد، سولشر که به صورت قرضی از مولده نروژ آمده، مربی جدید تیم اعلام شود و اگر نه، هواداران یونایتد در اولدترافورد اعتراض می‌کنند و این کارشان جای سرزنش ندارد. هرگز قبل از این منچستریونایتد یک بازی خانگی اروپایی را در مرحله حذفی نباخته بود و بعد صعود کند، در واقع در ۱۰۶ مرتبه قبلی که یک تیم در رقابت‌های اروپایی در خانه ۲ بر صفر باخته، صعود نکرده بود.
اما یونایتد سولشر که ۱۰ بازیکن اصلی تیم را به دلیل مصدومیت و پل پوگبا را به دلیل محرومیت در اختیار نداشت، کتاب تاریخ را در پاریس از نو نوشت و به جمع ۸ تیم پایانی رفت. برای طولانی شدن فهرست دستاوردهای سولشر همین بس که یونایتد نهمین برد متوالی خارج از خانه‌اش را به دست آورد که یک رکورد است.
سولشر با این همه وقتی بعد از مسابقه درباره دریافت پیشنهاد مربیگری دایم تیم سوال شد، گفت: «نه، نه. با تمام توان کارم را انجام می‌دهم تا ببینیم به کجا می‌رسیم. کار با این بازیکنان و کادر فنی برایم فوق‌العاده بوده، می‌خواهم از این کار لذت ببرم و لبخند بزنم.»
این مربی ۴۶ ساله سه ماه قبل با «فریاد کمک» به باشگاه سابقش آمد که با مورینیو به شدت در مسیر نزول راه می‌پیمود. یونایتد ۱۱ امتیاز با تیم چهارم جدول فاصله داشت و بازیکنان ارشد تیم بخصوص پل پوگبا با مربی پرتغالی سرشاخ شده بودند تا جایی که احتمال خانه‌تکانی در ژانویه وجود داشت. اد وودوارد، مدیر اجرایی یونایتد سولشر را آورد تا این کشتی را آرام کند و از فصل چیزی به دست آورد تا اینکه یک مربی باتجربه خرابکاری‌های دوران مورینیو را اصلاح کند؛ موریسیو پوچتینو انتخاب اول بود. مربی تاتنهام تنها نام جدی بود که این ویژگی‌ها را داشت اما سولشر سوار کار شد، رختکن را ترمیم کرد، باور را در هواداران ایجاد کرد و لبخند را به چهره باشگاه برگرداند.
نتایج هم به دست آمد و متوقف نشد، در ۱۷ بازی ۱۴ برد و ۲ تساوی داشتند و باخت به پاری‌سن‌ژرمن تنها نقطه تاریک این کارنامه بود اما هیچ کس بیرون از رختکن یونایتد باور نداشت بتوانند در پارک دپرنس جبران کنند. قهرمان فرانسه الهام گرفته از کیلیان امباپه در اولدترافورد برتری بی چون و چرایی داشت.
اگر باخت ۲ بر صفر کافی نبود، سولشر با توجه به غایبان بسیار مجبور بود تیم جدیدی را روانه میدان کند. اریک بایی، مدافع میانی در سمت راست دفاع به کار گرفته شد آن هم برابر آنخل دی‌ماریا که ستاره بازی رفت بود. او در پستش ناراحت بود و شانس آورد که قبل از پایان نیمه اول به دلیل مصدومیت مجبور به ترک زمین شد.
گزینه‌های سولشر در خط میانی هم محدود بود چون پوگبا و نمانیا ماتیچ در دسترس نبودند اما اسکات مک تامینای، فرد و آندریاس پریرا بهترین بازی عمرشان را کردند تا یونایتد وسط زمین امیدوار باشد. با رفتن بایی، اشلی یانگ به دفاع راست رفت و دیوگو دالوت در سمت راست خط میانی در سیستم ۲-۴-۴ که خیلی‌ها فکر می‌کنند در فوتبال مدرن تاریخ مصرفش تمام شده، به کار گرفته شد اما نتیجه داد، یونایتد سوار بر اسب شانس بود و پاریسی‌ها فرصت‌های متعددی را از دست دادند.
بعد از دو گل روملو لوکاکو که روی اشتباهات تیلو کرر و جان‌لوییجی بوفون به ثمر رسید در برابر تکل گل خوان برنات کار رو به اتمام بود.
سولشر اصرار داشت صعود «ماموریت غیرممکن» نیست اما ماموریت غیرمحتمل است. او همچنین مدعی شد تیمش باید گل اول را بزند تا فشار به حریف منتقل شود بخصوص اگر تیمش تا اواخر بازی شانس داشته باشد.
همینطور شد اما سولشر با آنکه گزینه‌های زیادی نداشت بازیکنان جوان، تاهیت چانگ و میسون گرینوود را به بازی فرستاد تا پایبندی‌اش به سنت دیرینه یونایتد در میدان دادن به جوانان را ثابت کند.
گل سوم و صعودبخش یونایتد با پنالتی حاصل از بازبینی ویدئویی به دست آمد و مارکوس رشفورد ۲۲ ساله که مثل پوگبا با باورافزایی سولشر فوق‌العاده شده، این پنالتی حساس را گل کرد تا یونایتد به یک‌چهارم‌نهایی برود و به احتمال زیاد کلید اتاق مربیگری یونایتد را به سولشر سپرد.
حالا دیگر کمتر تردیدی در این انتصاب بوده و بیشتر بحث زمان آن مطرح است. آیا یونایتد تمام پیشرفتی که با سولشر کرده را به خطر می‌اندازد با گفتن به او که مربی دیگری را پیدا کرده است؟
جواب این سوال مشخص است اگر قبل از این نبود.
منبع: ساکرنت


برابری با رکورد سر بازبی

منچستریونایتد در دیدار با پاری‌سن‌ژرمن برای بیست و یکمین بار پیاپی در بازی‌های خارج از خانه اروپایی گل زد و با رکورد سال‌های ۱۹۵۷-۱۹۵۶ این تیم با مربیگری سر مت بازبی برابر شد. همچنین گل اول بازی توسط روملو لوکاکو در ثانیه ۱۱۱ سریع‌ترین گل منچستریونایتد در مراحل حذفی لیگ قهرمانان بعد از گل ثانیه ۶۳  وین رونی به بایرن‌مونیخ در سال ۲۰۱۰ بود.
منچستریونایتد همچنین برای نخستین بار بعد از بازی با شالکه در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۱ در مراحل حذفی در خانه حریف دو گل زد. آن سال با پیروزی ۲ بر صفر در گلزن کرشن در مجموع به پیروزی ۶ بر یک رسید.
مارکوس رشفورد برای نخستین بار در یک مسابقه رسمی برای منچستریونایتد پنالتی زد.
منچستریونایتد نخستین تیم لیگ قهرمانان است که بعد از باخت خانگی در بازی رفت با دو گل یا بیشتر به مرحله بعد صعود می‌کند.
پاری‌سن‌ژرمن برای نخستین بار بعد از سال ۱۹۹۷ در نیم ساعت ابتدایی بازی خانگی‌اش در لیگ قهرمانان دو گل خورد، ۲۲ سال پیش برابر بایرن‌مونیخ چنین اتفاقی افتاد. پاریسی‌ها که برای سومین بار پیاپی در این مرحله حذف شدند، تنها چهار شوت به سمت دروازه‌شان در این بازی روانه شد که سه تایش گل شد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *