شروع طوفانی ابرقهرمان زن در گیشه جهانی / کاپیتان مارول

سایت بدون -ژانر ابرقهرمانانه وارد یک وادی تازه می‌شود. این وادی تازه اما به مدد ابرقهرمانان مرد داستان‌های مصور فراهم نشده است. این‌بار زنان هستند که این ژانر پربیننده و پولساز را وارد یک دنیای تازه می‌کنند. طی هفته‌ای که گذشت، کاپیتان مارول بعد از ماه‌ها انتظار و سروصدای زیاد راهی پرده سینمای کشورهای مختلف دنیا شد. رقم فروش افتتاحیه این فیلم در همه جا، با رکوردشکنی همراه بود. البته قبل از اکران عمومی این اکشن ماجراجویانه کمیک استریپی، تحلیلگران اقتصادی سینما پیش‌بینی افتتاحیه‌هایی بسیار بالا و خوب را برایش کرده بودند. در عمل هم همین اتفاق افتاد. در حالی که پیش‌بینی تحلیلگران اقتصادی یک افتتاحیه ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون دلاری برای فیلم در آمریکای شمالی بود، رقم فروش سه روز اول در این منطقه ۱۵۳ میلیون دلار اعلام شد. اما کاپیتان مارول فقط در بین تماشاگران آمریکایی و کانادایی نبود که با موفقیت کلان روبه‌رو شد. به نوشته نشریه ورایتی، تماشاگران سینما از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب استقبال چشمگیری از ماجراجویی‌های بری لارسن در نقش ابرقهرمان کاپیتان مارول کردند. این استقبال بسیار خوب، فروش بین المللی ۳۰۲‌میلیون دلاری را برای فیلم در حدود ۴۴ کشور دنیا به همراه داشت. جمع این رقم فروش با فروش فیلم در آمریکای شمالی، رقم کلی ۴۵۵ میلیون دلاری را به دست می‌دهد. با این رقم فروش، کاپیتان مارول لقب پنجمین فیلم کل تاریخ سینما را گرفت که بهترین افتتاحیه جهانی را تجربه کرده است.
چهار فیلم دیگری که قبل از کاپیتان مارول توانسته‌اند در سطح بین‌المللی فروشی بالاتر از این فیلم داشته باشند، اینها هستند: سریع و آتشی ۸ (۴۴۳ میلیون دلار)، اونجرز:جنگ ابدیت (۳۸۳ میلیون)، دنیای ژوراسیک (۳۱۷ میلیون) و پنجمین قسمت مجموعه فیلم هری پاتر (۳۱۴ میلیون). رقم فروش بین‌المللی ۳۰۲ میلیون دلاری کاپیتان مارول بسیار به رقم فروش هری پاتر ۵ نزدیک است.
بهترین افتتاحیه؟
منتقدان سینمایی می‌گویند افتتاحیه کاپیتان مارول تا امروز بهترین افتتاحیه تاریخ سینما برای یک فیلم ابرقهرمانانه زن‌محور بوده است.
کمپانی والت‌دیزنی و شرکت مارول، تهیه‌کننده این فیلم هستند و برای تولید آن ۱۵۰ میلیون دلار هزینه کرده‌اند. با احتساب رقم فروش افتتاحیه فیلم، می‌توان از آن به عنوان یک فیلم بسیار موفق و بلاک باستر اسم برد. اهل فن عقیده دارد کاپیتان مارول تا پایان زمان نمایش عمومی خود بیش از یک و نیم میلیارد دلار فروش جهانی (آمریکا و بقیه کشورهای دنیا) خواهد کرد.
خانم‌ها را جدی بگیرید!
در عین حال، همین منتقدان به نکته مهم دیگری هم اشاره می‌کنند: موفقیت کلان مالی کاپیتان مارول به معنی آن است که تهیه‌کنندگان و کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی، باید خانم‌ها را جدی تر گرفته و تعداد بیشتری فیلم با محوریت شخصیت آنها تولید و اکران عمومی کنند.
 بعد از تابستان ۲۰۱۷ و «واندرز وومن/ زن سرگردان» برادران وارنر، کاپیتان مارول دومین فیلم کمیک استریپی صنعت سینماست که یک خانم را در مقام ابرقهرمان داستان خود دارد. واندر وومن با افتتاحیه‌ای ۱۰۳ میلیون دلاری در آمریکای شمالی نمایش خود را شروع کرد. این اکشن ابرقهرمانانه با بازی گال گادوت در نقش اصلی، توانست ۴۰۹‌میلیون دلار در آمریکا و بقیه کشورهای دنیا فروش کند. اما رقم فروش سه روز اول جهانی کاپیتان مارول بیشتر از رقم کلی فروش این فیلم است!
تجدیدنظر طلبی
میگن کالیگان، یکی از بازاریاب‌های سینمایی در رابطه با موفقیت دور از انتظار کاپیتان مارول می‌گوید: «فکر کنم باید در تمام دیدگاه‌های قبلی خودمان تجدیدنظر کنیم و آنها را دور بریزیم. یک سری چیزهایی که تا همین چند روز قبل برای ما حکم حقیقت مسجل را داشتند، حالا تبدیل به حرف‌هایی غیرواقعی و دروغین شده‌اند. چه کسی فکرش را می‌کرد که تماشاگران مرد سینما به تماشای یک فیلم ابرقهرمانانه زن محور بروند؟ چه کسی تصورش را می‌کرد تماشاگران از فیلمی که یک ابرقهرمان سیاهپوست را در راس ماجراهایش دارد، استقبالی بی‌نظیر کند؟ اما واقعیت این است که این اتفاق‌ها رخ داده و همه ما باید خیلی دقیق به این موضوعات تازه توجه کنیم. تهیه کنندگانی که این واقعیت‌های تازه را در نظر نگیرند، در آینده با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهند شد.»
همذات پنداری تماشاگران
پل درگارابدیان تحلیلگر سرشناس سینمایی هم، موفقیت کلان کاپیتان مارول را این گونه ارزیابی می‌کند: «هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که تماشاگران و مردم عادی همیشه فیلم‌هایی بزرگ با داستان‌هایی قوی و خاص و شخصیت‌هایی قابل باور و دوست داشتنی می‌خواهند. آنها مایلند آدم‌ها و داستان‌هایی را روی پرده ببینند که بتوانند با آنها همذات‌پنداری کنند. موفقیت کاپیتان مارول در این است که توانسته این شرایط را برای بینندگانش فراهم کند.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *