شما زمزمه کنید گوگل آهنگ را تشخیص می‌دهد

در بسیاری از موارد، یک خاطره خاص با یک موسیقی منحصر‌به‌فرد گره خورده است. با این حال، گاهی این موسیقی‌ها را کامل به یاد نمی‌آوریم. شاید اگر دو دهه پیش یک موسیقی خاص در ذهن شما نقش می‌بست ولی نام خواننده، نام خود آهنگ یا حتی متن آهنگ را به‌درستی به یاد نمی‌آوردید، شانس زیادی برای یافتن آن موسیقی نداشتید. در این شرایط معمولا سه حالت بیشتر وجود نداشت یا باید کلا این آهنگ را به فراموشی می‌سپردید یا به‌طور تصادفی جایی دوباره آن را می‌شنیدید و سعی می‌کردید به نحوی نام آهنگ یا خواننده را به دست بیاورید. با وجود این راه سوم این بود که سراغ افرادی که به اصطلاح موسیقی‌باز حرفه‌ای بودند بروید و شاید حتی درآوردن ریتم آهنگ به‌صورت یک زمزمه می‌توانست کار شما را راه بیندازد، ولی تضمینی وجود نداشت که بتوانید آهنگ را به‌راحتی پیدا کنید. امروزه با عرضه اینترنت و همه‌گیر شدن فناوری‌های مختلف در این شبکه جهانی، یافتن چنین مواردی بسیار آسان‌تر از قبل شده است ولی اگر نام آهنگ، نام خواننده یا حداقل بخشی از متن آهنگ را ندانید، کار دشوار خواهد بود و باید سراغ استفاده از امکانات و ویژگی‌های تخصصی‌تر بروید. گوگل به‌تازگی قابلیتی را اضافه کرده که کار شما را راحت‌تر می‌کند.

نویسنده : احمد محمدحسینی / مدیر تیم QA  

زمزمه برای جست‌وجو 
شرکت گوگل با آگاهی از این موضوع سراغ عرضه یک قابلیت جدید رفته که به شما اجازه می‌دهد موسیقی‌های مختلف را برای دستیار هوشمند این شرکت زمزمه کنید و باقی کار را به این سیستم بسپارید. 
موضوع این است که اصلا نیازی نیست آهنگ را بخوانید، بلکه حتی با کارهایی مانند سوت زدن با ریتم آهنگ یا درآوردن صدای ریتم آهنگ با دهان بسته هم می‌توانید خروجی این سیستم را مشاهده کنید. 
نام این سیستم که به‌تازگی توسط گوگل عرضه شده است، Hum to search یا زمزمه برای جست‌وجو است.
برای استفاده از این قابلیت ابتدا باید سیستم جست‌وجوی گوگل را در تلفن همراه خود فعال کنید. این سیستم جست‌وجو در کنار نوار جست‌وجو یک علامت میکروفن دارد که با کلیک روی آن سیستم جست‌وجوی صوتی گوگل فعال خواهد شد. 
در این شرایط در پایین صفحه یک گزینه به نام Search a song قابل مشاهده خواهد بود که باید روی آن کلیک کنید. در ادامه شروع به زمزمه کردن موسیقی موردنظر خود کنید تا گوگل بعد از چند ثانیه گوش دادن به نجوای شما، نتایج را برایتان نمایش دهد. 
البته این نتایج ممکن است براساس میزان دقت شما در نواختن نجوای موسیقی، شامل چند مورد متفاوت باشد که باید سراغ آنها رفت و تک تک دنبال نتیجه مدنظر خود بگردید.
 شبیه‌ترین آهنگ
از نکات بسیار مهم و جالب این سیستم می‌توان به این اشاره کرد که در نتایج یافت شده، ابتدا نام آهنگ و سپس نام خواننده آهنگ در کنار عکس مربوط به آهنگ برای شما نمایش داده خواهد شد ولی جذاب‌ترین نکته این است که برای تشخیص میزان اهمیت نتایج در فهرست، در پایین نام آهنگ و خواننده، درصد تشابه هر مورد یافت شده با چیزی که شما نواخته‌اید نمایش داده می‌شود تا متوجه شوید چه نتیجه‌ای را باید اول بررسی کنید. 
البته خود گوگل نتایج را براساس میزان تشابه با آهنگ نواخته شده توسط شما در فهرست مرتب کرده‌است.
در تجربه شخصی خود هنگام جست‌وجوی چند موسیقی با نتایج شگفت‌انگیزی روبه‌رو شدم که انتظار آن را نداشتم. 
برای مثال فهمیدم آهنگی که مد نظر من بوده، در حقیقت بازخوانی یک آهنگ بسیار مشهور دیگر از دهه ۷۰ میلادی بوده است و من از آن خبر نداشته‌ام. 
چنین مواردی به همراه این‌که بدون دردسر می‌توانید آهنگ را به‌راحتی بیابید، این قابلیت گوگل را بسیار راحت کرده است؛ به‌خصوص که نیازی به نرم‌افزار جانبی روی تلفن همراه نیست و با استفاده از نرم‌افزارهای موجود در تلفن همراه خود می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید.
 تقلیدی هوشمندانه
باید یادآور شوم این اقدام گوگل به هیچ عنوان یک قابلیت نوآورانه و انقلابی نبوده است و سیستم نرم‌افزاری شزم (shazam) و چند سرویس مشابه دیگر، پیش از این در قالب یک نرم‌افزار مستقل این قابلیت‌ها را به کاربران عرضه می‌کردند ولی با توجه به دسترسی راحت‌تر کاربران به سیستم شرکت گوگل باید گفت عملا این گزینه می‌تواند برای بسیاری از کاربران مفیدتر و مناسب‌تر باشد و با توجه به‌سادگی استفاده از آن، به‌زودی شاهد همه‌گیری این قابلیت جدید گوگل خواهیم بود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *