شوک ستاره فوتبال چین به حزب حاکم: بساط این حکومت را جمع کنید

سایت بدون – ستارگان ورزشی چین از دولت خود بسیار تمجید می‌کنند؛ البته اگر بخواهند از سیاست صحبت کنند. اما اوضاع برای هائو هایدونگ متفاوت است.
مهاجم سابق تیم ملی چین که بهترین گلزن تاریخ این کشور است و در دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ ستاره محبوب هواداران بود، خواستار آن شده که حکومت حزب کمونیست بر چین پایان یابد و دولت جدیدی تشکیل شود.
او که ظاهراً طرفدار گو ونگویی، میلیاردر فراری چینی است، در یوتیوب ویدئویی منتشر کرده و در آن مانیفستی با ۱۸ ماده را خوانده است. او گفته چین باید به‌صورت دولتی فدرال اداره شود. او در کنار همسرش، یه ژائویینگ که قهرمان بدمینتون است، انتقادات تندی از دولت چین داشته و به موضوعات مختلفی مانند هنگ‌کنگ، تبت و ویروس کرونا پرداخته است.
هائو در این ویدئو می‌گوید: «حزب کمونیست باید از جامعه محو شود.» او ورزشکاری بین‌المللی است و به این ترتیب انتظار می‌رود دولت چین صحبت‌های او را بشدت نقد کند. دلیل این موضوع شهرت او است.
ویدئویی که هائو منتشر کرده، در چین بارها دیده شده است. مقامات دولتی با این پرسش روبه‌رو هستند که چه باید انجام دهند؟ آیا باید صحبت‌های او را محکوم کنند یا اینکه نادیده بگیرند؟
وب‌سایت تایتان که به ورزش در چین می‌پردازد بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن نوشته است: «هائو سخنرانی انجام داده که در آن دولت را تضعیف کرده و به حاکمیت ملی آسیب زده است. او از ویروس کرونا استفاده کرده تا دولت چین را بدنام کند و حرف‌های دروغ درباره هنگ‌کنگ منتشر کند. ما این رفتار او را با قدرت محکوم می‌کنیم.»
مدتی بعد، متن این بیانیه کمی عوض شد و به‌جای اسم هائو، از حرف H استفاده شد. چند ساعت بعد هم این بیانیه حذف شد، چراکه دولت به این نتیجه رسیده هر مطلبی که به این موضوع می‌پردازد را پاک کند.
حساب کاربری هائو در پیام‌رسان چینی «وایبو» که حدود ۸میلیون فالوئر داشت پاک شده. هوپو، یک شبکه اجتماعی برای طرفداران ورزش هم به کاربرانش هشدار داده درباره «صحبت‌های آسیب‌زننده» هائو حرفی نزنند، اما همین هشدار آنها هم کمی بعد پاک شد.
گزارش شده در عرض ۲۴ ساعت نام هائو حذف‌شده‌ترین کلمه در پیام‌رسان هایبو بوده است. دولت چین روز جمعه برای اولین‌بار به این موضوع پرداخت و صحبت‌های هائو را دروغین خواند. گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «من هیچ علاقه‌ای به اظهارنظر در این باره ندارم.»
هائو که گفته می‌شود پس از بازنشستگی از تیم ملی چین، در اسپانیا زندگی می‌کند، انتقادات بسیار تندی از مقامات فوتبال چین داشته است. او یک‌بار گفته بود از دست فوتبال در چین به نارضایتی محض رسیده است. او همچنین به دولت انتقاد کرده و گفته بود رفاه اجتماعی وجود ندارد.
هائو مشهورترین فرد چین است که چنین به دولت حمله می‌کند. ویدئوهای هائو باعث شده که گو، که تاجری ساکن نیویورک است و مقامات چینی به‌دنبال دستگیری او هستند، شهرت بیشتری پیدا کند. او از سوی دولت چین با اتهاماتی نظیر کلاهبرداری، اخاذی و رشوه دادن روبه‌رو است.
گو که با مقامات امنیتی چین ارتباط کاری نزدیکی داشت، پس از فرار از این کشور در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد می‌خواهد حزب کمونیست از حکومت چین کنار برود. او همچنین اعلام کرد که اسرار زیادی را فاش خواهد کرد. البته بعد از آن مشخص شد بسیاری از صحبت‌هایی که او انجام داده بی‌پایه یا جعلی بوده است و به این ترتیب بود که دیگر کسی با حرف‌های او کاری نداشت.
او سپس استیون بانون، استراتژیست اصلی سابق آمریکا و منتقد چین را استخدام کرد تا او را در آمریکا مشهور سازد. کانال گو در یوتیوب صحبت‌های هائو را منتشر کرده است. همچنین در یک ویدئو دیگر، گو و بانون در ساحل نیویورک در یک قایق هستند و بانون نسخه انگلیسی مانیفست «چین جدید» را می‌خواند.
 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *