شگفتی های فضا / سحابی یا نبولا؛ یک تابلوی نقاشی در بی کران

http://cdn.eso.org/images/screen/eso9948f.jpg

سایت بدون -تصاویر سحابی که از فضا می رسد یکی از شاهکارهای جهان است ، تصاویری بی نظیر که هرکدام مثل یک تابلوی استادانه می ماند .سحابی یا نبولا ابر عظیمی حاوی گازهای سوزان و مواد جامد را گویند که در فضای بین ستاره ها در حال چرخش و پیوسته در حال داغ تر و کوچک تر شدن است . هنگامی که این توده گازی شکل کم حجم و فشرده شود حلقه های گازی شکل در اطراف پراکنده می کند که پس از انقباض و متراکم شدن هر یک به ستاره جدیدی تبدیل می شوند . نبولا بر اساس نمای ظاهری به دو طبقه گسترده تقسیم می شود : ۱- سحابی تاریک  ۲- سحابی روشن

سحابی تاریک به صورت اشکال نامنظم و لکه های سیاهی در آسمان ظاهر می شوند که نور سایر ستارگان در آن ها محو  می شود اما سحابی روشن دارای پوسته سوزان و نوری ملایم است . به طور معمول سحابی ها  یا از خود نور منتشر می کنند یا نور ستارگان مجاور را منعکس می کنند .

ستاره شناسان باور دارند که بعضی از سحابی های نشری مکان هایی هستند که ستارگان جدید در آنها شکل می گیرند. نیروی جاذبه باعث می شود بخشی از گازها و گرد و غبار سحابی منقبض شود و در داخل یک جرم خیلی کوچک تر و متراکم تر به هم فشرده شود.

این انقباض برای میلیون ها سال ادامه می یابد. به مرور زمان این جرم به قدر کافی داغ می شود تا بدرخشد و ستاره جدیدی را تشکیل دهد.

در داخل این جرم تشکیل شده از گرد و غبار و گاز، فشار و دما ایجاد می شود.

 یک سحابی پراکنده همچنین نزدیک یک ستاره سرد به وجود می آید. در این نمونه نور ماورای بنفشی که از مبدأ ستاره خارج می شود، خیلی ضعیف است و نمی تواند موجب شود تا اتم های گاز سحابی نور ساطع کنند. اما ذرات گرد و غبار موجود در سحابی پراکنده، نور ستاره را بازتاب می دهند. ستاره شناسان این نوع سحابی پراکنده را سحابی بازتاب دهنده می نامند.

اگر یک سحابی پراکنده در ناحیه ای باشد که هیچ ستاره ای در نزدیکی آن نیست، نه نور کافی خارج می کند و نه نوری بازتاب می دهد تا قابل مشاهده شود. چون که در حقیقت، ذرات گرد و غبار سحابی نور را از ستارگانی که آنها را احاطه کرده می گیرد و جذب می کند. ستاره شناسان این نوع سحابی پراکنده را که نمی تواند نوری ساطع کند یا نوری بازتاب دهد، سحابی تاریک می نامند.

سحابی سیاره نما ابرهایی شبیه به توپ متشکل از گرد و غبار و گاز است که ستارگان مشخصی را احاطه کرده است. سحابی سیاره نما موقعی شکل می گیرد که یک ستاره شروع به ریزش به داخل خود و بیرون انداختن و دور ریختن لایه های خارجی تر جوش می کند. موقعی که با تلسکوپی کوچک به سحابی سیاره نما نگاه می کنیم به نظر می رسد که این نوع از سحابی سطح گردی مثل یک سیاره دارد.

چند عکس زیبا از نبولا یا سحابی ببینید

File:Eagle nebula pillars.jpg

File:Hs-2009-25-e-full jpg.jpg

File:Nursery of New Stars - GPN-2000-000972.jpg

File:Carina Nebula by ESO.jpg

 

 

لطفا با لمس عکس زیر عضو کانال تلگرامی بدون شوید

Image result for telegram

 

 

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *