ضرر ۱۶۶ میلیون پوندی لیگ برترانگلیس در فصل گذشته /بهای مصدومیت ستاره‌ها

فوتبالیست‌های حرفه‌ای همواره در خطر آسیب‌دیدگی قرار دارند و یک تحقیق در بین بازیکنان نشان می‌دهد که به‌طور متوسط هر فوتبالیست حرفه‌ای به ازای هر ۱۰۰۰ ساعت بازی بین ۲۵ تا ۳۵ مصدومیت را تجربه می‌کند که بعضی از آنها اصلا جدی نیست و با درمان سرپایی برطرف می‌شود و برخی دیگر آنها را مدت‌ها از میادین دور می‌کند. این مصدومیت‌ها باعث می‌شود تا لطمه زیادی به تیم‌ها وارد شود. آنها که برای بازیکنان خود هزینه‌های هنگفتی انجام داده و دستمزدهای بسیار بالایی به آنها پرداخت می‌کنند هم از غیبت آنها در زمین صدمه می‌بینند و هم از نظر اقتصادی ضرر می‌کنند.

بیشترین ضرر برای منچستری‌ها

بررسی اتفاقاتی که فصل گذشته در لیگ برتر انگلیس رخ داده نشان می‌دهد که تیم‌های انگلیسی در زمان مصدومیت بازیکنان خود حدود ۱۶۶ میلیون پوند به آنها دستمزد داده‌اند و این مبلغ ۱۴درصد کل دستمزدی است که در مجموع به بازیکنان خود پرداخت کرده‌اند. در فصل گذشته در مجموع ۸۰۴ مورد مصدومیت رخ داده و این بازیکنان ۸ درصد بازی‌های تیم‌های خود را از دست داده‌اند. جدا از بحث مالی، این بازیکنان بعضا در دیدارهای مهم تیم‌های خود غایب بوده‌اند و به این ترتیب حتی در نتایج تیم‌ها نیز تاثیرگذار بوده است.

طبیعتا تیم‌های بزرگ در این زمینه ضرر بیشتری داشته‌اند چراکه دستمزد هفتگی بازیکنان تیم‌هایی چون منچستریونایتد و سیتی از باشگاه‌های پایین جدولی به مراتب بیشتر است و در نتیجه برای آنها دردسر بیشتری ایجاد می‌شود. بیشترین هزینه برای بازیکنان مصدوم را منچسترسیتی پرداخت کرده و در مجموع فصل ۲۳ میلیون پوند به بازیکنان مصدوم خود پرداخت کرده‌ است. پس از شاگردان گواردیولا، منچستریونایتد قرار دارد که ۲۰٫۷ میلیون پوند در این زمینه ضرر کرده و در حالی که بازیکنانش مشغول مداوا بوده‌اند دستمزد هفتگی آنها را پرداخته است. در این فهرست تیم‌های آرسنال(۴/۱۴ میلیون پوند)، تاتنهام(۱۳٫۵ میلیون پوند) و وستهام(۱۲٫۸میلیون پوند) و لیورپول(۱۱٫۲ میلیون پوند) در رده‌های بعدی قرار دارند.

نکته جالب اینکه دو تیم وستهام و تاتنهام بیش از ۲۰درصد بودجه سالانه خود برای پرداخت دستمزد بازیکنان را صرف مصدومان کرده‌اند که آنها را در رده نخست در این زمینه قرار داده است. در میان بازیکنان الکسیس سانچز، مهاجم شیلیایی سابق منچستریونایتد که در تابستان به صورت قرضی راهی اینترمیلان شد بیشترین هزینه را روی دست باشگاه خود گذاشته است. سانچز فصل پیش در مجموع ۱۲۸ روز مصدوم بود و ۱۵ مسابقه یونایتد را از دست داد. او در این مدت ۶٫۴ میلیون پوند حقوق از باشگاه دریافت کرد و بیشتر از اینکه باری از روی دوش تیمش بردارد مشکلات مالی آنها را افزایش داد.

پس از او، کوین دی‌بروینه، هافبک بلژیکی منچسترسیتی قرار دارد که یکی از ستاره‌هایی است که مستعد مصدومیت است. او در دوران مصدومیتش ۵٫۲۳ میلیون پوند از سیتی دریافتی داشته است. دی‌بروینه در این فصل هم دوباره با آسیب‌دیدگی روبه‌رو شده و اگرچه در بازی‌هایی که در زمین حضور داشته بسیار تاثیرگذار بوده و عملکردی عالی داشته اما مصدومیت‌های پیاپی‌اش، دردسرهای زیادی را برای گواردیولا ایجاد کرده است.

نفر سوم این فهرست کلودیو براوو است که مصدومیت‌های او هم برای سیتی ۴٫۶۷ میلیون پوند هزینه به دنبال داشته است. پس از او آندری یارمولنکو، مهاجم اوکراینی وستهام قرار دارد که تقریبا بیشتر طول فصل را مصدوم بود و تنها در هفت بازی تیمش به میدان رفت و البته سه گل هم زد اما در طول مدتی که مشغول مداوا بود ۳٫۶۵ میلیون پوند از سوی باشگاه به حسابش واریز شد. جک ویلشر، بنجامین مندی، هری‌ کین، هکتور بلرین، مسوت اوزیل و کریستین بنتکه دیگر نفرات این لیست هستند که در روزهای غیبت خود بیش از دو میلیون پوند برای باشگاه‌های خود هزینه داشته‌اند.

ولوز در قعر جدول

از سوی دیگر کمترین ضرر را در این زمینه باشگاه ولورهمپتون داشته است. آنها دیه‌گو ژوتا، مهاجم پرتغالی خود را ۲۷ روز در اختیار نداشتند که برای آنها ۶۸۰ هزار پوند هزینه داشته است. به این ترتیب تنها ۲٫۴ درصد از بودجه‌ای که آنها برای پرداخت دستمزدها در طول فصل درنظر گرفته بودند را صرف این بازیکن مصدوم خود کرده‌اند. پس از ولوز نیز دو تیم مطرح لسترسیتی با ۶٫۱ درصد و چلسی با ۸٫۷ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

در این تحقیق این موضوع نیز بررسی شده که اگر تیم‌های لیگ برتری در این فصل دو بازیکن کلیدی خود را برای نیمی از مسابقات در اختیار نداشته باشند چه میزان امتیاز از دست می‌دهند. در این زمینه بیشترین ضرر را لیورپول خواهد داشت که در غیاب محمد صلاح و سادیو مانه ۲٫۲۵ امتیازاز دست می‌دهند. پس از آنها دو تیم تازه صعودکرده استون‌ویلا و نوریچ قرار دارند که وابستگی زیادی به ستاره‌های خود دارند و به ترتیب ۱٫۶ و ۱٫۵۶ امتیاز از دست می‌دهند. جالب اینکه منچسترسیتی در این فهرست در رده‌های پایین جدول قرار دارد و در صورتی که سرخیو آگرو و رحیم استرلینگ دچار آسیب‌دیدگی شوند تنها ۰٫۹ امتیاز از دست می‌دهند. شاید همین امتیازات باعث از دست رفتن یک جام برای تیم‌ها یا نرسیدن به سهمیه مسابقات اروپایی باشد که برای باشگاه‌ها ضررهای چندین میلیون پوندی به دنبال دارد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *