عادل فردوسی پور کامل حذف نمی شود/فوتبال ۱۲۰ آخرین سنگر

سایت بدون – وقتی یاد روزهای نه چندان دوری می‌افتیم که مدیران سازمان صدا و سیما و شبکه سه در اقدامی بحث‌برانگیز، تاریخی و البته پرسروصدا تصمیم گرفتند «نود»، پربیننده‌ترین برنامه ۲۰ سال گذشته تلویزیون ایران را تعطیل کنند، طبیعی است باور داشته باشیم آنها استعداد بسیار زیادی برای تکرار چنین تصمیماتی دارند، به ویژه در شرایطی که فعالیت عادل فردوسی‌پور در تلویزیون هنوز ادامه دارد.
با در نظر گرفتن این موضوع و البته رابطه تیره و تار مسوولان رسانه ملی با فردوسی‌پور، همه منتظر روشن شدن وضعیت آخرین پایگاه فعالیتی عادل در تلویزیون ایران هستند.
حقیقت هم این است که درست از همان وقتی که برنامه نود تعطیل شد و به دنبال آن گزارش مسابقات فوتبال داخلی و خارجی در شبکه سه و شبکه ورزش توسط فردوسی‌پورمحدود شد، همه خودشان را آماده تعطیلی برنامه محبوب فوتبال ۱۲۰ هم کرده‌اند.
برنامه‌ای هفتگی که اتفاقات فوتبال خارجی را به بهترین شکل بررسی می‌کرد و به تازگی فصل ششم آن در شرایطی به پایان رسید که خیلی‌ها بر این باور هستند عوامل و مجری این برنامه دیگر به مخاطبان خود سلام نخواهند داد. فوتبال ۱۲۰ آخرین سنگر فردوسی‌پوری بود که سکوت مطلق اختیار کرده و تصمیم قطعی خود را گرفته که در برابر اتفاقات ماه‌های اخیر و تصمیمی که مدیران سازمان برای او گرفتند حرفی نزند تا آتش اختلافات بیشتر نشود.
همچنین علی فروغی مدیر جوان شبکه سوم سیما هم در این مدت به خوبی نشان داده که از هر تصمیمی برای محدود کردن فعالیت عادل استقبال می‌کند. از آنجایی هم که فعالیت‌های شبکه ورزش زیر نظر مستقیم شبکه سه انجام می‌شود، هیچ بعید نیست در هفته‌ها و ماه‌های آینده فروغی باز هم با فردوسی‌پور طرف شود آن هم با تعطیل کردن فوتبال ۱۲۰ یا گرفتن این برنامه از عادل فردوسی‌پور تا او را دیگر به صورت کامل از صداوسیما حذف کند. این مدیر با توجه به حامیان قدرتمندی که دارد حرف اول و آخر را در شبکه سه می‌زند و هر تصمیم و سیاستی که بخواهد را به راحت‌ترین شکل ممکن بدون در نظر گرفتن حملات و انتقادها اجرایی می‌کند.
شایعات اخیر درباره احتمال تعطیلی برنامه فوتبال ۱۲۰ و حذف کامل عادل فردوسی‌پور هم نشأت گرفته از آشنایی با همین سلیقه رییس شبکه سه است. او در ماه‌های ابتدایی حضورش در این شبکه و شروع اختلافات با عادل تأکید داشت که این تهیه‌کننده و مجری ورزشی باید طبق چارچوب و سیاست‌های مدیران شبکه کارهایش را انجام بدهد و در آخر این فعالیت در چارچوب به تعطیلی نود منجر شد.
آدم‌ها چشم دارند تا ببینند و عقل دارند تا فکر کنند. بررسی اتفاقات یک سال اخیر و پیگیری اخبار و شایعات باعث شده که از همین حالا شایعه تعطیلی فوتبال ۱۲۰ هم بر سر زبان‌ها بیفتد. البته فروغی و نزدیکانش هیچ شفاف‌سازی و واکنشی به این شایعات نشان نداده‌اند و قطعا مرور زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.
به هر حال یک موضوع بسیار مهم دیگر هم در سرنوشت عادل و آخرین برنامه‌اش تأثیر دارد؛ آن چیزی نیست جز حملات گسترده در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها به علی فروغی و مدیران صداوسیما. به هر حال طبیعی است که مدیران شبکه سه دلیل تمام این حملات را محبوبیت عادل بین مردم قلمداد نکنند.
بحث جدی‌تر کارشکنی و حملات به برنامه فوتبال برتر است که با اجرای محمدحسین میثاقی جایگزین برنامه نود شد. درست است که این خبر هیچ وقت در رسانه‌ها منتشر نشده اما از همان روزهای ابتدایی شروع به کار برنامه با کنداکتور جدید، یک جریان تلاش بسیار زیادی کرد تا جلوی حضور بازیکنان و مربیان و کارشناسان مختلف در فوتبال برتر را بگیرد. تماس‌های زیادی با چند بازیکن و کارشناس مشهور گرفته شد و موانع زیادی جلوی راه این برنامه گذاشتند.
پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که مسوولان شبکه سه در سکوت مطلق و به شکلی نا‌محسوس تحقیقاتی اساسی درباره پشت پرده این فشارها انجام داده‌اند. نتیجه این تحقیقات و بررسی‌ها هم قطعا تأثیر زیادی در سیاست‌های بعدی آنها از جمله تصمیمی که برای ادامه تولید برنامه فوتبال ۱۲۰ خواهند گرفت، دارد.
با بررسی شواهد و قرائن موجود در این گزارش، شایعه پایان فعالیت فردوسی‌پور در فوتبال ۱۲۰ قوت بیشتری گرفته است. با این حال برای پیگیری این شایعه با احسان شیعه مدیر شبکه ورزش تماس گرفتیم. پیش از این مدیران سازمان صدا و سیما هنگامی که تصمیم به تعطیلی برنامه نود گرفتند، اعلام کرده بودند در برنامه‌های تولیدی مختلف تغییرات محتوایی بسیار زیادی شاهد خواهیم بود.
مدیر شبکه ورزش اما درباره تغییرات مهمترین برنامه‌های شبکه ورزش به ایران ورزشی گفت: «هر چند ما همیشه در تلاش هستیم برنامه‌هایی پویا و همراه با نوآوری‌های محتوایی و ساختاری داشته باشیم اما این به آن معنی نیست که هر سال لازم باشد همه برنامه‌ها دچار تحول بشوند. برنامه‌هایی مثل شب‌های فوتبالی، ویدئو چک، لذت فوتبال و … ساختار استاندارد خود را پیدا کرده‌اند و با همین ساختار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته‌اند و در مسیر خود حرکت می‌کنند. لذا فعلا نیاز به تغییرات بنیادی و اساسی ندارند»
احسان شیعه همچنین درباره شایعات اخیر درباره احتمال حذف عادل فردوسی‌پور از برنامه فوتبال ۱۲۰ هم با صراحت تمام شایعات و احتمالات را تکذیب کرد و این صحبت‌های بسیار مهم را انجام داد و گفت: «درباره برنامه فوتبال ۱۲۰ هم باید بگویم این برنامه که یکی از برنامه‌های پربیننده شبکه ورزش است، ممکن است در فصل جدید ‌تغییراتی در آیتم‌های مختلف خود داشته باشد. منتهی قطعا تغییری در تیم تهیه و اجرای برنامه اتفاق نمی‌افتد و با پایان تعطیلات لیگ‌های فوتبال، برنامه با همین گروه تهیه و همین مجری مجددا پخش خواهد شد»
وقتی از مدیر شبکه ورزش باز هم به صراحت سوال کردیم که قطعا عادل فردوسی‌پور در این برنامه ماندنی خواهد بود، تأکید کرد: «همچنان که عرض کردم تغییری در تهیه کننده ۱۲۰ اتفاق نمی‌افتد.»
با در نظر گرفتن این صحبت‌های مدیر شبکه ورزش فعلا تکلیف آخرین سنگر عادل فردوسی‌پور مشخص است. پیگیری‌های انجام شده از شبکه ورزش هم البته نشان می‌دهد تا امروز علی فروغی هیچ دستور شفاهی یا کتبی درباره فوتبال ۱۲۰ و عادل فردوسی‌پور صادر نکرده و اصلا وارد رسیدگی به برنامه‌های شبکه ورزش نشده است. منتهی باید صبر کرد و دید در آینده‌ای که به این موضوع ورود خواهد کرد چه تصمیمی در این رابطه اتخاذ
خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *