علائم سکته مغزی را بشناسیم

سایت بدون -ناگهان یک سمت صورتش کج شد، دست و پایش به خاطر ضعف شدید، توانایی حرکت را از دست داد و دیگر قادر به حرف زدن نبود … ا علائمی را نشان می‌داد که بد بود؛ علائمی با ماهیت سکته مغزی. حالا به تنها اقدامی که نیاز داشت، رساندنش در زمان طلایی (حداکثر ۵/۴ ساعت) به یک مرکز درمانی مجهز بود … اما گاهی این علائم در سکته‌های مغزی خفیف و به دلیل قطع گذرای خون‌رسانی به مغز (TIA) اتفاق می‌افتد که معمولا کمتر از ۲۴ ساعت طول می‌کشد و علائم آن نیز در عرض ۱۰ تا ۶۰ دقیقه یا حداکثر چند روز بر طرف می‌شود. درباره سکته مغزی خفیف پای صحبت‌های دک زمانی سکته مغزی، خفیف تشخیص داده می‌شود که حجم ناحیه‌ای از مغز که دچار سکته شده، زیر یک سانتی‌متر و علائم آن در حد خفیف باشد. سکته مغزی خفیف معمولا با ضعف خفیف دست و تغییرات زودگذر در حالت چهره همراه است. تشخیص این نوع سکته از حیث این‌که چه ناحیه‌ای از مغز درگیر آن است، اهمیت دارد، زیرا در برخی از مناطق مغز، اگر حتی سکته مغزی کوچک اتفاق بیفتد، فلج کامل ایجاد می‌کند .

سکته‌ای با عوارض ماندگار 
زمانی که خون‌رسانی به مغز مختل شود ولی شدت و زمان این اختلال در حدی نباشد که به سکته (مرگ بخشی از بافت) منجر شود، حمله ایسکمیک گذرا رخ داده است. با این حال، سکته مغزی خفیف هم می‌تواند علائم پایدار به‌جا گذارد ولی با گذشت زمان و اقدامات بازتوانی، اختلالات حرکتی ناشی از آن از بین می‌رود و بیمار به سطحی از کارکرد روزانه‌اش نزدیک می‌شود . البته باید توجه کنید خطر سکته مغزی شدید که باعث آسیب ماندگار می‌شود، در چند روز اول بعد از حملات ناشی از سکته مغزی خفیف نیز زیاد است. محققان تاکید می‌کنند سکته مغزی خفیف می‌تواند هشداری برای سکته کامل باشد و باید به سرعت درمان شود. درمان سریع این حمله می‌تواند احتمال بروز سکته کامل را تا ۸۰ درصد کاهش دهد. معمولا بروز سکته مغزی خفیف یک تشخیص اورژانسی است و باید در اسرع وقت درمان شود.
​​​​​​​
لباس ضد سکته مغزی بپوشید !
پیشگیری از سکته مغزی و قلبی اصول مشترکی دارند که شامل پرهیز از مصرف مواد مخدر و سیگار، داشتن برنامه تحرکی منظم و انجام ورزش حداقل سه بار در هفته، مصرف میوه و سبزیجات تازه بویژه با رنگدانه قرمز، محدود کردن مصرف چربی و غذای پرکالری، محدود کردن نمک و در بالای ۴۰ سال، انجام آزمایش خون سالانه برای تشخیص زودهنگام دیابت می‌شود. اگر این موارد رعایت شود از سکته مغزی پیشگیری می‌شود .

در معرض  خطر هستید
بیشتر افرادی که سبک زندگی خوبی ندارند، چاق هستند، ورزش نمی‌کنند و غذای پرکالری مصرف می‌کنند یا در خانواده سابقه بروز سکته مغزی در سنین پایین دارند در خطر بیشتری از حیث ابتلا به سکته مغزی هستند . یکی از علل شایع سکته، آترواسکلروز (سخت شدن شریان‌ها) است. پلاک‌های ساخته شده از چربی، کلسترول، کلسیم و دیگر مواد در شریان‌ها، باعث تنگ شدن رگ‌های خونی می‌شود. یک لخته خونی ممکن است در این راه باریک بماند و باعث سکته مغزی -ایسکمی شود. ناگفته نماند که سکته مغزی ممکن است بر اثر فشار خون بالای کنترل نشده نیز به‌وجود آید.

نجات از سکته مغزی
اگر پس از سکته مغزی بتوان با تشخیص درست علائم، بیمار را طی زمان طلایی (چهار ساعت و نیم) به مرکز درمانی مجهز انتقال داد، درمان وی ممکن خواهد بود. درمان و در واقع، خروج لخته ایجاد شده در عروق مغزی با استفاده از داروهای وریدی و گاهی بعد از زمان طلایی با استفاده ار تکنیک‌های آنژوپلاستی صورت می‌گیرد . ضروری است خانواده‌ها اگر تصور می‌کنند زمان رسیدن نیروهای اورژانس طول می‌‌کشد باید قبل از تمام شدن زمان طلایی، خودشان بیمار را به مرکز درمانی که ترجیحا مجهز به ارائه خدمات ویژه به بیماران سکته مغزی است، برسانند.

او سکته مغزی کرده!
روش اصلی تشخیص سکته مغزی معاینه است اما برای تایید تشخیص از روش‌های سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی و برای تشخیص عروق بزرگ در ناحیه مغز و گردن از آنژیوگرافی مثل ام‌آر آنژیوگرافی و سی‌تی آنژیوگرافی استفاده می‌شود. براساس نتایج این بررسی‌ها نوع درمان، چه در مرحله حاد (اورژانسی) و چه در مرحله تحت حاد (در منزل) انتخاب می‌شود.
پس از آن لخته ایجاد شده در عروق مغزی در اورژانس با استفاده از دارو و آنژیوپلاستی، خارج می‌شود. بعد از آن نیز وضعیت بیماری که در بخش یا منزل تحت درمان قرار گرفته با استفاده از داروهای رقیق‌کننده خون مثل آسپرین پلاویکس یا وارفارین  کنترل می‌کشود. در واقع، فشار خون و چربی خون چنین بیماری را با توصیه‌های لازم به سمتی تغییر می‌دهیم که بتوانیم از سکته مغزی بعدی پیشگیری کنیم .

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *