علائم و نشانه های فضولی چیست؟

????????????????????

 کنجکاوی اگر موجب پیشرفت و خلاقیت شود، مثبت است، اما کنجکاوی‌ها و قضاوت‌ها می‌توانند حالت بیمارگونه به خودشان بگیرند. برخی افراد از لحاظ رفتاری عادت دارند به زندگی و امور شخصی دیگران سرک بکشند و کنجکاوی کنند. کنجکاوی‌ها گاهی در سطح مطلع بودن باقی نمی‌ماند و می‌تواند تبدیل به دخالت شوند.
افرادی که به صورت بیمارگونه کنجکاوند و در زندگی دیگران فضولی می‌کنند، عملا از آرامش و سلامت روان برخوردار نیستند و زمانی که اطلاعاتشان در مورد زندگی شخصی و مسائل دیگران کاهش یابد دچار اضطراب و ناآرامی می‌شوند و بی‌قراری آنها باعث می‌شود برای کسب اطلاعات دست به رفتارهای ناهنجار بزنند و به هر روشی به دنبال دستیابی به اطلاعات شخصی زندگی دیگران باشند.
این افراد علاوه بر کنجکاوی (فضولی)، دخالت نیز می‌کنند. دخالت یعنی تجاوز به حریم شخصی افراد و نظر دادن به دیگران بدون این‌که از آنها پرسشی صورت گیرد. در این نوع رفتار افراد پس از کسب اطلاعات در مورد دیگران با دخالت‌های خود قصد صدمه زدن به دیگران را دارند.
از علائم بارزی که افراد فضول دارند:
 اضطراب 
 بی‌قراری
 مشغولیت ذهنی مداوم
 حسادت بیمارگونه
 کنترل هیجان ضعیف
 سؤال کردن مکرر
 فرضیه‌سازی بیمارگونه
فردی که فضول است و در زندگی دیگران دخالت می‌کند در نهایت از طرف اطرافیانش طرد شده و به تنهایی می‌رسد و این تنهایی باعث می‌شود افسرده شود. برای درمان لازم است مشخص کنیم که فضولی افراد به صورت آگاهانه صورت می‌گیرد یا این‌که فرد به دلیل نداشتن آگاهی، سؤالاتی را از افراد می‌پرسد که نمی‌داند این سؤالات به منزله ورود به زندگی شخصی افراد است. چنانچه فضولی به صورت آگاهانه صورت می‌گیرد و نداشتن اطلاعات باعث اضطراب شدید در فرد می‌شود لازم است مداخلات روان‌شناختی و روان‌درمانی در مورد فرد صورت گیرد. همچنین توصیه می‌شود از شناخت درمانی و درمان‌های مبتنی بر نگرش استفاده شود تا رفتارهای فرد کاهش یابد. لازم است سبک زندگی فرد و اطرافیان او مورد بررسی قرار گیرد و اطرافیان نیز در روند درمانی، از دادن اطلاعات به فرد بیمار خودداری کنند و او را وارد جزئیات نکنند و پاسخ‌های کلی به فرد بدهند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *