علل کمتر شناخته شده برای کاهش حافظه

کاهش حافظه یکی از نگرانی‌های جدی بشر امروز است و باید دلایل بروز آن را  به خوبی شناخت تا پیشگیری کرد

سایت بدون – همیشه شنیده ایم که کشیدن سیگار به مرور حافظه را دچار خطا می‌کند و کسانی که سیگار می‌کشند، نسبت به دیگران با افزایش سن دچار کاهش سریع‌تر عملکرد مغز می‌شوندو این روزها در مورد تاثیر کرونا بر کاهش حافظه حرف های زیاد زده  می شود اما دلایل دیگری هم برای این مشکل قرن وجود دارد:

  کدام فراموشی‌ها جدی است؟
بسیاری از فراموشی‌ها جدی نیست و به دلیل کمبود خواب، برخی داروها و حتی استرس کاهش کوتاه مدت حافظه اتفاق می افتد اما مغز انعطاف پذیر است و این شرایط را ترمیم و بهبود می‌بخشد اما باید به نشانه های زیر حساس شوید.
   اگر کلید منزل را گم کرده‌اید و در جای غیر متعارف مانند یخچال پیدا می کنید.
  تلاش زیادی می کنید  تا نام دوستان و اطرافیان نزدیک را به یاد آورید.
  تلاش زیاد  برای به یاد آوردن اشیای معمولی مانند کتری
   فراموش کردن تمام فعالیت‌های روزانه
  گم شدن در خیابان و ناتوانی در پیدا کردن نشانی منزل
   اختلالات تیروئید
اگرچه تیروئید نقش خاصی در مغز ندارد اما از دست دادن حافظه با متوقف شدن کارکرد طبیعی تیروئید اتفاق می‌افتد. تیروئید تقریبا حاکم بر تمام فرایند‌های متابولیک بدن شماست.اگر مشکلاتی در سطح حافظه خود دارید، یک آزمایش ساده تیروئید می‌تواند به شما کمک کند.
  گر گرفتگی در زنان
گرگرفتگی به‌خصوص در دوران یائسگی علاوه بر افسردگی، خستگی و بی حوصلگی ، با کاهش سطح حافظه و سطح کارایی فرد همراه است. این عارضه یائسگی به هیچ وجه به مغز آسیب نمی‌زند و بعد از فروکش کردن آن حافظه بهبود می‌یابد.
   اضطراب و افسردگی
شواهد قوی نشان می‌دهد که اضطراب، افسردگی و بیماری‌های دو قطبی مدار‌های عصبی درگیر در توسعه و بازیابی خاطرات را مختل می‌کند. افسردگی شدید اغلب با از دست دادن حافظه همراه است.
  کمبود ویتامین ب ۱۲
ویتامین ب ۱۲ در غذا‌های حیوانی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، فراورده‌های لبنی و … موجود است. علاوه بر خستگی، از دست دادن اشتها، یبوست، از دست دادن وزن و … کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به مشکلات حافظه شود.
  دارو‌های تجویزی
بسیاری از دارو‌های تجویزی شما را فراموش کار می‌کند. زاناکس، والیوم و دارو‌های ضد افسردگی دارای این آثار هستند. دارو‌های قلبی مانند استاتین‌ها و مسدودکننده‌های بتا، مسکن‌های مخدر و حتی آنتی هیستامین‌هایی مانند بنادریل آثار مشابه دارند.
   رژیم غذایی پرچرب
این رژیم تنها برای قلب مضر نیست بلکه عوارضی هم  روی حافظه دارد. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی چربی، شکر و غذا‌های فراوری شده به مرور زمان، مغز را فرسوده می‌کنند.
   میکروب ها
افرادی که در معرض برخی میکروب‌ها مانند هرپس سیمپلکس نوع ۱ یا همان ویروس تبخال هستند، با احتمال بیشتری دچار مشکل حافظه می‌شوند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *