علی رضا بیرانوند در آستانه شکستن رکورد ناصر حجازی/ ۱۲ ‌کلین‌شیت تا رکورد مهدی رحمتی


سایت بدون- تیم ملی فوتبال ایران با یک کلین‌شیت دیگر کار خود را به اتمام رساند و این‌بار نتیجه پرگل ۱۴ بر صفر مقابل کامبوج از هفته سوم دور اول مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر به ثبت رسید. البته خیلی پربیراه نیست، اگر بگوییم طی این سال‌ها به بردهای همراه با کلین‌شیت عادت کرده‌ایم، به‌خصوص از روزی که علیرضا بیرانوند، گلر مجرب نفت تهران و پرسپولیس در درون دروازه قرار گرفته است.

بیرانوند که طی این چند سال اخیر همراه با پرسپولیس رکوردهای زیادی را در این خصوص در لیگ داخلی جابه‌جا کرده است، در رده ملی نیز چشم به رکورد بیشترین کلین‌شیت همراه با تیم ملی دوخته و با عملکردی که ارائه می‌دهد دور از انتظار نیست که به‌زودی این رکورد توسط این گلر لرستانی شکسته شود تا او در آینده‌ای نزدیک همراه با رکورد جدیدش آقای کلین‌شیت در تاریخ فوتبال ایران لقب بگیرد.

دوره‌ای جدید بعد از جام‌جهانی

علیرضا درحالی به جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه رسید که ۱۴ بازی بدون گل خورده یا همان کلین‌شیت را برای خود در رده ملی به ثبت رسانده بود. بیرانوند با بسته نگه‌داشتن دروازه در دیدار مقابل مراکش، تعداد کلین‌شیت‌هایش را به عدد ۱۵ رساند و در جمع ۵ دروازه‌بان برتر تاریخ ایران از نظر تعداد کلین‌شیت قرار گرفت. وی در ادامه این رقابت‌ها در دو دیدار دیگر مقابل اسپانیا و پرتغال نتوانست دروازه‌اش را بسته نگه دارد تا با همان ۱۵ بازی کلین‌شیت در پایان این رقابت‌ها به کارش خاتمه بدهد.

جام ملت‌ها و افزایش کلین‌شیت‌های بیرو

تیم ملی بعد از جام‌جهانی برنامه‌های تدارکاتی خود را برای حضور پرقدرت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات در دیدار با ازبکستان آغاز کرد. در این دیدار، امیر عابدزاده در دروازه قرار گرفت و تیم ملی بدون بیرو حریفش را یک بر صفر شکست داد. در بازی بعدی که تیم کی‌روش گل نخورد نیز این‌بار حسین حسینی بود که در ترکیب ثابت تیم ملی بازی کرد و این دیدار را هم ایران با گل کریم انصاری‌فرد شکست داد.

در ادامه اما کلین‌شیت‌های بیرانوند با تیم ملی دوباره در جام ملت‌های آسیا آغاز شد و گلر محبوب تماشاگران ایرانی در این رقابت‌ها مقابل یمن، ویتنام و عراق در مرحله گروهی و مقابل عمان و چین در مرحله حذفی ۵ کلین‌شیت دیگر به کارنامه‌اش اضافه کرد تا تعداد بازی‌های بدون گل خورده‌اش به   بازی در رده ملی برسد.  تیم ملی ایران در ادامه با ویلموتس عصر جدیدی را آغاز کرد و در اولین گام که اتفاقا بیرانوند نیز از دروازه‌اش حراست می‌کرد، سوریه را ۵ بر صفر شکست داد. تیم ملی سپس با بیرانوند با کره‌جنوبی به تساوی یک بر یک رسید تا در دیدارهای تدارکاتی یک بازی بدون گل خورده برای بیرو ثبت شود.

در ادامه و در رقابت‌های رسمی مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ بیرانوند دو دیدار با هنگ‌کنگ و دیدار تاریخی کامبوج را درحالی با کلین‌شیت پشت‌سر گذاشت که درمقابل کامبوج در تهران یک پنالتی را نیز مهار کرد.

در آستانه شکستن رکورد ناصر حجازی    

در تاریخ تیم ملی، سیدمهدی رحمتی با ۳۵ کلین‌شیت رکورددار است، پس از او احمدرضا عابدزاده با ۳۴ و ابراهیم میرزاپور با ۳۲ کلین‌شیت در رده‌های دوم و سوم هستند. مرحوم ناصر حجازی نیز با ثبت ۲۷ کلین‌شیت در تاریخ ملی فوتبال ایران در رده چهارم قرار دارد.

علیرضا بیرانوند در شرایطی با ۲۳ کلین‌شیت در رده پنجم قرار گرفته است که تنها ۳۸ بازی ملی انجام داده و با ۲۷ سال سن فرصت زیادی برای بهبود آمار خود دارد. این درحالی است که احمدرضا عابدزاده در ۳۸ بازی ملی توانسته بود به مراتب تعداد کمتری از این رکوردی که بیرانوند به جا گذاشته است، کلین‌شیت از خود به جا بگذارد و اکنون علیرضا بیرانوند با کمترین تعداد بازی ملی به این حدنصاب رسیده است.

این دروازه‌بان اگر بتواند همچنان آمادگی خود را حفظ کند، به‌طور حتم در آینده نزدیک ابتدا رکورد حجازی را شکسته و به رده چهارم جدول کلین‌شیت در رده ملی می‌رسد و در ادامه با همین روند می‌تواند در ایران و شاید در سطح قاره رکوردها را جابه‌جا کند.

نکته قابل‌توجه درخصوص بیرانوند اینکه این گلر لرستانی با مهار پنالتی بازیکن کامبوج در کنار مهار ضربه پنالتی عمانی‌ها در جام ملت‌ها و در راس آنها رونالدوی پرتغالی، اکنون پنالتی‌گیرترین گلر تیم ملی در جریان بازی به شمار می‌رود.

البته بیرانوند در ۶ دیدار دیگر که در دو بازی فیکس بوده نیز برای تیم ملی به میدان رفته و در دقایقی که در میدان بوده، گلی دریافت نکرده است ولی طبق قوانین این دیدارها جزء رکوردهای کلین‌شیت این گلر محسوب نمی‌شود.

افتخارات فردی بیرانوند در فوتبال ایران به شرح زیر هستند:

بهترین دروازه‌بان ایران در سال ۱۳۹۴
بهترین دروازه‌بان ایران در سال ۱۳۹۶
بهترین دروازه‌بان ایران در سال ۱۳۹۷
بهترین دروازه‌بان ایران در سال ۱۳۹۸
عضو تیم منتخب لیگ برتر ایران در سال ۱۳۹۴
عضو تیم منتخب لیگ برتر ایران در سال ۱۳۹۶
عضو تیم منتخب لیگ برتر ایران در سال ۱۳۹۷
بهترین بازیکن مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹
بهترین بازیکن نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸
دومین دروازه‌بان برتر جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹
بهترین دروازه‌بان لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۷
بهترین دروازه‌بان لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸
بهترین دروازه‌بان قاره آسیا در سال ۲۰۱۸
نهمین دروازه‌بان برتر فیفا در سال ۲۰۱۸

بیرانوند در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

موفقیت تیم ملی بیشتر از کلین‌شیت‌هایم ارزش دارد

علیرضا بیرانوند درخصوص اینکه آیا این توانایی را دارد تا رکورد کلین‌شیت در رده ملی را بشکند، به «فرهیختگان» گفت: «در فوتبال نمی‌توان هیچ‌چیز را پیش‌بینی کرد و هیچ‌کس هم از آینده‌اش خبر ندارد. فقط می‌توانم بگویم من همیشه برای لباس تیم ملی بیشترین زحمت را می‌کشم و از روزی که این پیراهن مقدس را بر تن کرده‌ام، هیچ‌گاه برای سربلندی کشورم از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌ام و خوشحالم در این فرصتی که در این سال‌ها به‌دست‌آمده توانسته‌ام افتخارات و موفقیت‌هایی را همراه با تیم ملی ایران به دست بیاورم.»

وی افزود: «هیچ‌کس از کسب رکورد و رکوردشکنی بدش نمی‌آید، به‌خصوص اینکه رکوردش تا سال‌ها ماندگار شود، اما به‌شخصه برای من موفقیت تیم ملی و سربلندی پرچم کشورم از هر رکوردی باارزش‌تر و بهتر است. برای رسیدن به پیراهن تیم ملی در این سال‌ها زحمات زیادی کشیده و همواره با چنگ و دندان برای این جایگاه جنگیده‌ام و خوشحالم امروز این پیراهن را بر تن می‌کنم.»

دروازه‌بان تیم ملی درباره دیدار با کامبوج و پنالتی‌ای که گرفت، گفت: «این پنالتی‌ای که مهار شد به روند کلین‌شیت‌هایم کمک کرد و از آن بیشتر خوشحالم که همسرم در ورزشگاه بود و از نزدیک این صحنه را دید؛ خداراشکر در این صحنه او را سربلند کردم. باز هم تاکید می‌کنم اگر آن پنالتی گل می‌شد، ارزش تمامی گل‌هایی که زده بودیم، از بین می‌رفت.»

بیرانوند درباره دیدار با بحرین در پایان گفت: «این تیم را به‌خوبی آنالیز کرده و در این مدت در تمرینات، ویلموتس و سایر اعضای کادرفنی توصیه‌های خوبی را درخصوص این دیدار به ما داشته‌اند. در هر صورت با سیستم هجومی‌ای که داریم نه‌تنها مقابل بحرین بلکه مقابل همه تیم‌ها برای پیروزی به میدان می‌رویم. امیدوارم با دست پر به ایران بازگردیم تا برای ادامه رقابت‌ها دغدغه‌مان برای صعود کمتر شود، هرچند بحرین همیشه مقابل ایران خیلی خوب بازی کرده و بازی سختی برابر این تیم داریم.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *