علی کریمی این روزها چه کار می کند؟/ هر روز می سازمت بدن

سایت بدون – تقریباً چند ماه بعد از آنکه میخی به دیوار کوبید و کفش‌هایش را آویخت تصمیم گرفت برای حفظ سلامتی و خارج نشدن فرم بدن و استایل ورزشکاری تمریناتش را آغاز کند.



عادت به ورزش
خیلی از همدور‌ه‌های او همین مسیر را در پیش گرفتند و البته تعدادی هم با دور شدن از فعالیت‌های ورزشی اضافه وزن آورده و با دوران بازیگری‌شان بسیار فاصله دارند. علی کریمی اما تمریناتش را با حضور در سالن‌های بدنسازی آغاز کرد. البته او حتی زمانی که در باشگاه سپیدرود چه به عنوان سرمربی و چه به عنوان مالک – سرمربی فعالیت داشت معمولاً زودتر از شاگردانش به ورزشگاه سردار جنگل رشت می‌رفت و قبل از شروع تمرین تیم، حداقل یک ساعت به طور جداگانه تمرین هوازی انجام می‌داد. او حالا به هر روز تمرین کردن عادت کرده بود. به طورری که اگر تا قبل از ظهر موفق به انجام آن نشود حتماً در ساعاتی از بعدازظهر باید انجامش می‌داد. «اگر یک روز ورزش نکنم فردای آن روز باید جبرانش کنم.»
او برخلاف ادعای بعضی‌ها نه تنها از ورزش و تمرین لذت نمی‌برد بلکه جزو برنامه‌های همیشگی‌اش بوده است. «یادم هست وقتی برای یک تیم بازی می‌کردم هر روز قبل از شروع تمرین بچه‌ها خودم زودتر می‌آمدم و یک ساعت جداگانه ورزش می کردم.»
حتی شیوع ویروس کرونا هم مانع از متوقف شدن ورزش کردن او نشد. اما به دلیل تعطیلی تمام باشگاه‌های ورزشی چاره‌ای نبود تا شکل تمرینش را تغییر دهد. پیاده‌روی شاید بهترین جایگزین در این شرایط کرونایی (البته با رعایت اصول بهداشتی) برای او بود.

حداقل ۱۲ کیلومتر
روز اول نمی‌دانستم که زمان پیاده‌روی ما چقدر خواهد بود. اما همین که به ساعتش نگاه کرد و به قول ورزشی‌ها تایم گرفت فهمیدم که فقط یک پیاده‌روی ساده را در پیش نداریم. چون یادم هست که وقتی به تنهایی تمرینات هوازی را انجام می‌داد باید به یک حدنصاب مشخصی برای سوزاندن کالری می‌رسید. پس باید خودم را آماده نشان می‌دادم چون می‌دانستم او به ورزش کردن و پیاده‌روی اهمیت زیادی می‌دهد. بعد از هر مسیری که از نظر من طولانی می‌آمد به ساعت موبایلم نگاهی می‌انداختم و همان موقع مسیر برگشت را در ذهنم تصور می‌کردم و به عدد زمانی قابل توجهی می‌رسیدم. طاقت نیاوردم و پرسیدم معمولاً چند ساعت یا چند کیلومتر پیاده‌روی می‌کنید؟ این سؤال من یعنی اینکه خسته شدم اما واقعیتش اینطور نبود و کنجکاو شده بودم. «زمان دقیقی ندارد اما کمتر از دو ساعت نیست و حداقل باید ۱۲ کیلومتر شود چون کمتر از این فایده‌ای ندارد.» دوباره به ساعت موبایلم نگاه کردم و فهمیدم که حالاحالاها نباید به ساعت توجه کنم.

به یاد تپه‌های داودیه
برای چندمین مرتبه بود که من هم این فرصت را پیدا می‌کردم تا میزان توانایی و آمادگی‌ام را بسنجم. البته که نباید هم کم می‌آوردم. تا زمانی که مسیر هموار بود هیچ مشکلی نداشتم اما بعد از دو ساعت پیاده‌روی تازه رسیدیم به سربالایی. به این فکر می‌کردم که چقدر خوب می‌شود الان بگوید برگردیم. «خسته که نشدید. این سربالایی کالری بیشتری می‌سوزونه، تا اون بالا بریم برمی‌گردیم. اصل پیاده‌روی همین سربالایی‌ها است.» تا آن بالا خودش کلی راه بود اما فکر برگشت سرپایینی اندک انرژی‌ام را ذخیره نگاه می‌داشت.
همانجا به یاد تمرین پرسپولیس در تپه‌های داودیه افتادم. حالا به انتهای مسیر رسیده بودیم و باید برمی گشتیم. شیب تند، فشار زیادی را به زانوها می‌آورد، همانجا پرسیدیم چطوری در تپه‌های داودیه با آن شیب و به حالت دو پایین می‌آمدید؟ «عادت کرده بودیم.» به هرحال علی پروین با آن تمرین‌ها، قهرمانی اولین دوره لیگ برتر را به دست آورده بود. البته که آن مدل تمرین حالا دیگر منسوخ شده است.

صحبت‌های در مسیر، کرونا، لیگ و…
یکی از مواردی که باعث می‌شد تا من خستگی ۱۳-۱۲ کیلومتر پیاده‌روی را احساس نکنم صحبت‌هایی بود که در مسیر رد و بدل می‌شد.از آنجا که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم در سراسر دنیا مقابله با ویروس کرونا است طبیعی بود که بخشی از صحبت‌های او هم در این باره باشد. «اینطور که پزشکان گفتند این ویروس کرونا مثل آنفلوآنزا همیشه خواهد بود و فقط از قدرتش کم خواهد شد. به نظر من اگر هر کدام از ما بهداشت فردی‌مان را رعایت کنیم و همانطور که پزشکان تأکید دارند فاصله‌های اجتماعی را در کارهای روزمره در نظر بگیریم کمک زیادی به جلوگیری از انتشار بیشتر این ویروس خواهیم داشت. حالا که اکثر مشاغل اجازه فعالیت پیدا کردند خودمان باید بیشتر حواس‌مان باشد. اما متأسفانه بعضی‌ها با رعایت نکردن این مسائل، مشکلاتی را برای خود و دیگران به وجود می‌آورند.»

عکس با رعایت فاصله اجتماعی
علی کریمی معمولاً مسیرهایی را برای پیاده‌روی در نظر می‌گرفت که بسیار خلوت بود. نکته جالب اینکه در همین مسیرها بودند افرادی که آنها هم ورزش می‌کردند و زمانی که به هم می‌رسیدند با گفتن کلمه خسته نباشید به یکدیگر انرژی می‌دادند. اما همیشه در طول مسیر افرادی بودند که پس از شناختن او نزدیک می‌آمدند و البته با رعایت فاصله اجتماعی عکس می‌انداختند. در این میان افرادی که خیلی‌خیلی مسائل بهداشتی را در نظر می‌گرفتند از راه دور سلام و علیکی انجام می‌دادند. یادم هست دو جوان ۱۹-۱۸ ساله در چند متری او ماشین‌شان را نگه داشتند و گفتند برای حفظ فاصله پیاده نمی‌شوند. همانطور که گفتم بیشتر مسیر خلوت بود و همین هم باعث می‌شد تا وقفه‌ای در پیاده‌روی به وجود نیاید و به اندازه کافی کالری سوزانده شود.

گرما و تغییر زمان تمرین
با توجه به اینکه باشگاه‌های ورزشی فعالیت‌های‌شان را آغاز کرده‌اند اما علی کریمی فعلاً در نظر دارد که همین پیاده‌روی روزانه را انجام دهد تا شرایط از نظر کنترل ویروس کرونا بهتر شود. اما با توجه به گرم شدن هوا احتمالاً او ساعت تمرینش را تغییر دهد. 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *