عوامل افزایش‌دهنده خطر ابتلا به سرطان معده را بشناسیم

متاسفانه عوارض سرطان معده در مراحل پیشرفته بروز و نجات جان بیمار را سخت می‌کند، اما شناخت عواملی که خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهند، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد که آنها را بر‌می‌شماریم:
عفونت هلیکوباکترپیلوری:
هلیکوباکترپیلوری نوعی باکتری است که معمولا لایه مخاطی درونی معده را عفونی می‌کند. عفونت هلیکوباکترپیلوری التهاب و زخم معده را به‌دنبال دارد و احتمال ابتلا به سرطان معده را نیز افزایش می‌دهد.
التهاب طولانی‌مدت (مزمن) معده:
از جمله رفلاکس معده‌ (بازگشت اسید به مری)، زخم معده و پولیپ معده.
استعمال دخانیات:
 مصرف‌کنندگان دخانیات بیش از دیگران در معرض این خطر قرار دارند و هر چه میزان مصرف بیشتر باشد، احتمال خطر نیز بالاتر است.
سابقه خانوادگی:
خویشاوندان نزدیک (والدین، برادران، خواهران یا فرزندان) فرد مبتلا به سرطان معده نیز بیشتر مستعد دچار شدن به این بیماری هستند.
رژیم غذایی نامناسب، فعالیت جسمی اندک یا چاقی: براساس پژوهش‌های انجام شده، زیاده‌روی در مصرف غذاهای دودی، شور یا ترش خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می‌دهد. فعالیت جسمی اندکی نیز از جمله علت سرطان معده به‌شمار می‌آید. به‌علاوه اشخاص چاق نیز بیش از دیگران مستعد ابتلا به سرطان در قسمت فوقانی معده هستند.
روش‌های تشخیص سرطان معده
اگر پزشک به بیماری شما شک کند، شما را به متخصص ارجاع می‌دهد تا آزمون‌های تکمیلی صورت گیرد. روش‌های تشخیص سرطان معده می‌تواند شامل مواردی باشد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:
آندوسکوپی:  آندوسکوپ (درون‌بین) لوله‌ای بسیار باریک، انعطاف‌پذیر و مجهز به دوربینی کوچک است. پزشک آندوسکوپ را از راه دهان وارد مری می‌کند و سپس آن را به سمت معده و بخش ابتدایی روده کوچک هدایت کرده و متخصص به کمک دوربین بسیار کوچکی از طریق مانیتور داخل معده فرد را مشاهده می‌کند. چنانچه متخصص مشکوک به ابتلای فرد به سرطان باشد، امکان دارد بخشی از بافت را بردارد که به این کار بافت‌برداری یا نمونه‌برداری می‌گویند.
ارزیابی میزان پیشرفت و انتشار سرطان:  در صورت تأیید تشخیص ابتلا به سرطان، آزمایش‌های دیگری مانند رادیولوژی رنگی باریم میل، سی.تی.اسکن، سونوگرافی معده یا لاپاروسکوپی برای ارزیابی میزان پیشرفت سرطان معده انجام می‌شود.
 آیا می‌توان مانع از سرطان معده شد؟
علت دقیق سرطان معده مشخص نیست؛ بنابراین هیچ راه عملی برای پیشگیری از سرطان معده وجود ندارد. گرچه راه‌هایی وجود دارد که احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد. این راه‌ها عبارتند از:
مصرف میوه‌ها و سبزیجات؛ افرادی که از این مواد غذایی بیشتر استفاده کنند، کمتر به سرطان معده مبتلا می‌شوند. کاهش مصرف غذاهای پرنمک و دودی شده.
اگر سیگاری هستید یا از مشروبات الکلی استفاده می‌کنید، آن را ترک کنید و اگر سیگار نمی‌کشید هم هرگز به سمت آن نروید.
اگر شرایط خاصی دارید که می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان معده را در شما افزایش دهد، در هر دوره‌ای برای کنترل وضعیت خود به پزشک مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «هلو برو تو گلو»

سایت بدون – دو نفر رفیق بودند یکی از یکی تنبل تر در مسیری داشتند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *