غذاهایی که درد مفاصل می‌آورد


سایت بدون-التهاب مفصل یا آرتریت به برافروختگی مفصل که با ورم و درد و محدودیت حرکت همراه است، گفته می‌شود. فقط در آمریکا ۵۰ میلیون بزرگسال از این مشکل رنج می‌برند و
 ۳۰۰ هزار کودک به یکی از صد نوع مختلف آن مبتلا هستند. مصرف برخی مواد غذایی یکی از عوامل تشدیدکننده آرتریت است زیرا درد نتیجه التهاب است و بسیاری از مواد غذایی می‌توانند التهاب ایجاد کنند. با چند مورد از این مواد غذایی آشنا شوید.
چربی‌های اشباع:  این نوع چربی‌ها که در گوشت قرمز، کره و پنیر یافت می‌شوند تحریک‌کننده التهاب در بافت‌های چربی هستند و باعث تشدید دردهای آرتریت می‌شوند. مشکل دیگر گوشت قرمز این است که حاوی محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته(AGEs)  است. این ترکیبات که نوعی سم تلقی می‌شوند در اثر سرخ شدن و حرارت دیدن زیاد ماده غذایی ایجاد می‌شوند و ایجادکننده التهاب هستند.
مواد غذایی حاوی امگا۶:  اسیدهای چرب امگا ۶ می‌توانند بدن شما را به سمت تولید مواد شیمیایی عامل ایجاد التهاب سوق دهند. اسیدهای چرب امگا۶ در روغن‌های ذرت، آفتابگردان، سویا، روغن‌های نباتی و محصولاتی که حاوی این روغن‌ها هستند وجود دارند. سعی کنید این روغن‌ها را با روغن کانولا، تخم‌کتان و روغن زیتون جایگزین کنید.
مواد غذایی فرآوری شده:  مواد غذایی فرآوری‌شده حاوی ترکیبات زیادی که التهاب ایجاد می‌کنند، ازجمله روغن‌های ترانس هستند. روغن‌های ترانس به ایجاد التهاب سیستماتیک شهرت دارند. این روغن‌ها در نان، مواد غذایی پخته‌شده، چیپس، ذرت بو داده در مایکروویو، مواد غذایی سرخ‌شده و مارگارین یافت می‌شوند.
نمک:  بدن برای عملکرد خود به نمک نیاز دارد، اما مصرف نمک زیاد علاوه بر بالا بردن فشارخون که عامل سکته‌های مغزی، بیماری‌های کلیوی و حمله قلبی است باعث کاهش کلسیم بدن شده و به پوکی استخوان منجر می‌شود. نمک با ایجاد التهاب سلولی به مفاصل آسیب می‌رساند.
قندها:  قندها باعث می‌شود بدن سیتوکین‌ها را که عامل التهاب است، تولید کند. به همین دلیل قندها می‌تواند باعث افزایش دردهای آرتریت شود. دست‌کم ۵۶ نام مختلف برای قندها وجود دارد. هنگام خواندن برچسب مواد غذایی، مراقب پسوند «اوز» (مانند مالتوز) ترکیبات موجود در آن باشید.
غلات فرآوری شده:  غلات تصفیه شده شامل آرد سفید و برنج سفید است. این مواد به‌راحتی هضم شده و باعث افزایش گلوکز خون و در نتیجه افزایش التهاب می‌شود. همچنین اگر به گلوتن حساس هستید، محصولات حاوی گندم ممکن است درد مفاصل شما را تشدید کند. در مقابل، غلات کامل کاهش‌دهنده التهاب است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *