فابریتزیو رومانو کیست و چرا متفاوت ترین ورزشی نویس جهان است؟/ مرجع انتقالات جنجالی


سایت بدون – بزن بریم (!Here we go). اگر این جمله از زبان فابریتزیو شنیده شود، یعنی یک شایعه در نقل و انتقالات تبدیل به واقعیت شده است.
فابریتزیو رومانو یک خبرنگار فوتبال ایتالیایی است. او حالا در رسانه‌های ورزشی جهان به‌عنوان یک مرجع موثق در مورد نقل و انتقالات بازیکنان در فوتبال اروپا به حساب می‌آید. رومانو فقط ۲۸ سال دارد اما یکی از شناخته‌شده‌ترین و باتجربه‌ترین خبرنگاران فوتبال در جهان به شمار می‌رود.
رومانو متولد ۲۱ فوریه ۱۹۹۳ در رسانه‌های بزرگی مثل کالچومرکاتو، اسکای اسپورتس و گاردین کار کرده است. فابریتزیو همچنین یکی از بنیانگذاران رسانه ورزشی ایتالیایی به ‌نام اس.او.اس فانتاکالچو است.

یک خبرنگار متفاوت
فابریتزیو، مثل دیگر خبرنگارها همیشه در تقلا برای کسب اطلاعات دقیق است. اما تخصص و ویژگی‌های منحصر به فرد او در زمینه نقل و انتقالات بازیکنان، باعث تفاوت او و دیگران شده است. در مورد او گفته می‌شود که در هنگام فصل نقل و انتقالات کمتر از پنج ساعت در شبانه روز می‌خوابد.
سایت بلیچر ریپورت در مورد او نوشته که فابریتزیو سبک متفاوتی در کار کردن هم دارد که باعث می‌شود او در مورد صحت اخبار مربوط به نقل و انتقالات بیش از دیگران مورد توجه و اعتماد باشد. او نوعی از خبرنگاری غیر شتاب‌زده (slow-journalism) را در حرفه خود به کار می‌گیرد.
فابریتزیو در مورد یک انتقال فوتبالی صحبت نمی‌کند مگر اینکه صددرصد مطمئن شود که آن خبر درست است و تا زمانی که خبر قطعی نشده رومانو در مورد آن سکوت می‌کند.
برای به دست آوردن اطلاعات نقل و انتقالات، فابریتزیو هر روز دست‌کم ۵۰ تماس تلفنی برقرار می‌کند. او همچنین اغلب اوقات به محل هتل یا ساختمان باشگاه‌ها می‌رود تا با مدیربرنامه‌های بازیکنان یا مدیران ورزشی تیم‌ها ملاقات و صحبت کند.
این خبرنگار سرشناس می‌گوید: «مردم می‌پرسند من طرفدار چه تیمی هستم، اما کار من در این مورد نیست. من از این خوشحال می‌شوم که اعلام خبر آمدن بازیکنان باعث هیجان‌زده شدن مردم می‌شود.»
توئیتر، جایی است که فابریتزیو در مقایسه با دیگر خبرنگاران فوتبالی تأثیرگذاری به مراتب بیشتری دارد. حساب کاربری او در توئیتر بیش از سه میلیون دنبال‌کننده دارد. فابریتزیو در این مورد می‌گوید: «این مدل از خبرنگاری کار آسانی نیست. مردم در مورد اخبار سؤال می‌کنند یا به‌دنبال تأیید آن هستند. من به دیگر خبرنگاران همیشه احترام می‌گذارم. به همین خاطر فقط آنچه می‌دانم را می‌گویم. نمی‌خواهم بگویم که اخبار دیگران نادرست یا جعلی است. بازار نقل و انتقالات در سال‌های اخیر تغییر کرده است. قبلاً، جلسات با افراد یا مدیربرنامه‌ها از طریق تلفن انجام می‌شد، اما حالا می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی صحبت کنید. من همیشه باید آماده باشم.»

نقش جانلوکا دی‌مارتزیو
پیشرفت و موقعیت فعلی فابریتزیو را نمی‌توان بدون توجه به تأثیر استاد او جانلوکا دی‌مارتزیو، یک خبر باتجربه ایتالیایی که قبل از رومانو در زمینه نقل و انتقالات به طور تخصصی کار می‌کرد، بررسی کرد. دی‌مارتزیو فرزند جیانی دی‌مارتزیو یکی از مربیان برجسته تاریخ فوتبال ایتالیا است.
دی‌مارتزیو شخصاً به فابریتزیو آموزش داد تا او را به‌عنوان جانشین خود تربیت کند، بخشی از این فرایند تربیت شامل وصل کردن فابریتزیو به بسیاری از باشگاه‌های بزرگ اروپایی بود. خود فابریتزیو در این مورد گفته: «همه ماجرای من با جانلوکا دی‌مارتزیو شروع شد. او خیلی چیزها به من یاد داد. مدل کاری او اینطور است که نه تنها اطلاعات نقل و انتقالات را با باشگاه‌ها چک می‌کند بلکه این کار را با مدیربرنامه‌ها و حتی دلال‌های غیررسمی نیز انجام می‌دهد. به نظرم راز اصلی در داشتن ارتباط خوب با دیگران نهفته است. ما در حال حاضر منابع زیادی داریم.»
فابریتزیو حالا بر مسائل مربوط به نقل و انتقالات چندین بازیکن در اروپا نظارت می‌کند و نقش مشاور آنها را برعهده می‌گیرد؛ از انتقال بازیکن از لیگ ایتالیا گرفته تا لیگ‌های انگلیس و اسپانیا.
از آگوست تا دسامبر ۲۰۱۹، فابریتزیو رومانو تنها خبرنگاری بود که از انتقال زلاتان ابراهیموویچ به میلان نوشت. فابریتزیو همچنین در مورد انتقال کارلو آنچلوتی به اورتون و کلودیو رانیری به سمپدوریا نیز زودتر از دیگران نوشت. خود رانیری در زمان اعلام خبر انتقالش به سمپدوریا اصطلاح «بزن بریم» که تکه کلام رومانو است را بیان کرد.
۲۷ مه ‌۲۰۲۱، فابریتزیو اولین خبرنگاری بود که فوتبال جهان را با انتشار خبر تصمیم زین‌الدین زیدان مبنی بر ترک رئال مادرید شوکه کرد.

شروع کار
فابریتزیو شغل خبرنگاری را خیلی زود و در ۱۸ سالگی شروع کرد و در آن زمان او برای وبسایت‌ های کوچک در ایتالیا می‌نوشت. یک روز، یک ایجنت ایتالیایی که در بارسلونا کار می‌کرد از فابریتزیو خواست به او کمک کند و این فرصتی برای کار کردن فابریتزیو در بارسلونا و به طور ویژه در مورد لاماسیا، آکادمی بارسلونا را فراهم کرد. نوشته‌های او در آن زمان شامل اخبار نقل و انتقالات بازیکنان فوتبال پایه از آکادمی لاماسیا بود. او در آکادمی بارسلونا رابطه خوبی با بازیکنان داشت. در میان آنها مائورو ایکاردی هم حضور داشت. مهاجم آرژانتینی که حالا در پاری‌سن‌ژرمن بازی می‌کند اولین بازیکن بزرگی بود که خبر انتقالش را فابریتزیو منتشر کرد. سال ۲۰۱۳ ایکاردی به اینتر رفت و از طریق انتقال او، فابریتزیو ناگهان بین روزنامه‌نگاران سرشناس اروپا شناخته شد. انتقال رسمی ایکاردی به ایتنر البته در سال ۲۰۱۴ رقم خورد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *