فاتی و فن‌دوورت نام خود را در تاریخ لیگ قهرمانان ثبت کردند /رکوردشکنی جوانان

سایت بدون –سه‌شنبه‌شب و در جریان دور پایانی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا دو رکورد جدید در تاریخ این تورنمنت به ثبت رسید و دو بازیکن جوان نام خود را در کتاب رکوردهای این مسابقات ثبت کردند. مارتین فن‌دوورت، دروازه‌بان خنک عنوان جوان‌ترین گلر تاریخ مسابقات را کسب کرد و آنسو فاتی، ستاره جوان بارسلونا هم با گشودن دروازه اینترمیلان جوان‌ترین گلزن این تورنمنت لقب گرفت.

  خاطره تلخ

خنک بلژیک در دیدار سه‌شنبه‌شب خود برابر ناپولی هیچ شانسی برای صعود نداشت و سرمربی تیم تصمیم گرفت گلر جوانش را در این مسابقه به میدان بفرستد. فن‌دوورت با ۱۷ سال و ۹ ماه و ۱۰ روز سن، رکورد قبلی را که در اختیار مایل اسویلار، دروازه‌بان بنفیکا بود، حدود چهارماه بهبود بخشید و جوان‌ترین دروازه‌بان تاریخ این رقابت‌ها شد. در این فهرست ایکر کاسیاس در رده سوم ایستاده و نفراتی چون داوید دخه‌آ، په‌په رینا و ایگور آکنفیف نیز حضور دارند. البته کاسیاس رکورد جوان‌ترین دروازه‌بان فاتح این تورنمنت را تنها چهار روز پس از نوزدهمین سالگرد تولدش به دست آورد. او همچنین رکورددار بیشترین کلین‌شیت در تاریخ مسابقات است. اسویلار که او هم بلژیکی است دو سال پیش برابر منچستریونایتد نخستین بازی خود را در لیگ قهرمانان انجام داد و در آن زمان ۱۸ سال و یک‌ماه و ۲۱ روز سن داشت. فن‌دوورت این فصل در لیگ چندبار برای تیمش به میدان رفته که برابر آنتورپ و سرکل بروخه نمایش خوبی ارائه کرده بود و یکی از گلر‌های آینده‌دار فوتبال بلژیک به‌حساب می‌آید.او در آکادمی باشگاه پرورش یافته و بالاخره در این دیدار که خنک حتی شانس سوم‌شدن در گروه را نیز نداشت حضور در رقابت‌های اروپایی را تجربه کرد که چندان‌هم برایش خوش‌یمن نبود و قطعا خاطره خوبی از دیدار برای او به‌جا نماند. او که حالا نامش را در کنار بزرگانی چون کاسیاس، دخه‌آ و پیتر چک می‌بیند تنها پس از گذشت سه دقیقه از این مسابقه اشتباهی عجیب انجام داد که منجر به گل ناپولی شد. فن‌دوورت پس از دریافت یک پاس رو به عقب به‌جای دفع مستقیم آن تصمیم گرفت به سبک یوهان کرویف دو مهاجم حریف را که به سمت او می‌رفتند، دریبل کند که توپ درنهایت توسط میلیک به گل نخست تیم ایتالیایی تبدیل شد. اعتمادبه‌نفس بیش از حد کار دست این دروازه‌بان جوان داد و درنهایت هم تیمش این دیدار را با چهار گل باخت.تیم بحران‌زده ناپولی به لطف این اشتباه جواز حضور در مرحله حذفی را پیدا کرد و خنک در ادامه باید در لیگ بلژیک به‌دنبال کسب رتبه‌ای مناسب و رقابت با بروخه و شارلروا برای عنوان قهرمانی باشد.

  رکورد جدید پدیده بارسا

رکوردشکنی دیگر این شب را آنسو فاتی، پدیده جوان بارسلونا انجام داد که با گلزنی برابر اینتر، این تیم ایتالیایی را به لیگ اروپا فرستاد و خودش هم جوان‌ترین گلزن تاریخ مسابقات لقب گرفت. فاتی در این فصل چند رکورد دیگر را نیز در لالیگا جابه‌جا کرده بود و این‌بار در لیگ قهرمانان توانست به درخشش خود ادامه دهد. او در حالی این گل را به ثمر رساند که تنها ۱۷ سال و ۴۰ روز داشت. البته در جام باشگاه‌های اروپا که پیش از این تورنمنت برگزار می‌شد ولادیمیر لوبانسکی در سال ۱۹۶۳ در ترکیب تیم لهستانی گورنیک زابرزه و در حالی که ۱۶ سال و ۲۵۸ روز داشت موفق به گلزنی شده بود اما فاتی رکوردش را در لیگ قهرمانان به ثبت رسانده است. پاتریک کلایورت نیز با پیراهن آژاکس در سال ۱۹۹۵ در دیدار نهایی گل زد تا با ۱۸ سال و ۳۲۷ روز عنوان جوان‌ترین گلزن فینال این مسابقات را به نام خود ثبت کرد.فاتی که به‌تازگی قراردادش را با آبی‌واناری‌ها تمدید کرده در پایان این مسابقه گفت: «بعد از بازی فهمیدم که این رکورد را به دست آورده‌ام و بسیار خوشحالم که بارسا با گل من برد. یکی از رویاهای من گلزنی در لیگ قهرمانان بود که بالاخره به حقیقت پیوست. من همیشه به خودم می‌گویم هر اتفاقی خیلی سریع رخ می‌دهد و تلاش می‌کنم در کنار بازیکنان بزرگی که در تیم حضور دارند به تجربیاتم اضافه کنم و به بازیکن بهتری تبدیل شوم.»

فاتی با این گل رکوردی را که پیش از این در اختیار پیتر اوفوری‌کوایه، مهاجم غنایی المپیاکوس یونان بود، تصاحب کرد. رکورددار جوان‌ترین بازیکن تاریخ این تورنمنت نیز سلستین بابایارو، مدافع چپ سابق اندرلخت بلژیک است که در فصل ۹۵-۱۹۹۴ و در حالی که ۱۶ سال و ۸۷ روز داشت در ترکیب این تیم برابر استه‌آوا بخارست به میدان رفت و البته در همان بازی رکورد دیگری را به ثبت رساند. او تنها ۳۷ دقیقه پس از حضورش در زمین کارت قرمز گرفت تا رکورد جوان‌ترین اخراجی تاریخ لیگ قهرمانان نیز به نامش ثبت شود.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *